Foto's in iPhoto importeren

Yeets

Hoe krijg ik de foto’s die op mijn externe hd staan, geïmporteerd in iPhoto zonder dat ik de foto’s in de pictures folder moet stoppen van iPhoto zelf? Ik wil ze alleen maar op de externe hd bewaren.

Groeten

Een extra bibliotheek aanmaken op je HD? Dan krijg je wel de indeling qua mappen van iPhoto, maar dan wel op je externe HD. Helaas niet te combineren (denk ik? wellicht ook wel?) met je bestaande bieb foto's.

Er zijn inderdaad twee losstaande vragen en dus ook twee antwoorden:

Je iPhoto library krijg je op de externe HD door de map daar naar toe te slepen. Bij de eerstvolgende keer opstarten vraagt iPhoto waar je Library gebleven is, en dan wijs je naar de nieuwe locatie op de externe HD.

Het is alleen niet mogelijk om je foto’s in een eigen directory structuur te laten staan, bijvoorbeeld verspreid over je schijf, en ze tegelijkertijd in iPhoto te beheren (zoals dat met de muziek in iTunes in principe wel mogelijk is). iPhoto slaat een heleboel extra informatie bij de foto’s op, zoals bewerkingen, zoekcriteria en thumbnails op verschillende formaten. Zodra je zelf in de Finder aan het slepen gaat met de bestanden binnen de Library werkt iPhoto niet goed meer.

Wat lijkt jullie het beste? Gewoon in de default folders van iPhoto werken op de hd of via een externe hd werken? Pro's en contra's?

Ik zou (en heb) mijn iPhoto bibliotheek op mijn externe harde schijf bewaren. Net als mijn iTunes bieb trouwens, maar da's nu niet zo van toepassing.

[quote:dc93be0863="Bas Sandee"]Ik zou (en heb) mijn iPhoto bibliotheek op mijn externe harde schijf bewaren. Net als mijn iTunes bieb trouwens, maar da's nu niet zo van toepassing.[/quote:dc93be0863]

Hoe moet je dat dan precies doen?

Dat had ik al geprobeerd uit te leggen, maar het is blijkbaar niet helemaal overgekomen. Nogmaals, iets gedetailleerder: Verplaats de iPhoto Library map naar je externe disk. Zorg dat op de oude plek geen folder met die naam meer staat. Start iPhoto op. Deze vraagt dan bij het opstarten of je een bestaande library aan wil wijzen, of een nieuwe wil maken. Kies voor de eerste mogelijkheid, en wijs met behulp van het Finder-dialoogvenster de library op de externe disk aan.

[quote:9bd96d2535="Buzz_D"]Dat had ik al geprobeerd uit te leggen, maar het is blijkbaar niet helemaal overgekomen. Nogmaals, iets gedetailleerder: Verplaats de iPhoto Library map naar je externe disk. Zorg dat op de oude plek geen folder met die naam meer staat. Start iPhoto op. Deze vraagt dan bij het opstarten of je een bestaande library aan wil wijzen, of een nieuwe wil maken. Kies voor de eerste mogelijkheid, en wijs met behulp van het Finder-dialoogvenster de library op de externe disk aan.[/quote:9bd96d2535]

Ik had het inderdaad niet echt goed begrepen, nu begrijp ik het helemaal. Bedankt!

Ge kunt ook iphoto opstarten met alt ingedrukt en dan klikken op creeer nieuwe biblioteek en zetten waar je maar wilt

[quote:801c11dc8b="mekker"]Ge kunt ook iphoto opstarten met alt ingedrukt en dan klikken op creeer nieuwe biblioteek en zetten waar je maar wilt[/quote:801c11dc8b]

Lijkt mij ook wel interessant, kan je eens meer specifiëren aub?

wat wil je weten ? je kunt meerdere biblioteken hebben, die echter niet tegelijk in iphoto open kunt hebben als je van de ene naar de andre wil switchen start je iphoto op met alt in gedrukt en geef je aan welke bibliotheek je wil openen. Voor jouw geval zoals ik uit je eerste post begrijp moet je als volgt handelen: open iphoto met alt ingedrukt en creeer een nieuwe bibliotheek op je externe disk daarna opent iphoto meteen lege biblioteek dan importeer je al je fotos van je externe disk iphoto de volgende keer dat je je andere biblioteek weer wilt gebruiken start je iphoto weer met alt op en navigeer je naar je eerste biblioteek in de picture map op je HD

NB er zijn ook verschillende progamma’s om verschillende bibliotheken te beheren, zie hiervoor version tracker

Op mijn externe hd staat een mapje "foto's" en daaronder allerlei submappen zoals "Vakantie Italië 2004", "Vakantie Frankrijk 2005",... enz. Het is de bedoeling dat hij alle foto's uit deze mappen importeert maar deze verdeling behoudt, iPhoto moet dus ook deze submappen hebben met de desbetreffende foto's erin. Of moet ik gewoon één map maken met daarin alle foto's zonder de submappen?

Doe ik dat dan zoals je hieronder zegt?

[quote:256c1b3e95=“mekker”]Voor jouw geval zoals ik uit je eerste post begrijp moet je als volgt handelen:
open iphoto met alt ingedrukt en creeer een nieuwe bibliotheek op je externe disk daarna opent iphoto meteen lege biblioteek dan importeer je al je fotos van je externe disk iphoto
de volgende keer dat je je andere biblioteek weer wilt gebruiken start je iphoto weer met alt op en navigeer je naar je eerste biblioteek in de picture map op je HD[/quote:256c1b3e95]

dat doet iphoto dus niet het progamma gaat de fotos op datum wegzetten je kunt deze hele struktuur wel herbouwen in iphoto het makkelijkste is in alle folders een voor een iphoto in te slepen zo maakt hij voor elke folder een aparte rol de fotos daar uit kun je dan weer over verschillende mappen en boeken verdelen binnen iphoto

En als ik nu een nieuwe foto heb, mag ik die dan gewoon in de map op de externe hd zetten en dan iPhoto openen en importeren?

je kunt idd die nieuwe foto in iphoto importeren je kunt overgunds als je je fotos in iphoto hebt geimporteerd de originelen weggooien ze zijn allemaal in iphoto gecopieerd. Ik weet dat het effe wenne is in het begin maar als je er op een gegeven moment aan gewend ben is het wel makkelijk . Het beheren van je fotos wat je eerst van uit de finder deed ga je nu doen vanuit iphoto.

[quote:b7eb453100="mekker"]je kunt idd die nieuwe foto in iphoto importeren je kunt overgunds als je je fotos in iphoto hebt geimporteerd de originelen weggooien ze zijn allemaal in iphoto gecopieerd.[/quote:b7eb453100]

Hoe bedoel je, iPhoto heeft ze gekopieerd? Hij moet toch weten waar die foto’s staan? Kopieerd hij ze in een andere map nog eens? Wat voor zin heeft het dan dat ik ze op een externe hd zet?

als je de foto's in iphoto importeert kopieerd hij ze in de blbliotheek, daarom zet je ook een 2e bibliotheek op je externe disk. Stel je hebt folder A met fotos op 12 mei 2004 genomen en deze imprteer je in iphoto dan worden deze gekopieerd naar een folder 12 mei 2004 in de iphoto bibliotheek wat je ziet in iphoto zijn de fotos in de iphoto bibliotheek Dus na het importren kun je folder A weggooien.

En vervolgens doe je alles van uit iphoto je kunt beter niet van uit de finder in de bibliotheek gaan rotzooien

Leuke discussie :P

In aansluiting op mekker een vraagje:

• hoe komen jouw foto’s op de externe harddisk?

Waarom deze vraag? :innocent:

• iPhoto heeft namelijk een prima automatische importfunctie voor fototoestelletjes en cardreaders.

Sluit je cardreader of fototoestel aan op je mac met een usb kabeltje (of firewire) en iPhoto zal automatisch starten en vragen of je de foto’s op je mac wilt zetten. Je slaat dan de stap over die je nu nog lijkt te doen, nl. het plaatsen van de foto’s op je externe hd en vervolgens importeren in iPhoto.
Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Alle vakantiemapjes die je ooit maakte kun je nu ook maken in iPhoto.
In versie 5 van iPhoto kun je zelfs je fotorolletjes kenmerken meegeven zoals vakantie 2005 etc.

[quote:96e5087756="mekker"]als je de foto's in iphoto importeert kopieerd hij ze in de blbliotheek, daarom zet je ook een 2e bibliotheek op je externe disk. Stel je hebt folder A met fotos op 12 mei 2004 genomen en deze imprteer je in iphoto dan worden deze gekopieerd naar een folder 12 mei 2004 in de iphoto bibliotheek wat je ziet in iphoto zijn de fotos in de iphoto bibliotheek Dus na het importren kun je folder A weggooien.

En vervolgens doe je alles van uit iphoto je kunt beter niet van uit de finder in de bibliotheek gaan rotzooien[/quote:96e5087756]

Stel:
Op 1 januari heb ik een folder op mijn externe hd staan genaamd “foto’s thuis”. Ik importeer deze via iPhoto (die de foto’s dan weer automatisch in een eigen bibliotheek kopieert). Daarna verwijder ik de folder op de externe hd.
Op 6 januari heb ik een aantal nieuwe foto’s die ook in de map “foto’s thuis” hoort. Hoe moet ik er nu voor zorgen dat iPhoto deze foto’s in dezelfde map kopieert én toont?

Misschien gebruik je dit al maar toch...

iPhoto deelt je foto’s in in folders naar : jaar → maand
Door metadata toe te voegen aan je foto’s (comments of keywords) kan je ze makkelijk terug vinden.
In jouw geval de foto’s het label ‘thuis’ meegeven of het comment ‘thuis’ meegeven

Voor een comment: selecteer je foto klik op het ‘i’ icoontje onderin je iPhoto scherm en voeg je comment toe
Voor een keyword: selecteer je foto en druk op Appeltje+i
Om meerdere foto’s het zelfde keyword toe te wijzen kan je van ‘batch change’ gebruik maken

Zelf vind ik comments het makkelijkst

Als je Tiger draait dan kan je super snel via spotlight zoeken op je comments of keywords die je aan je foto’s hebt toegevoegd. Foto’s kan je eventueel previewen zonder iPhoto te starten door op het play icoontje te klikken vanuit het Spotlight resultaatscherm. Werkt echt super, kan nu al niet meer zonder Spotlight

overigens had ik het probleem dat Spotlight mn foto’s niet wou indexeren. Dit heb ik opgelost door als superuser het volgende command uit te voeren : mdimport /Volumes/SchijfWaarTigerOpStaat/Users/GebruikersNaam/Pictures/iPhoto Library
dit commando werkt in deze vorm alleen als je iPhoto library op de ‘normale’ plek staat.