Foto's digitale camera veel te sepia-achtig en te donker.

Hallo,

De foto’s’ van mijn digitale zijn, zo zie ik op de computer, vaak te donker. Dit is vaak het geval als ik actie-foto’s moet maken, met een korte sluitertijd.
Laatst een aantal foto’s laten afdrukken bij Blokker, maar die foto’s bleken ook, naast te donker, nog eens heel erg sepia-achtig te zijn.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de foto’s kleurrijker en lichter en voller van kleur zijn?
Moet ik iets aan de ISO veranderen (die staat op automatisch) of iets aan de kleurverzadiging (staat op normaal maar kan ook op meer of minder) of misschien nog iets anders?

Dan hoor ik het heel graag!

mzvehg,

Dirk

,Het hang er vanaf welke camera je hebt. Als het goed is krijg je bij een digitale camera een bewerkings-programma waarmee je op de computer je foto's zeer goed kunt bewerken. Zoals in jouw geval donkerder of lichter maken e.d. Ik heb een simpele Olympus C-160 met daar bij het werkelijk zeer mooie bewerkingsprogramma "camedia master". Dus kijk eens of je zo'n soort programma ook bij je camera hebt.Anders kom je ook een heel eind met photoshop e.d.

[quote:c0956232d2="sedikit"],Het hang er vanaf welke camera je hebt. Als het goed is krijg je bij een digitale camera een bewerkings-programma waarmee je op de computer je foto's zeer goed kunt bewerken. Zoals in jouw geval donkerder of lichter maken e.d. Ik heb een simpele Olympus C-160 met daar bij het werkelijk zeer mooie bewerkingsprogramma "camedia master". Dus kijk eens of je zo'n soort programma ook bij je camera hebt.Anders kom je ook een heel eind met photoshop e.d.[/quote:c0956232d2]

Het is een Medion. Op zich altijd mooi scherp (5,18 megapixel) maar qua kleur lang niet altijd even goed.
Natuurlijk kan het bewerkt worden met programma’s zoals Photoshop maar het komt voor dat ik soms een hele partij foto’s moet maken. Dan komt het me toch wel de strot uit als ik telkens maar weer elke foto moet aanpassen.

Dus daarom mijn vraag; Hoe kan ik de foto’s voller van kleur en kleurrijker en lichter maken?

Ik ben op fotografie ook maar een relatieve leek, en zeker op het digitale vlak. Dus blijf ik bij mijn advies omdat ik dat zelf zo doe en omdat je op een digitale camera(althans op de mijne) niet zo kunt foezelen met belichting, sluitertijd,diafragma , din-waarde e.d. Ik zet hem altijd op de grootste pixeleenheid en op automatisch. En dan eventueel bijwerken met camedia master.Dus het spijt me dat ik niet méér weet!

Kijk of je de camera in kan stellen dat hij overbelicht (vaak zit dat bij de handmatigestand op je camera; in ieder geval bij mijn Ixus wel). Zet die overbelichtingsinstelling eens op +1 (dit ziet er op het schermpje achterop vaak iets te licht uit) maar geeft op de computer vaak mooie resultaten.

Succes,

Groet,
Job

[quote:40de7bd9a7="JobKuipers"]Kijk of je de camera in kan stellen dat hij overbelicht (vaak zit dat bij de handmatigestand op je camera; in ieder geval bij mijn Ixus wel). Zet die overbelichtingsinstelling eens op +1 (dit ziet er op het schermpje achterop vaak iets te licht uit) maar geeft op de computer vaak mooie resultaten.

Succes,

Groet,
Job[/quote:40de7bd9a7]

Dat heet bij mij witbalans dacht ik.
Heb je misschien ook een idee hoe ik de foto’s voller van kleur kan laten zijn?

[quote:a571823c03="dirkbouwman"] Dat heet bij mij witbalans dacht ik. Heb je misschien ook een idee hoe ik de foto's voller van kleur kan laten zijn?[/quote:a571823c03]

Nee, witbalans is iets anders ik bedoel dat je de foto moet overbelichten (belichtscompensatie misschien?) witbalans is om er voor te zorgen dat je met verschillende kleuren licht (zonlicht is veel koeler van kleur dan een gloeilamp) toch de juiste kleuren op de foto krijgt. Met overbelichting maak je je foto’s lichter (en daardoor ook meteen voller van kleur).

Succes,

Groet,
Job

Let op het sepia effect kan ook bij het bedrijf wat de afdrukken maakt vandaan komen. Als ik mijn fotos bij kruidvat laat afdrukken wordt alles extra magenta en een andere maakt ze soms weer te mat.

Er is maar 1 manier om achter de beste afdrukservice te komen mijn inziens: naar diverse afdrukstations dezelfde afbeelding(en) sturen en af laten drukken zo zie je de verschillen pas.

nee, helaas die menu functie zit niet op mijn camera. ik heb de volgende menu functies: -beeldgrootte -kwaliteit -witbalans (om foto's lichter en donkerder te maken) -witbalans (automatisch, daglicht, neonlicht, gloeilamplicht en bewolkt) -belichtingsbereik -focusbereik -focusmodus -belichtingsmodus -iso (staat altijd op auto) -scherpte (staat altijd op normaal maar kan ook hoog of zacht) -kleurverzadiging (staat altijd op normaal maar kan ook op meer of minder) -opnamestijl (zoals kleur, sepia en zwart-wit)

voor de rest zitten er op de camera buiten het menu nog een aantal voorgeprogrammeerde functies op zoals actie foto, natuurfoto, portret foto, nachtfoto en nog wat.
ook kan je de sluitertijd manueel instellen.

[quote:9bc8b35cca="sabine"]Let op het sepia effect kan ook bij het bedrijf wat de afdrukken maakt vandaan komen. Als ik mijn fotos bij kruidvat laat afdrukken wordt alles extra magenta en een andere maakt ze soms weer te mat.

Er is maar 1 manier om achter de beste afdrukservice te komen mijn inziens: naar diverse afdrukstations dezelfde afbeelding(en) sturen en af laten drukken zo zie je de verschillen pas.[/quote:9bc8b35cca]

Wat je hier zegt is mijns inziens ook juist.
Maar helaas zijn de foto’s op het computerscherm ook lang niet altijd even goed.

[quote:6da3741f73="JobKuipers"][quote:6da3741f73="dirkbouwman"] Dat heet bij mij witbalans dacht ik. Heb je misschien ook een idee hoe ik de foto's voller van kleur kan laten zijn?[/quote:6da3741f73]

Nee, witbalans is iets anders ik bedoel dat je de foto moet overbelichten (belichtscompensatie misschien?) witbalans is om er voor te zorgen dat je met verschillende kleuren licht (zonlicht is veel koeler van kleur dan een gloeilamp) toch de juiste kleuren op de foto krijgt. Met overbelichting maak je je foto’s lichter (en daardoor ook meteen voller van kleur).

Succes,

Groet,
Job[/quote:6da3741f73]

Als je een foto overblicht wil dat volgens mij zeggen dat je de sluiterstijd verlengt, zodat er meer licht in de camera komt… Maar als je een actie foto trekt met grote sluiter dan krijg je een vage foto, dus daar ben je niets mee.

post hier mss even een voorbeeld Drik, kunnen we even kijken hoe de foto’s er uit zien?

Je moet de foto's eigenlijk ook op meerdere beeldschermen bekijken. Als ik mijn foto's (van een Nikon D70) bekijk op mijn iBook dan zijn ze vaak donkerder en hebben mider doortekening. Als ik ze op een Windows machien bekijk dat lijken ze voller van kleur en minder donker. Ook het programma waarmee je ze bekijjkt maakt verschil (is mijn ervaring). Als ik de foto's in PhotoShop bekijk zijn de kleuren en is de helderheid anders dan wanneer ik ze bijvoorbeeld bekijk in PaintShop Pro (Windows). De witbalans is vaak ook belangrijk die kun je op de camera vaak aanpassen anders via PhotoShop (achteraf). Verder is mijn ervaring dat de Albert Heijn de foto's mooier afdrukt dan ik ze op het scherm zie. Zij passen ook correcties toe. Het heeft dus eigenlijk niets met je camera te maken. Wil je meer ervaringen uitwiselen of heb je meer vragen stuur me dan maar een pb'tje.

[quote:b2253ce289="chonazz"][quote:b2253ce289="JobKuipers"][quote:b2253ce289="dirkbouwman"] Dat heet bij mij witbalans dacht ik. Heb je misschien ook een idee hoe ik de foto's voller van kleur kan laten zijn?[/quote:b2253ce289]

Succes,

Groet,
Job[/quote:b2253ce289]

Als je een foto overblicht wil dat volgens mij zeggen dat je de sluiterstijd verlengt, zodat er meer licht in de camera komt… Maar als je een actie foto trekt met grote sluiter dan krijg je een vage foto, dus daar ben je niets mee.

post hier mss even een voorbeeld Drik, kunnen we even kijken hoe de foto’s er uit zien?[/quote:b2253ce289]

ik zal eens kijken naar een geschikte foto.
zal hem dan direct ergens uploaden.

de donkere foto's:

http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=518039
http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=518038

zo zouden ze al wat beter zijn:

http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=496795

Je komt in ieder geval een heel eind als je de belichting goed zet en de sluitertijd op + 1. Camera goed stil houden, mikken en klikken! Zet 'm in ieder geval niet op auto White balance, daar is nog nooit een foto er beter van uit gaan zien.

De ISO waarde heeft ook effect. Speel eens met die instellingen en zet de ISO eens op 200 of 400.
Dan krijg je al weer een heel ander beeld.

Een mooi plaatje schieten is meer dan klik en klaar. Je moet er even de tijd voor nemen om de belichting in te stellen. Succes! :mrgreen:

heb je met de bovenste 2 foto's geflitst?

zo ja,… (wat volgens mij wel het geval is.)
de flitser sterker zetten en een tikkie overbelichten (2/3 of 1 stop)

dan zal het wel beter zijn,

maar het ligt natuurlijk ook aan het merk.
medeon is geen fantastisch merk.

HS-L

[quote:1660301f58="HS-L"]heb je met de bovenste 2 foto's geflitst?

zo ja,… (wat volgens mij wel het geval is.)
de flitser sterker zetten en een tikkie overbelichten (2/3 of 1 stop)

dan zal het wel beter zijn,

maar het ligt natuurlijk ook aan het merk.
medeon is geen fantastisch merk.

HS-L[/quote:1660301f58]

yep, bij de bovenste foto’s is inderdaad geflitst.
maar wel een hele korte sluitertijd, 1/2000"
de flitser kán ik wel sterker zetten, maar dan is de sluitertijd ook veel langer, te lang zelfs.
dus ik denk dat dat geen optie is.

maar inderdaad, medion is niet het beste merk.
het valt me op dat een ander Canon 3,1 megapixel betere foto’s maakt dan mij eigen Medion 5,18 megapixel, en dan heb ik het puur over de kleur.

[quote:533b4ac3c1="Dennis Ikink"]Je komt in ieder geval een heel eind als je de belichting goed zet en de sluitertijd op + 1. Camera goed stil houden, mikken en klikken! Zet 'm in ieder geval niet op auto White balance, daar is nog nooit een foto er beter van uit gaan zien.

De ISO waarde heeft ook effect. Speel eens met die instellingen en zet de ISO eens op 200 of 400.
Dan krijg je al weer een heel ander beeld.

Een mooi plaatje schieten is meer dan klik en klaar. Je moet er even de tijd voor nemen om de belichting in te stellen. Succes! :mrgreen:[/quote:533b4ac3c1]

Wat zou er moeten gebeuren als ik de ISO op 200 zet, en wat gebeurt er met 400 ISO?
En wat bedoel je precies met auto white balance?
Om kleurrijkere foto’s te krijgen, meer of minder kleurverzadiging?

Kan je, in plaats van je sluitertijd te veranderen, niet beter het diafragma anders instellen als je actiefoto's wil maken? Bij diafragma op F8 (kleienere lensopening) komt er minder licht door de lens en krijg je meer scherptediepte. Bij het diafragma op F2,8 (grotere lensopening) komt er meer licht door de lens, maar heb je wel minder scherptediepte. Het gefocuste onderwerp wordt dan scherp, de achtergrond wazig. Voordeel is wel dat je dan heel snel kiekjes kan maken.

Ik weet niet zeker of een diafragma waarde wel op die camera zit. En de veerzadiging hoger voor meer kleur.

De standaardwaarde is 100 ISO. Hoe hoger dit getal is des te gevoeliger is de film en des te minder licht is er nodig om de goede belichting te krijgen. Is het getal van de ISO-waarde twee maal zo hoog dan is de gevoeligheid voor het licht twee maal zo hoog. Iedere verdubbeling van het getal (50-100-200-400-800) geeft een verdubbeling van de lichtgevoeligheid.

8)