foto's in iphoto beveiligen

Dag iedereen

Even een vraag…
Al mijn digitale foto’s zet ik nin iphoto in een album. Als ik deze foto’s wil bewerekn dan seep ik de foto naar photoshop.

Deze foto bewerk ik dan maar als ik daarna de foto opsla (en ik kijk niet goed uit)
Dan schrijft hij de bewerkte foto over mijn bestaande digitale foto heen.
Is er ook een manier om photos in iphoto te beschermen tegen overschrijven…?

(zoiets als in windows dat je bij bestanden aan kunt geven dat je ze alleeen kunt lezen??)

vriendelijke groet,
ramon

Iphoto bewaart standaard het origineel. Als een foto bewerkt wordt er altijd een kopie gemaakt. Je kunt ook ergens in het menu terugkeren naar het origineel.

Hans

Dat is alleen het geval als je ze bewerkt in iPhoto, niet als je ze sleept naar Photoshop.

Maar als je terug gaat naar het origineel ben je je bewerkte foto weer kwijt. Je moet hem dan eerst dupliceren met :apple: -d en dan pas met je "originele" (bewerkte) foto (dus niet de gedupliceerde) terug naar origineel. Of je sleept je bewerkte foto naar je buroblad (maakt hij vanzelf een kopie) en dan ga je in iPhoto terug naar origineel, dan kan je eventueel de foto van je buroblad weer in iPhoto slepen.

P.S. ook als je ze bewerkt in photoshop bewaart iPhoto het origineel maar alleen als je de bewerking via iPhoto doet dus met control klik op de foto (bewerk in extern programma)
Of in je voorkeuren in stellen bij “dubbel klikken op foto”

Als ik in photoshop korrigeer, dan maak ik eerst een duplikaat van laag 1. Ik bewerk dus laag 2 en kan altijd terug naar laag 1 waar mijn orgineel staat.

Phot0shop les 1

[quote:64ec1f8e1e="mstegink"]Dat is alleen het geval als je ze bewerkt in iPhoto, niet als je ze sleept naar Photoshop.[/quote:64ec1f8e1e] Als je in de voorkeuren aangeeft dat bij dubbelklikken Photoshop moet worden geopend, kun je daar je bewerkingen in doen. Als je vervolgens in Photoshop kiest voor opslaan, wordt de verandering ook opgeslagen in iPhoto, en kun je dus terug naar het origineel. Dit kan NIET als je in Photoshop kiest voor "opslaan als".

P.S. ook als je ze bewerkt in photoshop bewaart iPhoto het origineel maar alleen als je de bewerking via iPhoto doet dus met control klik op de foto (bewerk in extern programma) Of in je voorkeuren in stellen bij "dubbel klikken op foto"[/quote]

Oeps dan moet je idd zoals unSOUND al zegt wel “save” doen en NIET “save as”