Formateren / Partitioneren LaCie schijf?

Hallo luitjes,

Vandaag kreeg ik eindelijk mijn langverwachtte LaCie FireWire HD [type D2, 120 Gb] binnen. Omdat de PC van mijn vriendin stond te schreeuwen om wat schijfruimte, heb ik heb daar als eerste op aangesloten en geformatteerd, [Windows 98SE, Fat32] en in 2 Delen gesplitst, 20 Gb voor haar, 100 Gb voor mij… hihi.

Maar nu komt mijn probleem, mijn deel is Fat32 geformateerd, maar die wou ik HFS+ hebben, maar toen ik dat in schijfhulp probeerde verdween mijn deel van mijn desktop, en schijfhulp geeft aan dat het deel nog steeds Fat 32 is, en niet geactiveerd.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Had ik ook, ik dacht weer 250 euro weg, maar als je het [b:fff847fa5b] via de instalitie cd van OSX doet gaat t wel[/b:fff847fa5b] dus cdtje er in c ingedrukt houden tijdens opstarten en dan links boven in t menutje schijfhulp prog

succes!!!

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=5107&highlight=

[/b]

We gaan het proberen... bedankt! :)

Ik wil de stemming niet verzieken :mrgreen: , maar... dat gaat natuurlijk nooit werken. Je kunt de schijf als het goed is via schijfhulp (of hoe de nederlandse versie van Disk Utility ook heet) helemaal opnieuw formateren naar HFS+, maar dan zal de 20GB FAT32 weer verloren gaan. Voor zo ver ik weet is het niet mogelijk om op 1 schijf meerdere type bestandssystemen te gebruiken. Dit omdat je zit met de 'partition map' die danwel in HFS+ of danwel in FAT32 wordt beschreven.

Dus kiezen maar: FAT of HFS+! Mocht het je toch lukken, wat mij dus heel erg sterk lijkt, laat het me dan weten. Het zou namelijk wel handig zijn :smiley:

Ik bedenk me nu opeens dat het wel mogelijk is bij CD-ROM's om een HFS+ en FAT partitie te hebben, dat is een hybrid CD. Mmm, en op een PC kan je 1 partitie in FAT32 hebben en 1 in NTFS en 1 als EXT3 (linux). Dus mijn bovenstaande verhaal gaat niet op... Probeer hem eerst eens in 2 delen te splitsen met OSX, beide als HFS+. En daarna de tweede partitie (20GB) naar FAT32 te formatteren. Dan lukt het misschien wel.

Raar dat ik daar niet eerder aan dacht, voor dat ik bovenstaand onzin verhaal opschreef…

:innocent: :innocent: :innocent:

[quote:32202c45c4="Pink Grapefruit"]Probeer hem eerst eens in 2 delen te splitsen met OSX, beide als HFS+. En daarna de tweede partitie (20GB) naar FAT32 te formatteren. Dan lukt het misschien wel.[/quote:32202c45c4] Ik zou het graag proberen, maar ik kan via schijfhulp alleen kiezen voor HFS, HFS+ of UNIX, geen DOS of FAT.... en de pc denkt dat de schijf nog niet geformateerd is, dus die ziet heel die HFS+ partities niet.... weird.

Eeen hybride harde schijf ,te mooi om waar te zijn.Het is of het een of het ander. :(

Ik heb eens iets heel slims gedaan, de "help" knop ingedrukt....

volgens apple-help kun je een schijf alleen dos-formateren als de hele schijf 1 partitie is… anders niet. daar gaat mijn mooie plannetje, nu moet ik nog een firewire schijf kopen voor de PC, bah.

ik heb het zelf niet geinstalleerd maar kijk s naar het prog van lacie zilver.. nog wat. :D volgens mij kon je daar mee meer dan met schijfhulpprog