fotos organiseren..

Sinds enkele weken ben ik in t bezit van een mac, en Ja hoor, errgg Happy! Alleen ben ik dr nog niet uit hoe ik met mijn fotos moet omgaan. I-tunes organiseert keurig mijn fotos maar als ik dr iets in bewerk, klooi ik gelijk aan mijn orrigineel. De Bridge van fotoshop CS liijkt ook wel ok! Eigenlijk moet ik een archief en een werkbestand, of moet ik altijd alles dubbel opslaan.. IEMAND een GOEIE suggestie...?!

Eddie

[mod:4ef87e179e=“tiny”] Ik heb de titel van de thread aangepast. Hier graag geen HOOFDLETTERS, uitroeptekens en woorden als ‘SPOED’ en ‘HELP’.[/mod:4ef87e179e]

Ik neem aan dat je een kleuren-iPod hebt? [quote:e3e75c8c4a="ed038"]IEMAND een GOEIE suggestie...?![/quote:e3e75c8c4a] Ja, gebruik iPhoto. Sinds je een mac hebt, moet je iTunes niet gebruiken voor foto's.

iPhoto is voor foto’s, iTunes is voor muziek (de enige reden dat je op je windoos iTunes moest gebruiken, is dat iPhoto niet op windows beschikbaar is.)

Ik gebruik veelal een mappen structuur op Jaartal - Onderwerp. In combinatie met Tags die ik met de Bridge toevoeg.

Hoi, iPhoto is te traag naar mijn mening en de manier van archiveren en de submappen ed bevalt me niet. Supersnel en de basis versie gratis = iView of iViewPro http://www.iview-multimedia.com/

Archiveren, herbenoemen in batch, overzetten naar andere mappen, whatever. Fotografie is mijn beroep en ik gebruik het zowat dagelijks. Geen lastig progamma. iPhoto is voor incidenteel gebruik vast ok voor veel mensen en ziet er gelikt uit. Test iView maar eens en laat je verrassen door de snelheid.

Gr Ronald

FF vergeten. Dubbel opslaan is verstandig als je foto's wilt bewerken. Alle foto's uit de digitale camera, jpg of raw files bewaar ik onbewerkt! (welke ik de moeite vindt natuurlijk)

De bewerkte of gecorrigeerde benoem ik hetzelfde als de orginelen(als het ware je negatief of dia van vroeger) en plaats deze in een nieuwe map. Kan je evt kleurtjes geven ed.

Als je veel wilt bewerken en opnieuw opslaan werk dan in Tif of Psd bestanden(zonder verlies) Het bewerkte beeld kan je dan weer Jpg opslaan in kwaliteit 8 of hoger.

Veelvuldig opnieuw saven(opslaan) van Jpg bestanden veroorzaakt verlies van kwaliteit omdat er telkens opnieuw Jpg compressie zal worden toegepast.

Gr Ronald

niet goedkoop maar wel heel goed :: portfolio 7 van extensis.

gebruik iphoto ook. vind het een geweldig pakket. Het mag dan minder snel zijn, echter hoeven mijn uren niet betaald te worden als ik erachter zit.

Wat ik zelf doe zijn de fotos in iphoto laden. De camera maak ik nog niet leeg. Zodra ik tevreden ben met het resultaat (en ja ik moet wel es foto’s van de cam terug halen :)) dan gooi ik de originele weg.

@ed038... Alle opmerkingen ten spijt over snelheid... Je gaat over op een Unix systeem of niet.

Kortom:
Volgens mij is iPhoto het programma dat je zoekt.
iPhoto zorgt zelf voor een goede/degelijke archivering van je foto’s.
Geen dubbele opslag van foto’s nodig.
Goed beheer van de originelen en de aangepaste versies zonder omkijken.
Kan RAW bestanden aan
Werkt samen met iedere foto-editor die je maar kunt verzinnen.
Kan tag’s aan en werkt samen met spotlight.

Het enige wat je moet leren is…

• niet nadenken over…
  • niet willen weten waar…
  • niet willen weten hoe
    je foto’s zich op je hd bevinden. Neem maar van mij aan dat ze in de dir ‘afbeeldingen’ staan.
    Meer hoef je niet te weten.

kijk verder ook eens hier: http://www.apple.com/ilife/iphoto/

succes met je onderzoek
groet Douwe-Jan

p.s. iTunes is niet geschikt voor het archiveren van foto’s!

Ik bedoelde natuurlijk I-foto ipv i-tunes... Ik was waarschijnlijk niet meer helemaal wakker..

Even wat misverstanden hier uit de wereld helpen.

iPhoto maakt standaard een kopie van het origineel van zodra je er een enkele bewerking op loslaat. Je hoeft dus niet je foto’s op je memorystick te laten staan als backup. Klik in iPhoto op de foto in kwestie met je rechtermuisknop of ctrl-click, en kies dan “Revert to original”, of “Terug naar origineel” (of zoiets)

[url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=153516]Hier[/url] loopt ook al een draadje. En aangezien er sindsdien niet genoeg is veranderd in fotobeheerland, gooi ik deze dicht. Daar graag verder...