Hi, ik ben bezig om al mijn foto’s te delen in de gezamenlijke bibliotheek. De nieuwe optie die Apple biedt met de laatste update. We zijn met z’n vijven dus er zitten flink wat dubbele foto’s tussen.
Ik heb soms dubbele foto’s, waarvan ik de oudste datum wil handhaven, maar de nieuwere bestanden zijn groter. Welke datum is leidend bij het samenvoegen van deze bestanden? De grote van het bestand?
Nee, ik heb 5000 dubbele foto’s. Een groot deel met twee verschillende data. Het zijn bijvoorbeeld WA berichten. Ik wil de foto’s oudste datum (deze komen meestal uit mijn eigen bibliotheek) handhaven, maar de foto’s met de nieuwere datum (vaak uit de bibliotheek van mijn partner) hebben vaak een hoger aantal KB. Is er een manier om dat voor elkaar te krijgen of moet ik van iedere foto apart handmatig de datum wijzigen?
Nee, datum wijzigen hoeft niet. Ik weet niet of je al op Ventura zit, maar in de Photos app daarvan zit een Duplicate finder. Lees onder een beschrijving hoe dat werkt. Ik lees dat er een feature in zit die automatisch de beste van de 2 (of meer) duplicaten selecteert, en evt aanvult met metadata uit de ander.
Maar ik denk niet dat deze app duplicaten die een verschillende naam hebben kan herkennen.
Daar heb je apps voor, die op basis van wat je ziet, foto’s duplicaat noemt en kan verwijderen.
Er is het gratis DupeGuru dat dit kan. Een betaalde app die daarbij ook in iCloud kan kijken,
zodat je niet eerst alle foto’s naar 1 lokatie hoeft te verplaatsen, is Duplicate Sweeper.
nee, helaas. Ik zit niet op Ventura. Een upgrade naar Ventura gaat niet. Daarvoor is mijn Macbook te oud. De chip die erin zit is niet goed genoeg. Mijn apparaat wordt dan heel traag, heb ik mij laten vertellen. Ik maak nog gebruik van Mojave i.v.m. overzetten Aperture bibliotheek.
Ik heb Gemini geprobeerd om dubbele foto’s op te sporen en te verwijderen, maar die vond ik niet lekker werken. Ik ga kijken naar duplicate sweeper.
Ik heb duplicate sweeper geprobeerd, maar krijg de indruk dat dat prima werkt met een lokale map, maar niet met een online map. Ik heb geen lokale Foto’s bibliotheek, omdat die te groot is voor mijn huidige macbook air.
Er is maar één betrouwbare methode bij Foto’s ontdubbelen en dat is (helaas) handmatig.
Het lijkt allemaal leuk die grandioze ontdubbel programma’s, maar uiteinmdelijk schiet je er in tijdsduur niets mee op en bestaat er grote kans om uniek materiaal kwijt te raken.
Verder betekent een foto uit een “Album” verwijderen, dat daar de afbeelding weg is, maar dan staat die afbeeldinmg nog wel in de Bibliotheek. Dus verwijderen doe je vanuit de Bibliotheek.
Ik krijg ook de indruk dat handmatig verwijderen en stuk voor stuk beoordelen het beste werkt. Daarom was ik ook fan van Aperture. Ik ben al aardig wat originele kwijtgeraakt voor mijn gevoeld.
Ik heb dat geprobeerd. Hij pakt wel mijn bestanden, maar niet de Foto bibliotheek.
Overigens vind ik zo’n programma wel fijn voor het grove werk zeg maar. Maar daar is Foto’s zelf ook aardig helpend in, al slaat die nog wel extreem veel over.
Als de foto niet uit de bibliotheek is, maar z’n dubbele exemplaar, de bron wel, is het dan niet simpel om je bibliotheek opnieuw te laten scannen creëren? Ik gebruik geen Apple foto’s, dus heb er geen ervaring mee.