Foto's weg op alle devices

Hallo, ik ben het grootste gedeelte van mijn foto’s op een onverklaarbare wijze kwijt.
Alle foto’s gaan/stonden op mijn iMac (Catalina) en werden gesynchroniseerd in iCloud.
Het waren ruim 24.000 foto’s en ruim 250 video’s (bij mekaar toen ± 125 Gb)
Nu heb ik ruim 9400 foto’s en 207 video’s over. In iCloud is dat bijna 50 Gb.
De Foto’s Library (in de map “Afbeeldingen”) geeft aan 128 Gb groot te zijn…

Anderhalve maand geleden waren opeens ook veel foto’s weg die ik gelukkig terug kon halen omdat deze in de map Recent verwijderd stonden

Ik snap er niets van ben radeloos en weet ook niet goed wat te doen. Wie help mee?

Ik heb time machine erop zitten…

Maak je regelmatig een backup van je Mac?

Met Time Machine kun je in ieder geval je ‘verloren’ foto’s weer terughalen. Wel vreemd dat deze eerder in ‘Recent verwijderd’ terecht zijn gekomen. Dat kan alleen als je ze zelf (of iemand met toegang tot je iCloud account) verwijderd hebt.

Hoe groot is jouw iCloud account?

Zie ook:

https://www.onemorething.nl/2021/04/tip-zo-check-je-hoeveel-icloud-opslag-je-nog-hebt/

Time machine en ik heb een vorig jaar een back-up weggeschreven op een externe schijf.
Wat is beter, de back-up terugzetten en de foto’s vanaf vorige jaar eerst exporteren naar een andere map en dan deze erbij zetten. Of Time machine gebruiken?

Blijf het raar vinden van 128gb op de mac en 45Gb op iCloud , zou eerder anders om moeten zijn!

ik heb een 200Gb abonnement (hiervan was 128Gb voor de foto’s en 35 Gb voor iCloud drive. En gebruik met mijn vriendin de “Delen met mijn gezin” app. Zij doet er verder niets mee. Is alleen om een een back-up van de foto’s en iPhone te maken.

Met time machine proberen te herstellen?

Ja dat zou ik zeker doen. Het zou zonde zijn om die foto’s spoorloos te laten verdwijnen…

Nu moeten we alleen nog achter de oorzaak zien te komen. Want het is erg onwaarschijnlijk dat foto’s zomaar kunnen verdwijnen…

Heb je in de tussentijd een overstap gemaakt naar een andere versie van macOS of overgestapt van iPhone naar Foto’s?

“Heb je in de tussentijd een overstap gemaakt naar een andere versie van macOS of overgestapt van iPhone naar Foto’s?”

Je bedoelt wrsch “van iPhoto naar Foto’s?”

Ja … lang leve de auto-correct ?

De overstap van iPhoto naar Foto’s heb ik al (lang geleden) gemaakt! Catalina gebruik ik vanaf update 2 en blijf ik voorlopig gebruiken.

Ik weet niet wat er dan nog aan de hand zou kunnen zijn. Iemand anders?

Zitten hier dan nog ‘iemanden anders’ dan jij, Night??

Vast wel

Gisteren alles via Time machine terug gezet. De versie van begin februari!. Foto’s en video van erna even apart gezet. Duurde bijna de hele dag, het terugzetten, herstellen van de bibliotheek en het uploaden naar iCloud. Maar het staat er weer :wink: Nu in de gaten houden/kijken wat de oorzaak is geweest!

Blijft vreemd. Ik heb gisteren een back-up van foto’s van eind vorig jaar geopend en daar stonden alle foto’s op. Deze afgesloten en vervolgens Foto’s op de iMac geopend en daar stonden ze wel in (dezelfde als de back-up)… Dus op de iMac 128 Gb (9500 foto’s), de back-up op externe schijf 128 Gb (21000 foto’s) en op iCloud 46Gb (9500 foto’s), dit snap ik dus niet.

Kan de app CleanMyMac de oorzaak zijn…?

<p class="cite">SterAppel op 6 april 2021 om 10:53</p> Kan de app CleanMyMac de oorzaak zijn…?
Dat zou een interessante optie zijn.

Met een eigen invulling van schoonmaken en weggooien. ?

Inderdaad interessant. Wellicht een ‘vind en verwijder duplicaten’ functie die te snel vindt dat er foto’s op elkaar lijken…?

Wat ik ook interessant vind, is is hetzelfde aantal foto’s in iCloud slechts een derde van de schijfruimte inneemt t.o.v. je Mac. Maar dat kan komen doordat er misschien later wijzigingen op de foto’s zijn gemaakt, waarbij het origineel in Foto’s natuurlijk bewaard blijft.

<p class="cite">Night op 6 april 2021 om 12:47</p> Wat ik ook interessant vind, is is hetzelfde aantal foto’s in iCloud slechts een derde van de schijfruimte inneemt t.o.v. je Mac. Maar dat kan komen doordat er misschien later wijzigingen op de foto’s zijn gemaakt, waarbij het origineel in Foto’s natuurlijk bewaard blijft.
Er zijn slecht een beperkt aantal foto's aangepast, ik denk niet dat het zoveel extra schijfruimte inneemt.

Maar ik blijf het in de gaten houden, in idd geval dank jullie wel voor de reacties tot nu toe

Houd ons op de hoogte als je wil? We zijn uiteraard benieuwd of dit probleem zich eenmalig voordeed of dat er echt iets structureel misgaat.

<p class="cite">Night op 10 april 2021 om 09:45</p> Houd ons op de hoogte als je wil? We zijn uiteraard benieuwd of dit probleem zich eenmalig voordeed of dat er echt iets structureel misgaat.
Doe ik, tot nu toe gaat alles goed.