Formulier in html, een beetje hulp?

Hey,

Ik ben een beginneling op gebied van html schrijven. Ik probeer m’n eigen website te creëren met een formulier in. Ik heb me een boekje aangeschaft waarin voor een beginneling wordt uitgelegd hoe een website op te bouwen.

Ik maak dus een formulier aan die de resultaten naar m’n emailadres stuurt, met deze codes:

<input type=“submit” value=“Verstuur uw formulier”>

<input type=“reset” value=“Formulier leegmaken”>

Als de bezoekers van m’n site op ‘Verstuur uw formulier klikken’ dan gaat hun emailprogramma open en dan moeten ze het bericht versturen. Het werkt dus, maar ik zou willen dat de ‘website’ die email zelf verstuurd, dus zonder dat het emailprogramma nodig is.

Waarschijnlijk moet je daarvoor een ingewikkelde (voor mij toch :oops: ) code schrijven.

Iemand die me kan op weg helpen?

Greetz

Eén van mijn bronnen is: [url]http://www.handleidinghtml.nl[/url]

Als een bezoeker een formulier heeft ingevuld, zal het de bedoeling zijn dat de informatie op de juiste plek terecht komt en verwerkt wordt. Die verwerking gebeurt over het algemeen door middel van een daarvoor bestemd script, dat draait op de server van je provider. Vaak beschikt je provider over enkele standaard scripts, waarvoor je de gebruiksrechten kunt krijgen. Bijvoorbeeld voor het automatisch als e-mail door sturen van de in het formulier ingevoerde informatie. Minder vaak zal een provider je toestaan ook eigen scripts te draaien. Wanneer je van formulieren gebruik wilt maken, is het daarom verstandig bij je provider te informeren naar de mogelijkheden.

Als alternatief voor je eigen provider kun je ook terecht bij enkele sites, die gratis standaard scripts aanbieden voor algemeen gebruik. Een voorbeeld daarvan is het form-to-mail script van Freedback.com, dat de informatie uit het formulier op een overzichtelijke manier per e-mail naar je toezendt. Informatie over andere mogelijkheden voor het gratis verwerken van formulieren vind je bij The CGI Resource Index.

Met de attributen METHOD en ACTION van het FORM geef je aan op welke wijze en waarheen de informatie uit het formulier verzonden moet worden.

Verzenden via mailto

Met behulp van een mailto-URI kan de informatie uit het formulier zonder tussenkomst van een script op de server direct naar een op te geven e-mailadres worden gestuurd. Bijvoorbeeld:

<FORM METHOD=“post” ACTION=“mailto:gebruiker@provider.nl”>

</FORM>

De informatie uit het formulier wordt in het e-mailbericht op een weinig gebruiksvriendelijke wijze weergegeven: als één lange aaneengesloten regel tekst (waarin bepaalde karakters vervangen zijn door code, bijvoorbeeld de spatie door %20; zie ook het overzicht bij Karakters in URI’s) of in de vorm van een attachment. Je kunt dat voorkomen door het ENCTYPE attribuut met de waarde “text/plain” aan het FORM element toe te voegen.

<FORM METHOD=“post” ACTION=“mailto:gebruiker@provider.nl” ENCTYPE=“text/plain”>

</FORM>

De mailto-URI wordt ondersteund door alle versies Microsoft Internet Explorer, Netscape Navigator en Opera. De ondersteuning is echter niet altijd compleet en leidt in de praktijk tot veel problemen.
[size=18:261ab01191]
Gezien alle problemen wordt het toepassen van een mailto-URI afgeraden en als alternatief het gebruik van een form-to-mail script geadviseerd (van de eigen provider, of van bijvoorbeeld Freedback.com).
[/size:261ab01191]

[quote:25d3e55755="MArCos"]Verzenden via mailto

Met behulp van een mailto-URI kan de informatie uit het formulier zonder tussenkomst van een script op de server direct naar een op te geven e-mailadres worden gestuurd. Bijvoorbeeld:

<FORM METHOD=“post” ACTION=“mailto:gebruiker@provider.nl”>

</FORM>

De informatie uit het formulier wordt in het e-mailbericht op een weinig gebruiksvriendelijke wijze weergegeven: als één lange aaneengesloten regel tekst (waarin bepaalde karakters vervangen zijn door code, bijvoorbeeld de spatie door %20; zie ook het overzicht bij Karakters in URI’s) of in de vorm van een attachment. Je kunt dat voorkomen door het ENCTYPE attribuut met de waarde “text/plain” aan het FORM element toe te voegen.

<FORM METHOD=“post” ACTION=“mailto:gebruiker@provider.nl” ENCTYPE=“text/plain”>

</FORM>[/quote:25d3e55755]

Deze manier heb ik toegepast. Op die manier wordt bij de invuller Outlook, Mail… geopend (dat zou ik graag niet hebben).

Die andere mogelijkheden zal ik nog es bekijken. Had het wel gedacht dat dat met een of andere script te doen zou zijn, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Greetz

Mijn provider is Skynet. Op hun website staat: "scripts voor gastenboek, teller en elektronisch formulier" krijg je als steun. Dat laatste zal ik nodig hebben zeker? Nu nog zoeken om daar aan te geraken.

Greetz

Ik ben ook een half jaartje bezig met website's maken! Eerst stond op [url=http://winters.eksel.be]deze site[/url] ook een html formulierke, maar als uw bezoekers dan geen gebruik maken van mail, of outlook is het wel erg vervelend!

Dus nu heb ik me verdiept in php en filemaker, en werkt het 100%!
Vul het maar eens in, maakt niet uit, het staat juist 20min online

php formulierke

Voor een goede prijs is het te koop... Dan moet op uw server wel filemaker draaien!

Als alles in de kinderschoenen staat en je er niet teveel geld of moeite aan wil besteden, doe het dan zoals ik het heb gedaan voor een low-budget website: [url=http://www.formdesk.nl/]KLIK HIER[/url]

Er zijn verschillende manieren waarop je de e-mail door de server kan laten versturen. De meest gebruikte zijn wel door middel van een php script of een cgi/perl script. Veel hosting providers hebben het perl script formmail standaard geinstalleerd voor hun gebruikers. Ik zou even een mailtje sturen naar de provider waar je je website hebt staan, met in de mail dezelfde vraag zoals je hem hier stelt.

Als je gebruik kan maken van het formmail script of een ander script dat al geinstalleerd is dan wordt je html code als volgt: <form method=“post” action=“hierdenaamvanhetscriptbestand”>. Wel moet je dan de name’s van alle input tags zo aanpassen dat het script ze herkent.

Is er geen script standaard geinstalleerd dan zou je dat zelf kunnen installeren, dit is alleen niet altijd even makkelijk. Wat dan misschien makkelijker is is vragen of PHP is geinstalleerd. Als PHP is geinstalleerd dan kan je zelf een heel simpel php scriptje schrijven die de boel voor je verstuurt. PHP heeft namelijk een ingebouwbe functie “mail” die alles voor je doet en waar je alleen de inhoud, onderwerp, en ontvanger van het bericht hoeft op te geven. Googlen op php + mail moet je een eind op weg helpen. Als je echter nog nooit PHP hebt gezien dan zal dat misschien echter ook even worstelen zijn.

Wat je voor nu het beste kan doen is beginnen met een mail sturen naar je hosting provider en vragen of zij niet al een bestaande oplossing hebben die je zo kan gebruiken.

Succes,
Bart

Hey,

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Er is al een mailtje weg naar Belgacom/Skynet.

Nu eerst een beetje studeren. Later es uitspitten.

Greetz

[quote:292eed77b7="Velonomika"]Hey,

Allemaal bedankt voor jullie reactie. Er is al een mailtje weg naar Belgacom/Skynet.

Nu eerst een beetje studeren. Later es uitspitten.

Greetz[/quote:292eed77b7]

Heb al een mail van Belgacom gekregen met een hele goede uitleg voor hoe het moet.

Nu toch eerst wat blokken. :wink: Kriebelt wel om te proberen. :evil:

[quote:411ccd6a63="iMac G5 Ruben"]Voor een goede prijs is het te koop...[/quote:411ccd6a63] Dat ga je toch niet verkopen, op het internet is anders wel genoeg info te vinden :)

[quote:f4ec06d236="konijn"][quote:f4ec06d236="iMac G5 Ruben"]Voor een goede prijs is het te koop...[/quote:f4ec06d236] Dat ga je toch niet verkopen, op het internet is anders wel genoeg info te vinden :)[/quote:f4ec06d236]

…en anders is er wel iemand die “toon bron” op je website uitvoert en het hele script klakkeloos kopieert :lol:

Via de scripts van Skynet werkt alles nu perfect.

Bedankt voor jullie tips!

Greetz

[quote:dc81b972af="Cenobyte"][quote:dc81b972af="konijn"][quote:dc81b972af="iMac G5 Ruben"]Voor een goede prijs is het te koop...[/quote:dc81b972af] Dat ga je toch niet verkopen, op het internet is anders wel genoeg info te vinden :)[/quote:dc81b972af]

…en anders is er wel iemand die “toon bron” op je website uitvoert en het hele script klakkeloos kopieert :lol:[/quote:dc81b972af]

How how, zo makkelijk is het niet!
php is server-side-code!

Kijk maar eens op de code van het formulier
Daar zal je niets php in terugvinden!
Dus als je dat in dreamweaver plakt, zal je niet ver komen!

Ik weet wel dat dit server side is, en dat alles op de server geparst wodt.

Maar je gaat toch geen geld vragen voor een deel van een php code.
Op het net vind je er direct dertien in een dozijn om gegevens te mailen en in een database te steken.

Maar je hebt het deels over de reactie van Cenobyte.