Foto's organiseren: alternatief voor iPhoto?!

Hoi forumleden!

Ik gebruik iPhoto om mijn foto's te organiseren.
Ik schiet met Nikon, dus ik wil ze ook als NEF bewaren.
Importeren lukt prima, taggen is handig.. Maar vraag ik me af
hoe jullie de foto's organiseren.

Hoe is jullie workflow en organisatie met foto's?

Een bevriend fotograaf zweert bij Photo Mechanic:
http://www.macupdate.com/app/mac/9483/photo-mechanic
En gebruikt dat i.c.m. Aperture.

Importeren in Aperture en van daar exporteren naar bijv. Photoshop of web
Ik geef toch de voorkeur aan Aperture over Lr voor het organiseren en dankzij de mac appstore kost het nog maar een paar tientjes! ;)

Ik zweer bij Aperture. Heb een tijdje Lightroom gedraaid, voordat ik Aperture had. Kon niet echt wennen aan de modale interface en de manier van filemanagement.

In Aperture wordt alles in de bibliotheek bewaard (aka managed) zoalng ik nog genoeg ruimte op m'n schijf heb; een project per 'fotoshoot'. En die zitten weer in mappen opgedeeld bijvoorbeeld:

Vakantie...|
................|--Zomer
................|.......|
................| ......- 2010 Italie
................|.......- 2009 Frankrijk etc.
................|
................|--Winter
.......................|
.......................- 2010 Frankrijk
.......................- 2009 Oostenrijk

(vervang de puntjes voor witruimte en you get the point denk ik)

Elke foto krijgt een rating van 1 tot 5 sterren, keyword afhankelijk van het onderwerp, Faces toegekend en een kleur label afhankelijk van gebruik of 'editing' (rood geel of groen voor hoeveel er ge-edit moet worden; paars label als de foto is geplaatst in InDesign.) Daarnaast heb ik een paar Applescripts in gebruik die zorgen voor een makkelijke koppeling tussen Aperture en InDesign.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb een trial van Aperture (ja, als je googled
en de juiste link op apple.com aanklikt, dan kan het blijkbaar nog) gedownload.
Mooi programma, maar op het eerste gezicht niet zo overzichtelijk als
iPhoto. Ik ga er eens mee stoeien, dan eventueel over op een aankoop.
Mits, iemand natuurlijk nog een ander idee heeft?

Groeten Furbz

De reden dat Aperture minder overzichtelijk oogt is vooral door de extra functies. En zodra je die eenmaal beheert zitten ze niet in de weg, integendeel. Ook ik zweer inmiddels bij Aperture.

Werken zowel Aperture als Lightroom met een gesloten file-bestand (zoals iPhoto)?
iPhoto is in mijn beleving rommel geworden. Er raken foto's kwijt (die wel in de pakketinhoud van het file terug te vinden zijn met veel moeite), ik zie thumbnails en bij het opstarten kan ik een paar minuten wachten tot 'iTunes weer reageert'.
Ik besef me dat ik met 110Gb aan foto's best wat vraag van het programma maar volgens mij heeft iedereen een groeiend bestand met beelden. Het liefst heb ik iets simpel waarmee alles in verschillende folders te bekijken is. Ik wil zelf de overhand houden over de bestanden en waar ik het terug kan vinden. In mijn geval kan iPhone het in ieder geval niet aan.
Ik hoef al die functies niet zoals gezichtsherkenning en tagging op plaats. Is leuk hoor maar ik heb liever software die de media aan kan.
Waarom is er geen oplossing waarbij je de bestanden kunt archiveren en je alleen low-res foto's in het programma ziet. Het liefst zou ik het archief bestand met hi-res beelden op een externe schijf of NAS zetten. Vanuit de low-res beelden in het programma zou ik dan een hi-res beeld aan willen kunnen roepen..
Verder het liefst zo min mogelijk functies om foto's aan te passen. Dat doe ik wel buiten het management-programma om.

Heeft niemand anders dit probleem?

ja hier nog iemand. Ik heb ook veel problemen met iPhoto. Ik heb ervoor gekozen om de fotos niet in de library te importeren, wat iPhoto vervolgens blijkbaar wel doet want er zitten originelen in de master folder in de library. Vaak na opstarten de thumbnails misere en fotos kwijt die ik al tijden geleden gedelete heb. Hoe ik dat vervolgens kan voorkomen is me niet duidelijk. Suggesties voor alternatieven zijn welkom.

Het beste alternatief is om die paranoia te laten varen en het beheren gewoon aan iPhoto of Aperture over te laten… :wink:

@ unsound.

Bij het installeren van EC. staat iPhoto in mijn programmamap op grijs en is dus niet meer op te starten. (en opnieuw downloadden kan ook niet)
Lef hebben ze wel bij Apple.

Erik.

Ik heb vandaag de nieuwe iPhoto kunnen downloaden van de AppStore. De versie die standaard op mijn Macbook stond wou niet meer opstarten na installatie van (het ziekmakende) EC.

En gelukkig dat ik nu ben!!
Eindelijk terug naar een goed werkend & vertrouwd programma!

Jammer dat Foto’s zich niet laat verwijderen. Maakt deel uit van het OS zeggen ze.

Niet zo paniekerig doen is het advies.

Zet in Foto’s de zijbalk aan, en je kunt gewoon weer net zo lekker sorteren en ‘rommelen’ als in iPhoto.