Even een (voor mij dan) ingewikkelde vraag.
Ik werk op een grafisch bureau waar veel word gewerkt aan magazines e.d.
Daarin worden natuurlijk een hoop beelden gebruikt.
Nu wil ik 1 mac die hier staat gebruiken voor enkel photoshop… Die dan continu onze foto’s kan omzetten naar CMYK, 300 DPI en vervolgens opslaat als eps bestand in een ander mapje ‘bijvoorbeeld het mapje omgezet’.
Nu kan je dat natuurlijk al doen via Batch in photoshop alleen is dit volgens ons onhandig.
Het is dus gewoon de bedoeling dat er bijv. 10 mensen allemaal een snelkoppeling op hun bureaublad hebben en zodra ze daar een mapje of een foto ingooien die ene mac die enkel photoshop draait het allemaal omzet en opslaat in een ander mapje.
Misschien heb je wat aan deze artikelen:
[url=http://www.mactech.com/articles/mactech/Vol.22/22.08/ScriptingPhotoshop/index.html]Introduction to Scripting Photoshop[/url].
[url=http://www.mactech.com/articles/mactech/Vol.22/22.09/ScriptingGraphicConverter/index.html]Introduction to Scripting GraphicConverter[/url].
Je kunt inderdaad met AppleScript een scriptje maken wat [url=http://www.tuaw.com/2009/02/16/applescript-exploring-the-power-of-folder-actions-part-i/]gekoppeld zit aan een bepaalde map[/url], zodat dat script wordt uitgevoerd elke keer als je een bestand in die map zet. Met de instructies in het bericht hierboven kun je een AppleScript maken dat Photoshop de opdracht geeft met dat bestand te doen wat je wilt.
Tsja, als je het goed wil doen, zal je ze per stuk moeten beoordelen. Want zo komt er geen correctie aan te pas.
Zijn de kleuren goed, is de foto niet te donker etc. Elke foto heeft we nabewerking nodig... kan je niet iemand aannemen die alleen maar foto's corrigeert en omzet?
een hoop magazines publiceren grauwe, donkere foto's die op joue manier (in batch) verwerkt zijn zonder enige correctie...
[quote:8bfa2b914f="MacMartino"]Tsja, als je het goed wil doen, zal je ze per stuk moeten beoordelen. Want zo komt er geen correctie aan te pas.
Zijn de kleuren goed, is de foto niet te donker etc. Elke foto heeft we nabewerking nodig... kan je niet iemand aannemen die alleen maar foto's corrigeert en omzet?
een hoop magazines publiceren grauwe, donkere foto's die op joue manier (in batch) verwerkt zijn zonder enige correctie...[/quote:8bfa2b914f]
Een goede RGB blind omzetten naar een CMYK profiel waar jou drukker mee werkt is geen enkel probleem.
[quote:008c606e72="Pieterr"]...Trouwens best een leuk blad, dat [url=http://www.mactech.com/]MacTech[/url]. :lol:[/quote:008c606e72]
Jammer dat ook hun site sinds 1984 nog nooit is veranderd. :mrgreen:
[quote:ebd0d03bb1="KarelWillem"]Jammer dat ook hun site sinds 1984 nog nooit is veranderd. [/quote:ebd0d03bb1]
Je bedoelt de opmaak van de website? Ik ben meer geinteresseerd in [url=http://www.mactech.com/articles/mt_indices/Vol_25_Issues.html]de inhoud[/url] van hun magazine.
Een andere manier, dan met photoshop-scripting, is shell-scripting met ImageMagick.
Het ‘convert’ onderdeel hiervan kan samen met de juiste icc-profielen gebruikt worden in een shell loopje dat files uit directory-1 converteert en plaatst in directory-2.
Als je deze beide directories dan deelt, kan iedereen daar iets in droppen, waarna het resultaat op te pakken is in een andere map.
[quote:b6ed9889d4="jtd"]Een goede RGB blind omzetten naar een CMYK profiel waar jou drukker mee werkt is geen enkel probleem.[/quote:b6ed9889d4]
Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Ieder beeld zou eigenlijk echt een aanpassing nodig hebben voordat hij naar CMYK wordt omgezet. Iets waar we bij het bureau waar ik werk echt wel veel ervaring in op hebben gedaan en de resultaten worden er zoveel beter van als de beelden wel worden bewerkt voordat ze worden omgezet.
[quote:67ea3abd13="JobKuipers"][quote:67ea3abd13="jtd"]Een goede RGB blind omzetten naar een CMYK profiel waar jou drukker mee werkt is geen enkel probleem.[/quote:67ea3abd13]
Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Ieder beeld zou eigenlijk echt een aanpassing nodig hebben voordat hij naar CMYK wordt omgezet. Iets waar we bij het bureau waar ik werk echt wel veel ervaring in op hebben gedaan en de resultaten worden er zoveel beter van als de beelden wel worden bewerkt voordat ze worden omgezet.
Groet,
Job (fotograaf en beeldredacteur)[/quote:67ea3abd13]
Klopt en dat is precies wat ik zeg. Een goede RGB (die dus optimaal is) kun je blind omzetten. (Inmiddels ruim 10 jaar o.a. beeldbewerker bij een grote uitgeverij in NL en zelfstandig fotograaf etc)
[quote:fcabe3e043][b:fcabe3e043]Conversion[/b:fcabe3e043]
Since RGB and CMYK spaces are both device-dependent spaces, there is no simple or general conversion formula that converts between them. Conversions are generally done through color management systems, using color profiles that describe the spaces being converted. Nevertheless, the conversions cannot be exact, since these spaces have very different gamuts.[/quote:fcabe3e043]
[quote:1b9ec62edf][b:1b9ec62edf]Conversion[/b:1b9ec62edf]
Since RGB and CMYK spaces are both device-dependent spaces, there is no simple or general conversion formula that converts between them. Conversions are generally done through color management systems, using color profiles that describe the spaces being converted. Nevertheless, the conversions cannot be exact, since these spaces have very different gamuts.[/quote:1b9ec62edf][/quote:1b9ec62edf]
[quote:58544333e1="jtd"] Een goede RGB (die dus optimaal is) kun je blind omzetten naar CMYK.[/quote:58544333e1]
De [url=http://dx.sheridan.com/advisor/cmyk_color.html]kleurenruimte van CMYK[/url] is kleiner dan die van RGB dus ik vraag me af of je die automatisch ("blind") optimaal kunt omzetten. Als je met goede, "optimale" RGB bedoelt dat de RGB-kleuren binnen de CMYK driehoek vallen begrijp ik (denk ik) wat je bedoelt.
[quote:58544333e1]If any of the colors in the image were outside the gamut of CMYK colors you will see a shift in saturation of those colors. Make sure that these areas of color still clearly show your scientific data. [b:58544333e1]You may have to edit the image[/b:58544333e1] by adjusting the curves or changing the saturation, contrast, or brightness.[/quote:58544333e1]
ja hoor dat kan. Mits je natuurlijk de regels van colourmanagement in acht neemt.
In principe moet je jou RGB als uitgangspunt nemen. Omzetten naar elk willekeurig profiel zal voor enige verandering zorgen in de kleuren, maar dat moet je niet meer corrigeren als het profiel CMYK is, want je kijkt naar een RGB scherm die een interpretatie geeft van CMYK.
Dus je RGB geheel bewerken, omzetten naar CMYK en niks meer aan doen. Bij dat bewerken zijn mensen ogen nodig, is ook nog steeds mijn mening.
[quote:a05fbb36bc="DrStrange"]@ Job: waar werk jij tegenwoordig eigenlijk?[/quote:a05fbb36bc]
Tegenwoordig werk ik bij LaVerbe, een communicatiebureau in Nijmegen als fotograaf en beeldredacteur. Daarnaast werk ik nog als freelancer (fotografie en beeldbewerking)
[quote:fae9eae14c="jtd"]ja hoor dat kan. Mits je natuurlijk de regels van colourmanagement in acht neemt.
In principe moet je jou RGB als uitgangspunt nemen. Omzetten naar elk willekeurig profiel zal voor enige verandering zorgen in de kleuren, maar dat moet je niet meer corrigeren als het profiel CMYK is, want je kijkt naar een RGB scherm die een interpretatie geeft van CMYK.
Dus je RGB geheel bewerken, omzetten naar CMYK en niks meer aan doen. Bij dat bewerken zijn mensen ogen nodig, is ook nog steeds mijn mening.
Joris[/quote:fae9eae14c]
Dan zijn we het toch helemaal eens! Jammer is alleen dat heel veel fotografen zich niet/nooit verdiepen in het CMYK traject en daar hun beelden ook niet op afwerken. (houdt mij natuurlijk wel van de straat )
[quote:15b7bcdf32="JobKuipers"][quote:15b7bcdf32="jtd"]ja hoor dat kan. Mits je natuurlijk de regels van colourmanagement in acht neemt.
Joris[/quote:15b7bcdf32]
Dan zijn we het toch helemaal eens! Jammer is alleen dat heel veel fotografen zich niet/nooit verdiepen in het CMYK traject en daar hun beelden ook niet op afwerken. (houdt mij natuurlijk wel van de straat )
Groet,
Job[/quote:15b7bcdf32]
Dat is dan ook een discipline waarover ze zich nooit zorgen hoefde te maken. De dia was de waarheid en de lythograaf deed de vertaling naar drukwerk. Met de komst van de digitale fotografie (voor mij begonnen in 1995 met een leaf achterwand op een hasselblad) kreeg de fotograaf ineens een nieuwe taak erbij waar hij geen kaas van gegeten had. En eigenlijk zou je nog steeds beter uit moeten zijn als je een RGB stuurt naar de drukker, maar helaas is dat niet altijd het geval.
Dat is dan ook een discipline waarover ze zich nooit zorgen hoefde te maken. De dia was de waarheid en de lythograaf deed de vertaling naar drukwerk. Met de komst van de digitale fotografie (voor mij begonnen in 1995 met een leaf achterwand op een hasselblad) kreeg de fotograaf ineens een nieuwe taak erbij waar hij geen kaas van gegeten had. En eigenlijk zou je nog steeds beter uit moeten zijn als je een RGB stuurt naar de drukker, maar helaas is dat niet altijd het geval.
Joris[/quote:c5c5017dd3]
Dat klopt, maar na (bijna) 15 jaar digitaal zou je toch mogen hopen dat er een hoop fotografen zich ook meer in de techniek hebben verdiept en zich eigen hebben gemaakt (inclusief het natraject), want photoshoppen (om hun beeld mooi af te werken (liefst op een ongecallibreerd beeldscherm)) doen ze allemaal. Met vooral erg veel mooie diepe zwart tonen (die op een scherm best lekker ogen, maar op een ongestreken papiertje ervoor zorgen dat het een grote zwarte bende wordt…
Groet,
Job
PS. We zijn nu aan het testen met een RGB workflow (waarin het beeld dus wel geoptimaliseerd wordt, maar niet meer op voorhand wordt omgezet naar CMYK. Dat gebeurd nu bij het PDF-en vanuit InDesign, en daar halen we erg goede resultaten mee (en geeft ons meer flexibiliteit bij hergebruik in verschillende uitingen (Coated, Uncoated en web).
[quote:94578462c2="JobKuipers"]
PS. We zijn nu aan het testen met een RGB workflow (waarin het beeld dus wel geoptimaliseerd wordt, maar niet meer op voorhand wordt omgezet naar CMYK. Dat gebeurd nu bij het PDF-en vanuit InDesign, en daar halen we erg goede resultaten mee (en geeft ons meer flexibiliteit bij hergebruik in verschillende uitingen (Coated, Uncoated en web).[/quote:94578462c2]
Precies! De fotograaf moet vooral foto’s maken en in de (digi)doka ontwikkelen en deze digidia aanbieden aan de DTPer of drukker die het dan omzet voor verschillende doeleinde (de RGB workflow).
Waarom een fotograaf lastig vallen met drukwerkkleuren, verschillende soorten papier en dito zuiging en rasters terwijl dat in z’n geheel niet bij zijn vak hoort.
Je moet een DPTer ook niet gaan vragen om zelf de foto’s te maken…