Formules bij numbers toepassen

Mijn financieel overzicht heeft meerdere kolommen, elk met een specifiek item.
De som formule onder aan de eerste kolom werkt goed, maar blijkt ook te gelden voor de kolommen daarnaast. Hoe krijg ik voor elke kolom een eigen som ?

Door onderaan elke kolom =SOM() te zetten, met de kolomletter of -naam tussen de haakjes?

Geprobeerd,maar bij mij verschijnt een rode verkeersdriehoek met een uitroepteken er in.

Dan doe je iets niet goed.
Misschien kun je net als Jakko een plaatje hier plaatsen, dan kunnen we zien wat je probeert.

Ik heb een nieuwe tabel gemaakt. Daar op de laatste rij van de kolom geklikt. Daarna onder “voeg in” op formule geklikt en som gekozen. Toen verscheen het totale bedrag direct zonder nader aanwijzing. Toe naar de naast liggende kolom nu som met de kolomnaam. En wat verschijnt de zelfde totaal als bij de eerste kolom !!! Voorlopig ga ik maar optellen met mijn rekenmachine .

ps: wel fijn dat onemorething bestaat.

Dat betekent dat er een fout in de formule staat. Als je met je muis daarop klikt (één keer) krijg je een uitleg te zien, bijvoorbeeld:

Schermafbeelding 2022-06-12 om 19.15.51

In dit geval is dat omdat dit de formule was:

Schermafbeelding 2022-06-12 om 19.16.01

Typ hem zelf eens in. Dubbelklik op een cel in de voet van de tabel en druk op de =-toets op je toetsenbord. Je kunt dan zelf de formule intypen, dus typ som( zonder het haakje-sluiten. Klik met je muis op de kop van de kolom, zodat de naam of letter achter de formule komt te staan, en typ dan ) om de formule af te maken. Daarna nog een druk op de Returntoets en als het goed is geeft de cel nu het totaal van de kolom weer.

Na afsluiten met ) heb ik 2 opties

1. Return toets: verschijn de rode driehoek
  2. Klik groene vonkje: idem

Onderaan verschijnt: Resultaat formule: syntaxis fout.

P.s. Ik gebruik versie 12.0

Hier vindt je een gratis boek over het Numbers programma.

Gisteren updated naar Monterey 12.4.
Volgende procedure gebruikt voor kolom optellen:
Klik op onderste veld
Klik op =
Kies formule en klik op som
Klik op return, totaal bedrag verschijnt. Klaar.

Gisteren updated naar Monterey 12.4.
Volgende procedure gebruikt voor kolom optellen:
Klik op onderste veld
Klik op =
Kies formule en klik op som
Klik op return, totaal bedrag verschijnt. Klaar.

Het zou handig zijn als je, zoals @TheBigZ ook al vroeg, een schermafbeelding zou plaatsen van wat er nu precies in je formule staat (de formule die het níét doet, dus). Want als ik je berichten zo lees, heb ik sterk de indruk dat je zelf niet goed weet wat je nu precies aan het doen bent, maar af en toe toevallig wel bij de gewenste oplossing uitkomt. Als dat inderdaad zo is, dan blijf je tegen dit probleem aanlopen, terwijl een beetje extra kennis waarschijnlijk erg zou helpen.

Zie mijn vorige bericht. Nadat ik mijn Mac had updated met Monterey was het probleem over en eenvoudiger. Thanks.

Het lijkt me sterk dat het lag aan de versie van macOS die je gebruikt. Het blijft klinken alsof je toevallig iets gedaan hebt dat wél werkt — of je legt het niet volledig uit in je eerdere bericht. Als je namelijk in de functiekiezer SOM kiest, komt er dit in de cel te staan:

Schermafbeelding 2022-06-13 om 19.11.33

En als je gelijk daarna op de Return-toets drukt, krijg je het rode waarschuwingsbord in de cel te zien, want waarde is geen geldige waarde voor de formule. Ergens doe je meer dan je uitlegt (en/of zelf doorhebt), als je het mij vraagt.

Dank voor je advies, maar toch zand er over. Mijn systeem werkt nu prima.

Noodkraker

zucht