Foto's onscherp na herstel fotobibliotheek

Hallo mensen
Ik ben net van een oude naar een nieuwe imac gegaan, en heb alle gegevens inclusief ‘Foto’s’ teruggezet van de back up op de externe harde schijf. Nu zie ik dat alle foto’s die ik in mappen heb staan, en de foto’s onder de naam ‘Foto’s’ (bij mij helemaal links bovenaan), veel minder scherp zijn geworden. Gelukkig zijn de foto’s in het onderdeel ‘Alle foto’s’ (bij mij als bovenste genoemd in de rij ‘albums’ nog wel scherp. Herkent iemand dit probleem? En zo ja, kan ik er iets aan doen?

Als je de foto’s in het “Foto” overzicht vervolgens aanklikt zijn ze neem ik aan wel gewoon scherp? Het klinkt alsof er nieuwe thumbnails opgebouwd worden. Geen idee waarom overigens, gezien je en backup hebt teruggezet. Je zegt trouwens dat je de backup terug hebt gezet op de externe schijf, daarvoor stond je Foto bibliotheek op je systeemschijf?

Hallo digideon, dank voor je reactie. Nee, de foto’s die ‘aangetast’ zijn worden nergens meer scherp. Het is zo dat de foto’s in de meeste mappen onscherp zijn. Niet allemaal. En in ‘Foto’s’ zijn een aantal foto’s onscherp geworden, en in ‘Alle foto’s’ ook. Gelukkig niet allemaal. Maar de onscherpe foto’s geven dus gek genoeg wel de info dat ze heel groot zijn. Als ik zo’n onscherpe foto wil bewerken, worden alle opties grijs behalve ‘extensies’. En bij ‘exporteren op volledige grootte’ is zo’n foto die 8 mb zou zijn volgens de info, nog maar 800 kb of zo. De Fotobibliotheek op de imac stond denk ik op de systeemschijf, ik heb die niet verplaatst.

Ik heb wel een hoop gerommel achter de rug met computers de laatste maanden er er misschien zelf iets mee gedaan per ongeluk. (er was dus een oude i-mac, een nieuwe imac eind juni die een kapotte harde schijf bleek te hebben, en een gloednieuwe imac die nu een week in huis is. Wie weet is er met de backup ergens iets misgegaan, en ik heb de foto bibliotheek van mijn laptop een keer naar de oude imac verplaatst.

Ik bedenk nu dat de foto’s die onscherp zijn geworden, misschien wel degene zijn die ooit op mijn laptop stonden. Daar heb ik nog wel een reservekopie van op de externe backup schijf, maar als i-photo bibliotheek. Wie weet kan ik die op de een of andere manier openen en importeren. op mijn laptop zie ik i-Photo nog wel in de lijst programma’s staan, maar Foto’s staat er ook op. Zou er wat mij betreft ook weer af kunnen. Of naast elkaar gebruiken, Foto’s en I-photo?

Geen idee wat er dan tijdens het verplaatsten van bibliotheken fout gegaan is maar Foto’s en iPhoto naast elkaar gebruiken lijkt me niet nodig/handig. Gezien je denkt de ‘onscherpe’ foto’s in iPhoto’s nog wel te hebben, zou ik afhankelijk van de hoeveelheid (en de ordening daarvan) deze exporteren op volledige grootte (origineel) en vervolgens weer in Foto’s importeren. Vervolgens alle onscherpe foto’s weer verwijderen uit de Foto bibliotheek.

Als het om heel veel foto’s gaat kun je overwegen om die iPhoto biblitoheek eerst om te zetten naar een Foto bibliotheek en vervolgens de twee bibliotheken samenvoegen met een programma als PowerPhotos (https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/).

Ga ik proberen. Dank je!!