sinds een half jaar ben ik een iMac eigenaar en nog steeds kom ik iedere dag nieuwe dingen tegen. Erg leuk en dit forum heeft al flink wat vragen beantwoord. Alleen kan ik voor het volgende probleem zo geen oplossing op het forum vinden.
Ik heb een aantal foto’s in Finder staan en die wil ik in iPhoto zetten. Ik kopieer dan de directory en plak deze in een nieuw aangemaakt map in iPhoto. De foto’s die ik wil bewaren, sleep ik vanuit die map naar de map waar ze definitief in komen te staan. Rechtermuisknop en kopiëren heb ik ook geprobeerd.
In de nieuwe map staan de foto’s totdat ik in de ‘bronmap’ alle foto’s selecteer en deze verplaats naar de prullenbak. Dan zijn de gesleepte of gekopieerde foto’s in de nieuwe map ook weg. Terwijl ik er toch een kopie van heb gemaakt. In mijn ogen is dat (nog) vreemd.
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Waarom sleep je de foto's niet gewoon naar iPhoto als ze dan geimporteerd zijn zet je ze in een album in iPhoto waar je ze wilt hebben.
Je kunt dan eventueel de foto's in finder weggooien.
Even een snelcursus iPhoto voor zover ik je daarover iets kan vertellen.
iPhoto werkt met gebeurtenissen, mappen en albums.
Wanneer je vanuit de finder foto’s waar dan ook importeert in iPhoto dan wordt altijd eerst een ‘gebeurtenis’ aangemaakt.
De gebeurtenis in iPhoto staat eigenlijk voor het ‘bronbestand’.
Wanneer je nu een map aanmaakt in iPhoto en je sleept daarheen je foto’s dan gebeurt het volgende:
Je foto’s worden ondergebracht in een gebeurtenis als bronbestand (standaard).
Vervolgens wordt een snelkoppeling van alle foto’s gemaakt naar je map.
Je denkt daarmee dat je foto’s in die door jou aangemaakte map staan.
Niets is echter minder waar. Je ziet feitelijk een verwijzing naar de foto in je gebeurtenis.
Verwijder je nu een map. Dan gebeurt er dus feitelijk niets. Je verwijdert immers slechts alleen de verwijzing. Niet het brondbestand. Dat staat nog steeds in de ‘gebeurtenissenmap’.
Met deze wetenschap laat het zich niet meer raden dat wanneer je foto’s uit de ‘gebeurtenissenmap’ verwijdert je feitelijk je bronmateriaal weggooit en ook al de verwijzingen.
Ik hoop dat e.a. hierdoor iets inzichtelijker voor je is geworden.
Dank je wel voor je verhaal Dbakker! En de anderen ook bedankt.
In feite wordt er dus een snelkoppeling gemaakt van de nieuwe map naar een bestaande map.
Wat ik doe is :
Map A : 100 foto’s
Vanuit map A sleep ik 25 foto’s naar Map B
Map B : 25 foto’s
Daarna leeg ik map A en zijn de foto’s dus ook uit Map B verdwenen. De vraag is dan, hoe maak ik Map B het bronbestand als ik Map A nog niet geleegd heb. Op de manier die iJoost beschreven heeft?
iPhoto > Voorkeuren > Geavanceerd > Kopieer onderdelen naar iPhoto-bibliotheek
Finder staat daar los van. Ik verwijder ze in Finder maar dat maakt voor iPhoto niets uit.
Wanneer je in iPhoto foto’s sleept of gewoon importeert wanneer je fototoestel aangesloten is wordt een ‘gebeurtenis’ aangemaakt. Je vindt die gebeurtenissen in de ‘Bibliotheek’ rechts bovenaan in iPhoto.
Je bibliotheek is de bron der bronnen waarin je verschillende gebeurtenissen aantreft. Op deze plek staan je echte foto’s.
Altijd… daaraan is niets te doen… nooit niet… never… mits je ze daaruit verwijderd. Op andere plekken staan [u:b676bf7072]nooit[/u:b676bf7072] echte foto’s. Ook niet wanneer je de actie van iJoost opvolgt. Ook zo’n kopie van de echte foto komt terecht in de bibliotheek.
Alles wat je verder in iPhoto aantreft in mappen, albums en slimme albums zijn verwijzingen.
Maak je een kopie van een verwijzing, en je haalt een eerdere verwijzing weg dan gebeurt er feitelijk niets totdat je ooit de foto uit de bibliotheek/gebeurtenis verwijderd.
Nu jouw voorbeeld.
[i:b676bf7072][size=9:b676bf7072]Map A : 100 foto’s
Vanuit map A sleep ik 25 foto’s naar Map B
Map B : 25 foto’s
Daarna leeg ik map A en zijn de foto’s dus ook uit Map B verdwenen. De vraag is dan, hoe maak ik Map B het bronbestand als ik Map A nog niet geleegd heb. [/size:b676bf7072][/i:b676bf7072]
Om te snappen waarmee je bezig bent wil ik graag weten:
Waar bevinden je mappen zich? De mappen waarover ik het heb worden aangemaakt met het plusje rechtsonderaan en zijn dan te zien onder het kopje ‘Albums’.
Heb je het uitgeprobeerd? Wanneer ik in mijn iPhoto foto’s uit map A sleep naar map B en vervolgens de foto’s uit map A verwijder dan staan ze nog gewoon in map B. Je conclusie dat bij het legen van map A de foto’s dus ook uit map B verdwenen zijn kan ik niet staven. Kortom ik snap je niet.
Zou je het eens willen uitproberen wanneer je’t nog niet hebt gedaan?
Ben benieuwd naar je ervaring.