Foto's wissen in iPhoto

Hoe wis ik foto's in iPhoto. En dan zo dat ze ook werkelijk van de harde schijf verdwijnen en niet alleen maar uit het overzicht? Ik neem aan dat Apple niet verwacht dat we allemaal al onze geschoten plaatjes willen bewaren.

Michel

weggooien is foto('s) aanklikken en op delete klikken of backspace. Foto verdwijnt nu in de iPhoto prullemand. Hier kun je 'm nu evt. definitief verwijderen door je prullemand te legen!

:o

Als je iPhoto geopend hebt met de bovenste map, dus: 'Fotobibliotheek', dan kun je daar foto's selecteren en dus wissen. Als het goed is zijn ze dan ook echt weg. Als je echter een zelfaangemaakt fotomapje geopend hebt en je verwijderd daar een foto uit dan staat ie n.l. nog steeds in de hoofdmap dus de fotobibliotheek.

Als ik wis zoals jullie beschrijven dan lijkt die weg tye zijn. Echter in de map afbeeldingen van iPhoto staat nog steeds het origineel op z'n plaats. Dus ik doe: eerst wissen. Dan naar prullemand in iPhoto en die ook legen.

??

Prullenmand moet uiteraard wel geleegd worden :)

De prullemand van de finder geeft nooit aan dat er photo's in gekomen zijn vanuit iPhoto. Dus valt daar zo het lijkt ook niets te legen. Wel in iPhoto zelf maar dat heeft geen effect.

Vreemd, ik bedoel de prullenmand in iPhoto. Ik ga het zelf nog eens ff uitproberen

Heb 't net uitgetest: - Copietje gemaakt van een foto - Copie (dus niet de oorspronkelijke)opgezocht in de fotolibrary(map afbeeldingen) - Toen foto in Iphoto in de daar aanwezige prullenbak gegooid - Prullenbak geleegd en toen kon ik in mijn findervenster zien dat de echte copie in de library ook verdween.

Ga jouw "recept" letterlijk uitvoeren. Ga het over een uurtje of zo even uitproberen. Eerst even eten.

Zo even het recept opgevolgd. Lees en huiver. 1. copietje gemaakt, copietje krijgt van iPhoto blijkbaar vanzelf een andere naam. (naam is originele cameravolgnummer. Het copietje krijgt een ander (!!) volgnummer. En dit copietje wordt in de map originals gezet binnen de datum map van iPhoto in afbeeldingen. Na het in de prullemand plaatsen en de prullemand (iPhoto) legen blijven alle bestanden staan waar ze staan. Sterker nog: na het in de prullemand gooien van het copietje heb ik alleen (natuurlijk) het origineel in het bibliotheek venster staan. Na het "verwijderen" (prullemand geeft "0" aan) staan de voorvertoningen in overzicht bibliotheek doodleuk weer in het overzicht. Dit nou al een aantal maal geprobeerd met hetzelfde resultaat. Als ik echter als eerste handmatig de copietjes verwijder uit de map afbeeldingen verdwijnt wel de voorvertoning uit iPhoto (lijkt me ook logisch)

:? Vreemd, bij mij werkt het prima. Originelen verdwijnen echt. Heb er verder geen verklaring voor, zal het iets met bepaalde afstellingen te maken hebben? Ik zou alleen niet weten waar.

:evil: Heb hetzelfde probleem. Ik moet de foto's altijd 2x wissen. Eerst in iPhoto en dan in de map afbeeldingen.

Zou inderdaad een oplossing voor moeten zijn. Alleen welke? :frowning: