Fonts in Word for Mac

Aangezien ik nieuw ben hier, kon ik niet zo gauw nagaan of mijn probleem al een keer aan de orde geweest is in dit forum. Ik waag het er toch maar op. Als ik in Word (for Mac) tekens wil typen met vreemde leestekens en accenten, zoals die in Oost-Europese talen voorkomen (bijv. een c met een omgekeerde accent circonflex erboven, een s met een kommaatje eronder enz.) dan blijkt dat onmogelijk. In Mac-Apps, zoals Mail of de Teksteditor is dat geen probleem. Het helpt ook niet om zo'n teken te copy-pasten in een Word-document, want dan krijg je geheid een underscore te zien. Het is wel lastig, want ik heb net Dé overstap gemaakt naar Apple (en heb daar GEEN spijt van!!) maar heb nu dus een Word-for-Windows doc. dat een reeks van die underscores bevat. Is de zwakte van Microsoft hiermee weer eens bewezen of is er iets eenvoudigs aan te doen? Ik heb het vermoeden dat het komt doordat Office:Mac alleen nog maar in het Engels verkrijgbaar is en de het bij die anglofonen blijkbaar niet zo vanzelfsprekend is dat gebruikers wel eens "vreemde letters" nodig hebben, al was het maar voor het samenstellen van een bibliografie met een aantal exotische auteursnamen (zoals in mijn geval).

Het lettertekenpalet moet uitkomst brengen. Dat kan je activeren in systeemvoorkeuren > landinstellingen > invoermenu -> lettertekenpalet aanvinken. Daarna verschijnt het icoontje in de menubalk en kan je het in elk programma gebruiken. De fonts die jij zoekt staan er vast wel in.

Heb het zelf even geprobeerd en tja, een aantal tekens lukken mij in Word en zelfs in Appleworks idd ook niet.
Zou ook graag de oplossing kennen nu.

Volgens mij is dat dé oplossing!

[quote:b3c2866306="joostinthehouse"]Volgens mij is dat dé oplossing![/quote:b3c2866306] Welke? :?

lettertekenpallet!

Je moet wel eens kijken welk font je aan t' gebruiken bent in Word. Want het zou wel eens kunnen dat je een lettertype gebruikt die die tekens niet heeft. Als dat zo is volstaat het een ander lettertype te gebruiken die wel alles heeft (bvb een standaard geïnstalleerde UNICODE font, er zijn er verschillende). 8)

Even was ik in euforiestemming: had het Tsjechische vlaggetje aangevinkt in Invoermenu van Landinstellingen. Vervolgens een leeg document geopend om te testen: Tsjechisch vlaggetje in menu bovenaan geselecteerd (dan zit je dus met een Tsjechisch toetsenbord) en na lang zoeken (want via het progje Toetsen lukte het niet) een aantal letters met vreemde accenten gevonden (die zitten vnl. waar bij ons de getallen zitten). Maar... toen ik hetzelfde probeerde op de plaatsen in het reeds bestaande document waar ik die letters nodig had, merkte ik twee dingen op: 1. er is maar één font beschikbaar, dus bijv. Times New Roman ho maar; 2. zodra je weer het (in mijn geval) Belgisch vlaggetje selecteert bovenaan om verder met een Belgisch toetsenbord te werken, krijg je opnieuw die underscore te zien :x Het verrast me ook dat Geedee schrijft dat die landinstellingen ook in AppleWorks geen soelaas bieden...

Ondertussen ook de reactie van Chm gelezen: het probleem is juist dat de tekst in TimesNewRoman moet en zie ook punt 2 hierboven. Op een WindowsPeeCee zijn deze lettertekens in Word wel beschikbaar voor de meeste courante lettertypes.

Werken met verschillende leettertypen is in word x vreselijk. Bij mij draaide word telkens twee lettertypen om. De oplossing was voor mij de een na laatste update voor office. Het lijkt nu wel te werken.... Je kunt het proberen, hoewel je probleem meer als een systeem probleem klinkt...

Ik heb alle beschikbare updates for Office:Mac uitgevoerd. Een systeemprobleem? Als het dan maar een oplosbaar probleem is... Het vreemde is ook dat het me niet lukt via internet de klacht/het probleem te melden: op de supportsites van MS slaag ik er niet in om Word voor MacOS X te selecteren (die selectiemogelijkheid is er domweg niet). :?

Het antwoord vond ik op de nieuwsgroep "microsoft.public.mac.office.word" en de aangeboden oplossing (zie onder) werkt! De afkorting CE staat voor Central European. Nu nog uitvogelen hoe ik twee specifiek IJslandse karakters in WordX kan krijgen...

Citaat:
[i:8ab2ebb0f3]"See if this helps. Mac OS X 10.2 comes with “CE” fonts. If you
change your text to, for example “Times CE” many of the Unicode
characters will no longer appear as underlines, but as your desired
characters (although I don’t know how many). Moreover, if you insert
them through the “Insert Symbol” command (you need to type in “Times
CE” into the box with the font name every time) or even assign
keystrokes to the ones you use frequently, they will not only appear
flawlessly in your document, but your PC friends will be able to read
them perfectly. This is because your Times CE document will default
to Times New Roman on a PC.

Why does this work? Well, to make a long story short, although most