Fout 41 en busfout, wat te doen?

Als ik mijn I-Mac opstart (G 3?) verschijnt er fout 41. Als ik opstart met shift ingedrukt verschijnt er busfout. Wie o wie vertelt mij wat te doen?

fout -41 is een finder fout. De Finder is kapot, die zul je moeten vervangen of je systeem herinstalleren.....

of OSX nou eindelijk eens installeren... :D

[quote:cb904072bb="Stroop"]of OSX nou eindelijk eens installeren... :D[/quote:cb904072bb] Hangt er van af of je voldoende geheugen hebt en een voldoende snelle Mac Op een G3 met processorsnelheid beneden de 300 MHz en/of minder dan 320 MB RAM geheugen raad ik dat af. OS9 is sneller dan OSX, behalve voor het internet.

[quote:d01b4e4679="Pieter Floris"]fout -41 is een finder fout. De Finder is kapot, die zul je moeten vervangen of je systeem herinstalleren.....[/quote:d01b4e4679]

Makkelijker gezegd dan gedaan…
Probeer een Cd te vinden, waar een werkende systeemmap op staat, stop deze in je lade en start op met de C ingedrukt. Als het goed is, start de Mac nu op vanaf de CD.

Als je eenmaal binnen bent, zie je de Cd rechtsboven staan, waar normaal je HD staat en daaronder je HD. Kopieer nu vanuit de systeemmap op de Cd de volgende bestanden naar je systeemmap op je HD:

• Finder
  • System
  • Classic (en de support en de ui-versie indien aanwezig)

Zet vooor alle zekerheid de map voorkeuren even buiten de syysteemmap en start dan opnieuw op. Mocht je dan geen fouten tegenkomen, dan kan je alle voorkeuren weer terugzetten naar de nieuwe map voorkeuren in je systeemmap, je zal zien dat hij er een aantal niet wil vervangen, maar de rest gewoon erin zet. Nu heb je in feite een schoon systeem, waarmee je verder kan.

Mocht dit alles niet helpen, dan de bestanden weer vervangen, maar nu oook de mappen extenties en regelpanelen uit je systeemmap slepen. …of opstarten met de spatiebal;k ingedrukt, zodat de extentiemanager opstart… Sterkte!