Foto reduceren

Waar kan ik in InDesign een foto reduceren naar 20%, dus niet in Photoshop.

Heb je iets meer informatie? Wil je het formaat aanpassen, de transparantie, kleur?

Ik wil een foto plaatsen in InDesign. Nu wil ik een gedeelte daarvan lichter maken om daar tekst overheen te plaatsen. In Xpress moest je vroeger de foto in TIFF bewaren en kon je vervolgens in Xpress dit aanpassen. Ik weet dat dit in Phoshop kan, maar waar kan ik in InDesign een foto licht maken

MacFries

Het is niet zozeer dat je de foto lichter kan maken, maar dat je een kader met een kleur (bijv. wit) transparantie geeft, waardoor de foto op dat deel lichter wordt gemaakt.

werk als volgt:
:apple: maak een beeldlaag aan
:apple: plaats de foto
:apple: trek een kader op de plaats waar je de foto lichter wilt hebben
:apple: geef dit kader een kleur
:apple: geef dit kader transparantie

:apple: maak een tekstlaag aan
:apple: maak een tekstkader in deze laag

en met de juiste transparantie en kleurgebruik heb je nu het gewenst effect
veel InDesign plezier

suc6

Let wel op met transparantie! Als je document afgedrukt wordt via xpress (rip) kan dat grote problemen opleveren! Gebruik de zoekfunctie en gij zult vinden!

Gebruik de lees functie....Topicstarter gebruikt InDesign... :? :P

Transparantie in native documenten en in (afgevlakte) PDF's is geen probleem. Maar een valkuil is het inderdaad wel. Er overheen springen is echter niet zo heel ingewikkeld.

[quote:139df32859="MacFries"]Waar kan ik in InDesign een foto reduceren naar 20%, dus niet in Photoshop.[/quote:139df32859]

als je de hele foto wilt ‘verrasteren’ kan dat nog steeds net zo als in quark hoor.
Bij een geplaatste tif - en ook bij een psd bestand ! - ga je naar het palet stalen en verlaag je het percentage bij ‘tint’.
Dan moet je natuurlijk wel de illustratie geselecteerd hebben met het witte open pijltje.

[quote:31e83605ee="forum romanum"][quote:31e83605ee="MacFries"]Waar kan ik in InDesign een foto reduceren naar 20%, dus niet in Photoshop.[/quote:31e83605ee]

als je de hele foto wilt ‘verrasteren’ kan dat nog steeds net zo als in quark hoor.
Bij een geplaatste tif - en ook bij een psd bestand ! - ga je naar het palet stalen en verlaag je het percentage bij ‘tint’.
Dan moet je natuurlijk wel de illustratie geselecteerd hebben met het witte open pijltje.[/quote:31e83605ee]
Vreemd, bij stalen is alle grijs, daar is dus niks aan te passen, maar bij transparantie is dit wel het geval. Ik ben eruit, in eder geval bedankt

Heb je wel een grijswaarden psd of tif bestand geladen dan? Verder moet je dus niet met dicht pijltje selecteren maar met witte open. Dan gaat het goed: [img:5ff4b7c9cc]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11984[/img:5ff4b7c9cc]

Maar als je alleen een deel van de illustratie lichter wilt hebben volg je de werkwijze zoals hierboven beschreven.

Er is iets vreemd aan de hand. Bij elk InDesign document is de map stalen leeg.

eh - indesign opent gewoon laatste stalen palet. Je kunt prefs weggooien, of je kunt gewoon nieuwe kleurstalen toevoegen (klik op driehoekje in stalenpalet) of je laadt een illustratie waarin kleur zit uit illustrator. Dan zie je dat de daarin gebruikte kleuren verschijnen in je stalenpalet.

Maar je ziet toch wel zwart als kleur?
Als je dan een photoshop of een tif bestand (wel grijswaarden) geplaatst heb moet je de illustratie lichter kunnen maken zoals ik beschreef.