Foto's app, Referentiestanden, Bibliotheek en back-up in Dropbox!?!?

Ik ben al erg lang op zoek naar een goede manier om mijn foto’s goed te managen, back-uppen en kom er echt niet uit o.b.v. tientallen fora die ik heb gelezen. Misschien denk ik te moeilijk…

De situatie:

• Ik gebruik al sinds 2009 Apple
  • Ik gebruik de iPhoto/Foto’s app (wil hier niet teveel van afh. zijn)
  • Heb ook dus een oude iPhoto bibliotheek in Foto’s app staan
  • Voor 2012 sloeg ik foto’s op mijn HD in mappenstructuur en importeerde ik die in iPhoto. Resultaat dat de foto 2 x ruimte in beslag neemt.
  • Vanaf 2012 sla ik foto’s op HD en importeer ik ze in de foto’s bibliotheek zonder ze te kopiëren naar bibliotheek (referentiebestanden)

Een beetje een wirwar is het geworden zo.

Back-up
Nu wil ik dropbox gebruiken om HD ruimte te creëren en tegelijkertijd mijn een deel van mijn HD te back-uppen. Ben geen fan van iCloud en wil niet teveel afhankelijk zijn van Apple hierin.

Het idee is om mijn gehele Afbeelding en Film mappen te verplaatsen naar de Dropbox-map, zodat deze met smart-sync altijd up-to-date blijft en toch geen ruimte in beslag neemt op mijn HD.

Wat kan ik nu het beste doen?
De iPhoto/Foto-bibliotheek verplaatsen naar dropbox moet denk ik wel lukken, maar ik wil al mijn andere foto’s (referentiebestanden) ook in Dropbox zetten. De locatie van veel referentiebestanden veranderd dan. Als ik nu in foto’s een referentiebestand wil zoeken, dan gebeurd er niets namelijk. (Hover over icoon: referentiebestand is offline).

Kortom, wat is de beste aanpak?

DropBox waarschuwt zelf dat het geen 100% garantie kan geven dat de door jou omschreven methode feilloos zal werken (of blijven werken door evt. updates van Apple).

Mijns inziens is de beste/makkelijkste aanpak als volgt:

1. Koop een grote externe USB harddisk (kosten tegenwoordig niet veel meer)
  2. Upgrade je iCloud account met voldoende ruimte voor al je foto’s
  3. Maak een nieuwe Foto’s bibliotheek aan op de externe harddisk en kopieer daar al je foto’s naar toe, zowel uit iPhoto als Foto’s, dus ook de referentiebestanden
  • Je hebt nu voldoende ruimte vrij op je interne harddisk
  • Je hebt nu al je foto’s fysiek bij de hand op je Mac
  • Je hebt alle foto’s beschikbaar op al je devices met hetzelfde Apple ID
  • Foto’s die je maakt met een ander Apple device (met hetzelfde Apple ID) worden altijd gesynct met je Mac

Wil je op extra-safe spelen, kun je de bibliotheek op de externe disk altijd nog syncen met een ‘online only’ dropbox folder.

Bedankt voor je snelle reactie, ik had het helemaal gemist.

Van Dropbox wist ik niet. Thx!

1. Ok
  2. Dat zou betekenen dat ik zowel een iCloud als Dropbox account heb.
  3. Met kopieer bedoel je verplaatsen denk ik? Dus ook de twee bibliotheken daar naartoe verplaatsen? Behoud Foto’s dan mijn aangemaakte albums e.d.?

Voor het syncen moeten alle foto’s wel in gedeelde mappen zitten? Dat betekent dan dat mijn oude nappenstructuur weg is, ondanks dat ik iCloud gebruik wat niet mijn voorkeur heeft?

Nogmaals bedankt. Ik snap dat het een wat lastige vraag is.

gr, Roland