Mijn camera heeft de gewoonte wanneer deze leeggelopen is om de datum te resetten naar de oorspronkelijke datum, 1-1-2013. Ik was vergeten dit te controleren en aan te passen en had dus al weer een paar foto’s gemaakt.
In Foto’s kan ik ze importeren en de datum aanpassen maar als ik dan weer wil exporteren lijk ik maar twee mogelijkheden te hebben:
of de oorspronkelijke datum (1-1-2013, fout dus) of de exportdatum (ook fout dus).
Is er nog een andere mogelijkheid?
exiftool kan allerlei datums van foto’s aanpassen.
Het is wel een command-line tool…
Is er geen simpelere oplossing?
In Foto’s wordt gewoon de EXIF-datum aangepast. En daar gaat het om. Die andere data is maar Finder-meuk.
Maar als ik wil exporteren uit Foto’s kan ik die data niet behouden. Of de oorspronkelijke datum of de exportdatum.
Hoe pas jij de datum aan?
En waar kijk jij als je het over ‘oorspronkelijke datum of de exportdatum’ hebt?
Ik kijk dan naar de bewerkingsdatum in de map of onder Info: aanmaak- en bewerkingsdatum. In Foto’s kan ik de datum aanpassen (wijzig datum en tijd) maar als ik de foto dan wil exporteren heb ik alleen de keuze tussen Exporteer 1 foto (de bewerkingsdatum is dan gelijk aan die van vandaag) of Exporteer ongewijzigd origineel voor 1 foto (dus de oorspronkelijke bewerkingsdatum). Zolang de foto in Foto’s staat dus geen probleem maar wel als je deze wilt exporteren.
Dat zeg ik: Finder-meuk! Dat is info over het bestand, niet over de foto zelf.
Open de geëxporteerde foto in Voorvertoning, en dan:
menu Extra’s>Toon infovenster>tab 🅘>tab Exif.
Welke datum zie je daar?
En? Gezien?
Ik ben even een paar dagen weg. Morgen ga ik kijken.
Nog steeds zijn zowel de aanmaakdatum en bewerkingsdatum verkeerd. Of allebei de oorspronkelijke foute datum 31-12-2012 of de exportdatum 1-10-2021.
Had je deze nog geprobeerd?
Dank je wel! Ja, dit werkt.
De EXIF kent deze termen niet. Dus blijkbaar kijk je niet bij de EXIF data.
Het kan aan mij liggen maar hoe kan ik sorteren op de EXIF data in mijn mappen?
Je moet foto’s dan ook beheren in een of ander foto-beheerprogramma.
Met een mappenstructuur in een Finder (of Verkenner) kun je niet op zelfs een basale manier foto’s beheren.
Als je het wel zo wilt doen, dan heb ik verder geen oplossing. Succes.
Ik zal mij verder gaan verdiepen in andere fotobeheerprogramma’s.