[quote:37a6111c90="Pieterr"][quote:37a6111c90="nookie"]Grappig, ik zat net hetzelfde uit te pluizen op het canon forum.[/quote:37a6111c90]
Welk forum? [url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/]Dit?[/url] Ben namelijk nog op zoek naar een of meer interessante fotografie forums, al dan niet canon-specifiek.[/quote:37a6111c90]
Hallo Pieterr,
Dat is een goed, leerzaam en verslavend forum, ben er zelf ook ‘lid’ van.
Ik heb daar in 3 jaar ontzettend veel geleerd. Commentaar wordt doorgaans goed onderbouwd.
Het zijn tenminste geen hielenlikkers zoals op zoom.nl.
Over HDR.
Pas op met bewerkingen. Op flickr loopt het over van de [b:37a6111c90]über slecht [/b:37a6111c90]uitgevoerde HDR bewerkingen!
HDR staat voor High Dynamic Range. Je camera heeft een bepaalde range van wit naar zwart, bij een compactcamera is deze range bijvoorbeeld kleiner dan op een dslr, wat bij compactcamera’s vaak snel resulteert in onder- of overbelichtte plekken. En dit wil je liever niet in je foto, want deze wil je op in zijn geheel graag goed belichten.
Als 0 staat voor een correcte belichting, staat -1 voor een donkere belichtingscorrectie. bij +1 maak je een lichtere versie van je afbeelding. Door de goede delen in de foto van deze 3 belichtingen te combineren, maak je een afbeelding met een hoog dynamisch bereik (HDR).
HDR kun je op meerdere onderwerpen toepassen.
Zoals gezegd leent landschap en architectuur hier goed voor, omdat deze stil staan, zodat je eenvouding meerdere belichtingen vastlegt. Natuurlijk kan dit ook met een portret of een sportfoto. Het makkelijkst is dan om in RAW te fotograferen.
Klein stappenplan voor het maken van een ([u:37a6111c90]semi[/u:37a6111c90])HDR door te fotograferen in RAW.
- Maak je foto in RAW
2 Open de foto in je RAW workflow en maak nu drie verschillende jpg’s. 1 met belichtingscorrectie -1, 1 met belichtingscorrectie 0 en 1 met belichtingscorrectie +1.
- Importeer deze drie foto’s in Photomatix (http://www.hdrsoft.com/)
- Ik heb de software zo niet bij de hand, maar het programma is vrij simpel. Selecteer Create HDR, selecteer de drie belichtingen. De software herkent bijna altijd de belichtingen.
5.Kies Tonemapping. Schuif nu aan de regeltjes totdat het resultaat naar jouw wens is. Let zoals gezegd op, dat je niet overdrijft.