Formaat meerdere foto's tegelijk aanpassen.

Ik ben opzoek naar een goed progje waarmee ik makkelijk meerdere foto's kan verkleinen tot een bepaald formaat. Ik heb zelf gezocht en een aantal geprobeerd maar ik kreeg niet het goede resultaat.

De foto’s die ik heb zijn niet allemaal van hetzelfde formaat
sommigen zijn hoger als lang of andersom. Bij de ene foto
moest hij dus meer of minder verkleind worden. Ik hoop dat
dit laatste beetje duidelijk is maar een voorbeeldje is:
de foto 100 bij 100 pixels moet worden. Nu heb ik een foto van
150 bij 200 en een van 400 bij 200. er wordt dus meer foto bij
400 bij 200 weggeknipt als bij 150 bij 200.

Kent iemand hier een goed progje voor. Automator voldeed niet
daar kreeg ik namelijk zwarte balken bij. Ik hoop dat iemand mij
kan helpen.

Edit: Wanneer ik met de rechtermuisknop op een foto klikt krijg ik van
photoshop allemaal soort pijltjes is het mogelijk om zelf zo’n ding te
maken met de grote die ikzelf aangeef?

Photodroplet

http://www.kudurshian.net/photodrop/

Gebruik ik al een aantal weken tot volle tevredenheid.
Gooi er maar op wat je wilt en het wordt aangepast.

Voor het forum heb ik foto’s nodig van maximaal 590 pixels breed.
Photodroplet doet dit met drag and drop in een seconde.

[quote:add9fd579a="Remon"]Edit: Wanneer ik met de rechtermuisknop op een foto klikt krijg ik van photoshop allemaal soort pijltjes is het mogelijk om zelf zo'n ding te maken met de grote die ikzelf aangeef?[/quote:add9fd579a]

Huh? Die snap ik niet helemaal geloof ik…

Vanuit de finder bedoel ik wanneer je zegt open met en dan krijg je een hele lijst met pijltjes enz constrain to 60 px ofzo.

Ik snap er nu nog minder van.

Als ik een foto aanklik in de finder met m’n rechter muisknop en ik doe ‘Open met’, dan krijg ik een rij programma’s te zien waarin de foto kan worden geopend. Geen rij pijltjes.

Enfin… het zal wel. :wink: Gewoon Photodroplet gebruiken en je hebt wat je wilt.

Inderdaad krijg je als je rechtsklikt op een foto een hele rij met actions te zien die Photoshop kan uitvoeren. Je kan ook zelf zo'n action aanmaken en als batch uitvoeren op een map of een droplet aanmaken van die action zodat als je iets op die droplet sleept die action daarop uitgevoerd wordt.

Ik zie inderdaad programma's maar ook een soort photoshop plug-ins als ik een foto dan open met zo'n pijltje opent hij de foto en als ik dan strain to 300px doe dan veranderd hij die tot een width van 300 px.

Welke instellingen moet ik hebben zodat de foto wel verkleint maar dat
de verhoudingen goed blijven?
Pad Image to Dimensions geprobeerd:
Hierbij worden de foto’s niet verkleint maar aleen gecropt.

Resample Image dimensions:
Hier wordt de grote aangepast aan de opgegeven grote maar
dat is niet goed want de verhouding klopt dan niet meer.

Crop image to dimensions:
Hierbij krijg ik hetzelfde resultaat als pad image to dimensions.

Als ik meerdere invul dan zegt hij dat er een conflit op gaat treden

Denk niet dat dit iets is.

[quote:c6b2b72d6c="Remon"]Ik ben opzoek naar een goed progje waarmee ik makkelijk meerdere foto's kan verkleinen tot een bepaald formaat. [/quote:c6b2b72d6c]

Doe het met “droplets” (pijltjes) die je maakt als “Handeling” in Photoshop of (makkelijker en goedkoper) met iView. Selecteer meerdere beelden, Convert, geef specs op, hit OK en daar gaan ze.

De bedoeling is dus eigenlijk de foto croppen naar een bepaald formaat maar de foto die verkleint wordt moet soms in de hoogte tegengehouden worden en soms in de lengte zodat de hele foto erin past.

Ik maak de verhoudingen van alle foto’s nu wel hetzelfde in iphoto en
verklein ze dan wel in procenten. Want als ik zelf een bepaalde grote
wil invoeren lukt het niet.

http://www.mammoetsoftware.com/quickscale/

Ook hierbij kan ik de verhoudingen niet croppen.

Automator :?

Programmatje van apple om taken automatisch te laten verlopen.

Volgens mij kun je zoeken tot je een ons weegt maar je hebt teveel variabelen om er een handeling of auto-proggie voor te maken.

Er moet gewoon een soort frame zijn crop window van 800 bij 600 en daar moet een foto inpassen en soms steekt de foto boven uit en bij een andere foto onder en die cropt hij dan. Hoe maken mensen van foto's van verschillende formaten vierkant rechthoekig een formaat?

[quote:ef0e1f570c="Remon"]Er moet gewoon een soort frame zijn crop window van 800 bij 600 en daar moet een foto inpassen en soms steekt de foto boven uit en bij een andere foto onder en die cropt hij dan. Hoe maken mensen van foto's van verschillende formaten vierkant rechthoekig een formaat?[/quote:ef0e1f570c] Probeer eens iets beter Nederlands te schrijven want ik begrijp je vragen maar half...

Ik probeer het ook te begrijpen dus ik probeer het ff in het NL te zeggen :P

Hij wil verschillende foto’s verschillend laten uitsnijden. Hij wilt 10x15 foto’s snijden tot bijvoorbeeld 5x5 cm, maar wil wel zelf aan kunnen geven wat er over blijft van de foto.

Eigenlijk net als in Indesign. Je plaatst een foto, en maak het illustratie kader kleiner waardoor de foto afgemaskert word.
Of net als in Photoshop. Je maakt van de foto een laag, maak een laagmasker van 5x5 cm, ontkoppel je laagmasker en schuif met de foto net zolang dat je de juiste uitsnede vind.

Bedoel je dat???

Ik zeg het nog ene keer: iView. Hij kan 'croppen' tot een maximale breedte of hoogte.FIT IN .... x....