Forum opzetten...?

Ik ben van plan een forum op te zetten. Ik wil gebruik maken van PunBB of phpBB maar heb nog enkele vraagjes:

• Wat moet ik hebben op het gebied van hardware? Is een 100mb Linux pakket van [b:c46c53f6c6]denit[/b:c46c53f6c6] voldoende?

• Wat moet ik technisch kunnen om de interface van zo’n forum aan te passen? Ik ben zeer vertrouwd met HTML, PHP, en Flash. Moet ik ook nog CCS leren? En zoja, is is dat moeilijk?

• Welke is de beste? PunBB of phpBB?

• Is het realistisch om zo’n forum met 2 of 3 man te beheren? (ter grootte van dit forum)

Suggesties zijn welkom :wink:

Alvast bedankt.

Euhm, waarom staat hier een poll over iSight bij?

Maar CSS is absoluut niet moeilijk om te leren, het is een hele grote waaier aan nieuwe opmaakmogelijkheden. Ik stel voor om zoals meerdere op dit forum “Designing with web standards” aan te schaffen, zeer goede inleiding en manier van overtuiging. De rest van CSS resources vind je op het web, ondermeer op www.alistapart.com.

Ik wou gewoon even proberen hoe dat werkte, en ik heb ook net een iSight dus....

Moet die poll met het onderwerp te maken hebben? Staat dat ergens zo geschreven?

[b:02f9e29eab]Wat moet ik hebben op het gebied van hardware? Is een 100mb Linux pakket van denit voldoende?[/b:02f9e29eab] De bestanden zijn van 800Kb tot 6Mb. Hoe snel de grootte van de database oploopt, weet ik niet. De database van MacOSX.nl is zo'n 200Mb.

[b:02f9e29eab]Wat moet ik technisch kunnen om de interface van zo’n forum aan te passen? Ik ben zeer vertrouwd met HTML, PHP, en Flash. Moet ik ook nog CCS leren? En zoja, is is dat moeilijk?[/b:02f9e29eab]
Gewoon installeren en dan goed kijken naar de dingen die het uiterlijk bepalen: templates, css bestanden. Je hebt het zo onder de knie. De trial & error werkwijze helpt je erdoor. Daarnaast is ieder mogelijk probleem al eens behandeld op de verschillende forums.

[b:02f9e29eab]Welke is de beste? PunBB of phpBB?[/b:02f9e29eab]
Elk heeft zijn voordeel. PhpBB is de meest gangebare met de meeste mods, hacks en templates. PunBB is klein en simpel.

[b:02f9e29eab]Is het realistisch om zo’n forum met 2 of 3 man te beheren? (ter grootte van dit forum)[/b:02f9e29eab]
Dit forum wordt beheerd door twee mensen en dagelijks in de gaten gehouden door zo’n 13 mensen

Dat over die pol vraag ik me ook af!

[quote:a0e6f08408]- Wat moet ik hebben op het gebied van hardware? Is een 100mb Linux pakket van [b:a0e6f08408]denit[/b:a0e6f08408] voldoende?[/quote:a0e6f08408]
Ja hoor!

[quote:a0e6f08408]- Wat moet ik technisch kunnen om de interface van zo’n forum aan te passen? Ik ben zeer vertrouwd met HTML, PHP, en Flash. Moet ik ook nog CCS leren? En zoja, is is dat moeilijk?[/quote:a0e6f08408]
Het is CSS :wink:
Er zijn op het gebied van layout erg veel skins om te downloaden en ze zijn, in phpBB, erg makkelijk om te installeren en aan te passen. Je moet alleen iets weten van dit soort kleuren: #FFFFFF en #000000 enzo (HEX-kleuren toch?)

[quote:a0e6f08408]- Welke is de beste? PunBB of phpBB?[/quote:a0e6f08408]
Ik zou voor phpBB gaan, maar dat is meer een kwestie van smaak en welke je zelf fijn vind. Wil je een forum met ‘iets’ midern, zou ik voor PunBB gaan. Wil je een forum net zoals deze (qua systeem) ga je voor phpBB!

[quote:a0e6f08408]- Is het realistisch om zo’n forum met 2 of 3 man te beheren? (ter grootte van dit forum)[/quote:a0e6f08408]
Tsja, ik zou er denk ik wel wat meer pakken, maar dat is ook weer iets waarop de bezoekers invloed hebben. Als ze veel dingen doen die niet door de beugel kunnen zou ik er meer nemen. Maar je kunt altijd nog extra moderators ‘aannemen’.

[quote:2bb24b45eb="wout"]Moet die poll met het onderwerp te maken hebben? Staat dat ergens zo geschreven?[/quote:2bb24b45eb] Lijkt me wel logisch, staat een beetje vreemd. Je kan dan beter een poll maken over 'welk forum zal ik nemen' punBB of phpBB...

Waar je ook op moet letten is je datalimiet. Kijk in het begin zal je forum niet zo groot zijn en heb je dus weinig data, maar als je database al 200mb is en die wordt telkens aangesproken door 60 mensen en die plaatsen ook nog eens foto's in de fotogalery dan kan dat aardig oplopen.

Dus ik zou een provider zoeken die met je mee wilt groeien. Het verschil tussen beide forums heeft ook duidelijk met badnbreedte en/of data verkeer te maken phpBB zal iets meer genereren dan PunBB.

Succes

met zoeken o’ja en ik ken een hele goede host die voor jou ook nog alles installeerd, maar dan moet je even mailen.

Een forum is zeker te beheren door en met meerdere personen. Een forum is zeer gemakelijk op te zetten hoor ! Je kan er anders eerst eens met experimenteren alvorens het "echt" te gaan gebruiken.

Als je al een grote kennis van php hebt, dan mag het voor jou ook geen probleem vormen om dingen aan te passen ( de meeste forums zijn in php).

Het forum dat ik zou kiezen is phpBB !

Je moet ook zeker kijken hoeveel data verkeer je hebt . Als er echt veel volk je forum komt bezoeken dan zal je snel over je limiet van vb 1 gig/maand zitten en dan kan je extra “traffic” gaan betalen.
Ook het aantal mb webruimte speelt een rol. De gegevens van de DB worden daar ook bijgerekent en kan na een tijd ook oplopen.

Dus het is tezien voor welk publiek je forum is .

[quote:1a9f9d6e32="WebJ"]Lijkt me wel logisch, staat een beetje vreemd. Je kan dan beter een poll maken over 'welk forum zal ik nemen' punBB of phpBB...[/quote:1a9f9d6e32]

Dus als ik wil weten wat iSight eigenaars over hun camera vinden moet ik eerst een item starten over de iSight, en daarin een poll starten of mensen de iSight wel leuk vinden…?

Verder,

Thanx voor nuttige info. Ik ga het meteen uitzoeken.

Bij denit zit er op een 100mb pakket een dataverkeer van 8 gig. Dat lijkt me dan voldoende om mee te starten.

[quote:cbc6db425a="wout"]Moet die poll met het onderwerp te maken hebben? Staat dat ergens zo geschreven?[/quote:cbc6db425a]

Moet alles eerst ergens letterlijk worden beschreven voordat mensen het begrijpen? Snap je het echt niet of ben je bewust lekker dwars aan het doen?

[quote:acdcdaa2eb="wout"][quote:acdcdaa2eb="WebJ"]Lijkt me wel logisch, staat een beetje vreemd. Je kan dan beter een poll maken over 'welk forum zal ik nemen' punBB of phpBB...[/quote:acdcdaa2eb]

Dus als ik wil weten wat iSight eigenaars over hun camera vinden moet ik eerst een item starten over de iSight, en daarin een poll starten of mensen de iSight wel leuk vinden…?[/quote:acdcdaa2eb]
Uhm…Ja!
Dit is een web ontwikkeling forum waarbij mensen met problemen/oplossingen/links/leukigheidsjes iets over het bouwen van websites etc. kunnen plaatsen. Als je over iSight en tevreden gebruikers een poll wilt, zal die in een ander forum moeten. Dit omdat mensen die veel over dat soort dingen weten niet in het web ontwikkeling forum rondlopen! Snap je?

[quote:49f1569d64="WebJ"]Lijkt me wel logisch, staat een beetje vreemd. Je kan dan beter een poll maken over 'welk forum zal ik nemen' punBB of phpBB...[/quote:49f1569d64]

Dit is wat we in Belgie de Nederlandse Pietje Precies mentaliteit noemen. Zullen we er gewoon over ophouden want we komen er geen stap verder mee.

Hahaha! Ach, maakt het erg veel uit van die poll? Ik vond het wel grappig :) Misschien niet helemaal de bedoeling, maar ook niet erg belangrijk toch?

Het zal allemaal wel, zullen we er dan maar gewoon over ophouden en terug naar het eigenlijke bericht gaan.

Heb je iets aan de antwoorden van konijn, onem, lucasraggers en mij?

En om nog meer gezeur te voorkomen heb ik de Poll verwijderd :wink:

[quote:8523185687="Syndic"]En om nog meer gezeur te voorkomen heb ik de Poll verwijderd :wink:[/quote:8523185687]

Stom…

Allen merci voor de info!!!

Heel verstandig om de peiling te verwijderen bij dit topic. Dat van die Pietje-preciesmentaliteit begrijp ik slecht, zeker als ik de taalgevoeligheid van ABB (Algemeen beschaafd Belgisch) versus ABN bekijk. De Belgen zijn toch meestal precieser op taalgebied.

Naast phpBB zijn er nog een aantal andere uitstekende gratis forumscripts die er ongeveer hetzelfde uitzien. Degene waar ik onlangs naar heb gekeken, zijn:

• Simple machines (ZEER uitgebreide admin!!, is opvolger van YaBBse)
  • Invision power board (is nog een gratis versie van, maar helaas toch ook een betaalde versie… meer geschiedenis op verzoek)

Dit zijn de twee alternatieven die ik als alternatief aanraadt naast phpBB. Vooral Simple machines is echt het onderzoeken waard, vooral als je veel wilt kunnen tweaken en beheren. Zelf vind ik phpBB niet echt superfraai, maar je kunt altijd een alternatieve ‘skin’ of emoticons plaatsen natuurlijk.

Wout, ik zou dat hele idee om een forum te beginnen gewoon overboord zetten, want met die mentaliteit van jou is het toch gedoemd om te mislukken.

Tsja... en ik deed er nog wel netjes melding van met een knipoogje erbij... :?

Een beetje slecht onderbouwde reactie: [b:d3301e549f]stom[/b:d3301e549f]