Fotobibliotheek Macbook synchroniseren naar iCloud

Sinds een week heb ik een abonnement op iCloud (2Tb)
Alle foto’s en video’s op de iPhone en iPad synchroniseren keurig met iCloud.
Alleen alle foto’s en video’s die ik in de fotobibliotheek op de Macbook heb staan (dus voor mijn ICloud abonnement), zie ik niet terug in iCloud.

Ik heb de optie in Foto’s op de Macbook aangevinkt: Foto’s → instellingen → iCloud → optimaliseer Mac-opslag

Klopt dit of moet er nog meer worden ingesteld?

Deze instelling zorgt ervoor, dat de foto’s pas naar iCloud gaan, als de ruimte op je Mac dit vereist. Dit staat er ook duidelijk bij.

Dank voor je antwoord.
Ik ging er vanuit dat de gehele fotobibliotheek sowieso met iCloud wordt gesynchroniseerd. Ik heb speciaal de maximum ruimte van 2 Tb gekozen zodat ik ten alle tijden de gehele inhoud in de cloud heb. Dus geen zorgen meer heb als de MacBook stuk gaat of gestolen wordt (is al eens gebeurd :pensive:)

Eigenlijk dus naast de gemakken van synchronisatie tbv alle Apple devices, ook veiligstellen (backup/kopie) van de inhoud.
Aangezien ik nog heel veel ruimte op mijn Macbook heb, zou dit betekenen dat dit niet mogelijk is? Of moet ik dan juist weer wat andere instellingen gebruiken?

Op zich moet het gewoon bij je werken, mits zelfde AppleID overal wordt gebruikt.

Misschien iCloud vinkje paar keer aan/uit zetten.

Ik ga proberen om de vinkjes aan/uit te zetten en kijken of het verandert. Bedankt voor het meedenken en zal nog even een terugkoppeling geven morgen.

Na een nacht nog steeds geen beweging in aantal foto’s en video’s.
Iemand nog suggesties?

Probeer eens wat nieuwe foto’s toe te voegen en kijk eens wat er dan gebeurt. (Op je Mac).

Welke instelling heb je nu in Foto’s? “Download originelen naar deze Mac”?

Met deze instelling worden foto’s en video’s tussen je Mac en iCloud gesynchroniseerd.

Staat in je Systeemvoorkeuren bij Apple ID → iCloud het vinkje aan bij Foto’s?

Dank voor het meedenken ome-kor.

Ik heb "optimaliseer Mac-opslag’ aangevinkt.(zie bijlage)
Dan zouden de originele foto’s in ICloud worden opgeslagen en een lagere resolutie op de Mac. Dat is ook de bedoeling.

Hallo nnsa,
Ongeveer een uurtje geleden wat foto’s gemaakt en geïmporteerd. Nog niets te zien maar ik hou het even in de gaten.

Die tip van ome-kor om bij iCloud ook foto’s aan te vinken is ook heel belangrijk.

Ik heb de optie iCloud foto’s aangevinkt (zie de bijlage bij Ome-Kor) Of… bedoel je bij tabje Algemeen en dan Importeren? (zie bijlage)

Het gaat om deze bij Systeemvoorkeuren:

In de Foto.app heb ik ook een vinkje staan bij Voorkeuren → Algemeen

Inderdaad NNSA, dat vinkje bij Apple ID bedoelde ik, anders gaan de foto’s/video’s überhaupt niet naar iCloud.

Deze heb ik aan staan:

Ah, dat is Ventura. Lijkt me goed.

Gelukkig. Daar kan het dan niet aan liggen.

In de Foto’s App van mijn MacBook met Ventura heb ik de volgende instellingen:

Het synchroniseren van een enkele foto met iCloud gaat heel snel en die foto is binnen een minuut zichtbaar op mijn iMac.

Ik heb nu Importeren (zoals op jouw 1e screenshot) ook aangevinkt. Stond bij mij uit. Daarna MacBook opnieuw gestart. Nog niets maar wacht in spanning even af.

De foto’s die ik vanmiddag heb toegevoegd aan de fotobibliotheek op Macbook, staan nu ook in iCloud. Dat is al mooi om te zien. Alleen de rest nog niet. Het aantal blijft nog steeds gelijk. Ik hou het weer even in de gaten. Wordt vervolgd.

Alvast erg bedankt voor het meedenken en de adviezen! :ok_hand: :+1: :+1: