Formateren externe HD.

Ik heb 4 optie's

Mac OS Uitgebreid (journaled)
Mac OS Uitgebreid (HFS+)
Unix-bestandssysteem (UFS)
MS DOS

Wat is het verschil (ms-dos is wel duidelijk) en welke kan ik het best gebruiken, ik heb ook Win in mijn netwerk ?

Thanks

:finderoud:

Mac OS Uitgebreid is de standaard. MS DOS en Unix zou je alleen nodig kunnen hebben als je de schijf wil uitwisselen met deze andere besturingssystemen.

Journaled is de nieuwste variant van het Mac OS formaat. Het filesysteem houd dan alle disk-operaties bij, zodat bijvoorbeeld als een keer de stroom uitvalt de computer precies kan zien waar hij op dat moment mee bezig was, en automatisch de eventuele schade aan bestanden kan herstellen.

Als je de schijf altijd (via FireWire of USB) aan een Mac hebt hangen, kies dan dus voor journaled. Via netwerk sharing kunnen andere systemen dan toch bij de bestanden. Hang je de schijf wel eens direct via FireWire of USB aan een Windows computer, dan zou je voor MS DOS kunnen kiezen. Maar er is ook software waarmee je vanuit Windows bij je Mac-geformatteerde schijven kan. MacDrive schijnt een populaire te zijn. Het Mac systeem is geavanceerder, maar voor MS-DOS heb je zowel op Mac als Windows geen extra software nodig. Een kwestie van voorkeur dus.

MS Dos is zeker FAT32? Of niet? Ik formateer altijd onder Windows. Omdat ik m'n externe schijven onder Mac/Win/Linux wil kunnen gebruiken is FAT32 de beste keuze. Het is wel niet de beste bestandsindeling maar wel het meest compatibel.

Ja inderdaad, MS-DOS is volgens mij FAT-32.