Ik overweeg een netwerk schijf aan te schaffen, bijvoorbeeld zo'n ethernet mini van LaCie. Maar in de manual staat dat als je die formatteert op HFS+, hij alleen lezen ondersteunt. Daar heb je dus niks aan.
Standaard is het FAT32. Maar volgens mij is de data-overdracht dan veel trager. Ik wil video via het netwerk editen, bovendien wil ik eigenlijk mijn hele user map op die schijf zetten, om 'm te delen tussen twee Macs.
Wat is de beste formattering dan? EXT2? Ondersteunt Tiger dat zomaar, en gaat het op dezelfde snelheid als NFS+ ?
Je gaat me toch niet vertellen dat er geen snelle, goeie, Mac compatibele netwerkschijven zijn? (Ja, een macMini, maar die is me nog wat duur en heeft een kleine HD)
Waarom zou FAT32 trager zijn?
De interface is ethernet met een eigen controller, met een snelheid van ethernet: 100 Mbits/s.
Maakt de formatering an sich niks uit.
Er staat toch ook duidelijk dat die schijf Mac compatibele is?!
Maar waarom geen FireWire HD? Die is het veel sneller dan ethernet (400Mbps), en in de praktijk ook sneller (en betrouwbaarder) dan USB2.
Ik heb ook zo'n LaCie 250gb netwerkschijf omdat ik graag met mijn powerbook draadloos op een grote snelle schijf wilde inloggen waar ik mijn fotocollectie op had staan. Het bevalt mij helemaal niet. Het is hooguit geschikt om backups naar toe op te slaan. Of bestanden die je graag wel wilt bewaren, maar niet op je eigen schaarse HD-ruimte. Het is echt geen optie om lekker op te werken. Ga lekker voor een Firewire-schijf, dat is echt fijn werken en kun je ook prima delen met andere Macs in je netwerk. Wat je kunt doen is om de bestanden die je wilt bewerken eerst naar je HD te kopieren en ze daar gaan bewerken en daarna weer terug te zetten op de netwerkschijf. Maar het kopieren van de bestanden is ook geen pretje. Let bv. ook op je bestandsnamen, die mogen niet te lang zijn. Ik had nog een map met allemaal Macgames, die gaf allemaal fouten tijdens het kopieren omdat er diverse vreemde bestanden inzaten, tenminste voor die netwerkschijf met zijn FAT indeling. Er was niets mis met die bestanden en kon ze probleemloos naar andere FW of USB schijven kopieren met HFS+-indeling.
FAT is misschien niet traag, maar die verbinding is net een slak vergeleken met een Firewire-schijf. Doe het niet zou ik zeggen als je er lekker op wilt werken, maar puur als opslagplek zoals ik al eerder zei.
Ik had er ook een 250gb usb2.0 porsche bijgekocht om die netwerkschijf periodiek naar toe te kopieren voor in de kluis. Dat Porscheschijfje van 250gb usb 2.0 is vele malen prettiger en ook veel sneller dan die netwerkschijf. Dat is ook een prima optie zou ik zeggen.