Force quit werkt pas na 2e keer

Het zit me niet heel erg veel dwars, maar ik vindt het wel een beetje raar. Sinds een poosje werkt de force-quit optie pas als je deze 2x herhaalt. Komt dit omdat hij tevaak gebruikt is? Went de computer er zegmaar aan en moet je het daardoor 'sterker' herhalen? (Lijkt wel biologie :P )

dat heb ik ook hier

Bij mij werkt hij meestal in 1 keer behalve als ik per ongeluk een programma start dat ik niet wilde starten en uit ongeduld tijdens het opstarten van dat programma al forceer stop selecteer. Dan komt het regelmatig voor dat ik het nog eens moet herhalen.

Heb ik nog niet gemerkt alleen gebruik ik die ook steedsminder, als er dan toch ns een vastloper is ga ik sneller de terminal in om de boosdoener daar te "killen". Werkt meestal veel beter

( eerst typ je top gevolgd door een return daar kijk je welk nummer voor de boosdoener staat dan typ je q om top t te verlaten en dan typ je kill"het nummer dat je onthouden hebt")

Was me ook opgevallen. Ik weet er het fijne niet van, maar het lijkt wel of er eerst een gewoon 'quit' signaal aan het vatsgelopen proces gegeven wordt en als dat niet werkt een kill signaal. Ik heb de indruk dat bij een programma dat schijnbaar vastloopt omdat het te druk is om merkbaar te reageren, 1 force quit werkt, terwijl bij de echte vastlopers er 2 nodig zijn.

waterman

PS: Nee, OS X is geen adaptief systeem, zoals in de biologie referentie. Gedrag van het OS is voorgeprogrammeerd, ook eventuele aanpassingen aan gebruikersgedrag. Biologisch adaptief gedrag is een soort leereffect, waarbij een complex adaptief systeem daadwerkelijk nieuw gedrag gaat vertonen na op een of andere wijze geleerd te hebben van een ontstane situatie. Er is maar wijzig software die dat kan.

[quote:00afe8a67f="Jmvdtoorn"]Het zit me niet heel erg veel dwars, maar ik vindt het wel een beetje raar. Sinds een poosje werkt de force-quit optie pas als je deze 2x herhaalt. Komt dit omdat hij tevaak gebruikt is? Went de computer er zegmaar aan en moet je het daardoor 'sterker' herhalen? (Lijkt wel biologie :P )[/quote:00afe8a67f]

‘Force quit’ is een front end voor het UNIX ‘kill PID’ commando. Ook onder UNIX werkt ‘kill’ niet altijd. ‘Kill’ zonder verdere switches vertrouwt op een laatste beetje co-operativiteit van de hangende app. Mocht deze niet reageren, dan kun je met ‘kill -9’ de kernel opdracht geven om koste wat kost een app de wacht aan te zeggen.

Voor zover ik het kan beoordelen ziet ‘Force quit’ of een app op het kill commando reageert. Als er niks gebeurt zie de bij de volgende keer ‘Force quit’ oproepen ook dat een app die het ‘kill’ commando genegeerd heeft nu rood gekleurd is. Nogmaals ‘Force quit’ doen zendt, voor zover ik het kan beoordelen, dan een ‘kill -9’ commando.

Waarom je de laatste tijd vaker apps hebt die het ‘kill’ commando negeren is van hieruit niet te beoordelen.

cheers

henk

Het is dus een bekend probleem. Bedankt voor alle uitleg mensen! :wink: