Foto laten wegfaden; hoe doe ik dat?

Hallo,

Ik heb zelf PS Elements 3. Ik kan echter gebruik maken van Illustrator en PS CS als het echt niet anders kan.
Voor het maken van een wikkelfolder (1 A-4tje in drieen gevouwen) heb ik een foto gemaakt die ik wil laten wegfaden aan de linkerkant. Helemaal rechts moet de foto dus geheel zichtbaar zijn. Helemaal links moet dus bijna niets te zien zijn. En dan langzaam steeds meer.
Het allerliefst zou ik ook dit plaatje in Word willen inpassen en dan er tekst doorheen laten lopen.

Mensen, ik zoek me wild. Hoe doe ik dit?? Kan dat eigenlijk?

Alvast HEEL erg bedankt voor alle antwoorden.

Kun je met elements laagmaskers maken ? Anders: maak een verloop van wit naar transparant (met gradient-tool) en leg dat boven op je foto (ook nu weer: als dat kan in Elements)

Frans

En die tool kun je vinden door je muisknop ingedrukt te houden op het emmertje (de tool om vlakken volledig in te vullen)....

Zit in Photoshop standaard onder handelingen-> Vignet!! :wink:

Als je van tevoren zorgt dat je canvas aan de rechterzijde wat meer wit heeft kun je hem faden zoals je wilt en later knip je hem weer schoon, zodat hij rechts weer mooi recht is!!

mensen, ik snap er eigenlijk niets van:-) Ik heb de engelse versie (er was nog geen nederlandse toen ik hem kocht) Zo'n layer maken kan wel maar ik weet dan niet hoe het verloop te maken. Ook vind ik handelingen-> vignet niet?

Neen, ik kom er niet uit!

Dat laagmasker is de quick mask mode (in CS onder aan je gereedschappenpallet).

in die modus kun je het verloopgereedschapje (gradient tool) selecteren en dan een verloopje maken (bijv van links naar rechts, moet je maar ff mee spelen.
Vervolgens weer uit je quick mask mode gaan en op backspace drukken.

Dan krijg je een verloop van je ‘achtergrond kleur naar je fotobeeld’ of hoe zeg je dat.

Ik weet niet of je dit bedoelde maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Nou mensen, het is gelukt!

Inderdaad handige layer met gradient functie. Dat is alles.
De folder ziet er heeeeel gaaf uit:-) Wordt straks door iedere medewerker op een openbare fuctie in Breda gelezen. Leuk hoor!

Bedankt allen!