Fout bij opstarten 'Classic' onder OSX.

'Classic' kan niet worden opgestart vanwege een fout [215]

Mijn g4 dual 867mhz geeft de bovenstaande melden na een vastloper.
Ik heb een half jaar probleemloos kunnen werken.
Ik draai systeem 10.2.6 met de laaste updates.
768 mb intern.

Photoshop 7 en Safari werken ook niet meer.

Weet iemand hier de oplossing voor en eventueel de oorzaak.
Heb het nvram en het pram al gereset maar dit verhelpt het probleem niet.

Probeer eens bij opstartschijf in je systeemvoorkeuren de schijf OS9 te booten. En hou daarbij gelijker tijd de Shift toets in (zonder extensies). Kijken of dat werkt.

[mod:06e462d481=“Urbin”]Heb wel even alles hier in Classic neer gezet.[/mod:06e462d481]

Moderatie door Urbin: Heb wel even alles hier in Classic neer gezet.

Dit snap ik dan even niet want het is wel degelijk een osx probleem.
Ik werk nl. alleen maar in osx behalve xpress daar heb ik classic voor nodig en dat gaat nu niet meer.

Ok ok wat je wil zet hem weer terug.

[mod:b59f24d4d9=“Urbin”]Heb wel even alles hier in Classic en weer terug in het OS neer gezet.[/mod:b59f24d4d9]

Lijkt mij een OS9 = Classic probleem maar ok . Sorry hoor :wink:
Staat toch echt Fout bij opstarten " Classic" .

Het onderwerp had ik dan beter anders kunnen formuleren Mag je van mij ook aanpassen. Het maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit waar het staat. Wat ik wel graag zou willen weten is waar kan ik de foutcode opzoeken. Want het probleem beperkt zich niet alleen tot het classic verhaal maar betreft ook safari en photoshop.

[url=http://www.macobserver.com/comments/commentindivdisplay.shtml?id=18995]MIschien iets in je startup items neergezet? OS9 of X! [/url]

Heb je Schijfhulpprogramma of iets dergelijks al geprobeerd?

schijfhulpprogramma heb ik inderdaad al geprobeerd. Ook coctail gebruikt maar dit verbeterd ook niets. wil eigenlijk de 10.2.6. combo update opnieuw installeren maar het programma installer werkt niet. Ik zou natuurlijk het systeem opnieuw kunnen installeren maar dan kom ik nooit achter de oorzaak. Dit is btw totaal tegen mijn principe het is een MAC geen PC.

Welk font programma geruik je?

extensis Suitcase

Ja ok! geen ATM in je classic staan behalve de light versie.

klopt alleen de light versie. Ben van alles aan het proberen om die update 10.2.6. opnieuw te installeren maar het lukt maar niet :-(

Heb je al eens in je classic-tab in de voorkeuren (system preferences) geprobeerd onder 'advanced' met uitgeschakelde extensies op te starten of met je extensionsmanager te starten?? Nog nix?

Ook kun je eens kijken in console (staat in utilities / hulpprogramma’s) wat de meldingen zijn die dan langskomen. Soms kan ook een niet-UNIX-guru daar wel een hint uithalen.

Doe je best!

Gr, Olof

Tja, een Mac is inderdaad geen Windows PC, maar onderhoud heeft iedere computer nodig. Direct na installatie van het systeem en updates, etc. staan er kleine foutjes in het systeem. Data staat soms op een andere plaats, waardoor het systeem het niet kan vinden, de verwijzing klopt dan niet. Lees eventueel: [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=2383&highlight=installatie+schoon]Deze thread[/url]

Een reparatieprogramma kan mogelijk de boel oplossen. DiskWarrior 3 zorgt ervoor dat je een compleet nieuwe directory krijgt, waardoor de verwijzingen e.d. allemaal weer kloppen, zodat je systeem weer beter (lees: goed) loopt. Drive 10 kan het ook en binnenkort TechTool Pro 4.
Op dit moment loopt er een aanbieding: bij de aanschaf van Drive 10, krijg je de upgrade naar TechTool Pro 4 gratis…

Hoewel ik een gelukkige gebruiker ben van DiskWarrior klopt wat je zegt niet helemaal. Onderdelen die op de verkeerde plaats staan worden niet door DW verplaatst of ge-relinkt. DW herstelt de directory[i:53a702b9a2]structuur[/i:53a702b9a2] en zorgt dat je computer weer op de hoogte is van de fysieke locatie op je harddisk (welk block etc) De eindeloze reeks herstellingen van DW hebben meestal alleen maar te maken met relatief onbelangrijke zaken als datum en flags.

Hoewel DW zijn geld driedubbel waard is lost het het bovenstaande probleem waarschijnlijk niet op.

lees hier maar

Opnieuw OSX installeren is geen prettig vooruitzicht…

Ik kan nergens verder iets over de 215 error vinden. Niet bij de Apple Knowledge Base, niet bij Macfixit en niet bij error-lists.

Misschien moet je wat meer info geven om ons mee te laten kijken?

Het is probleem is ontstaan na een kernel panic. Ik dacht in het begin dat alleen classic niet meer wilde opstarten, maar later bleek ook photoshop niet verder te willen dan het initialiseren van de twain drivers. De installer handmatig activer werkt niet en Safari werkt ook niet meer. De installer verschijnt heel even in de dock zonder verdere melding is hij weer weg. Safari geeft wel een melden dat hij onverwacht gestopt is. Classic geeft de meldening fout code 215. Heb ook al het een en ander afgestruind maar kan op die code ook niets vinden. Heb zeer weinig randapparatuur aan mijn mac hangen. - 1 zip 100 drive scsi -1 mo 230 scsi -1 wacom tablet intuos 2 usb. Mijn mac is een dual 867 met 768 mb intern geheugen en intern -1 dvd/cd rewriter -1 scsi 30 gb -1 ide 60gb.

Probeer eens een nieuwe (admin)gebruiker aan te maken. Daarme heb je een hele nieuwe set gebruikersvoorkeuren en corrupte files op gebruikersniveau blijven goeddeels buiten beeld.

Als dat werkt ben je er nog niet, dan moet je of je hele boel opnieuw naar eigen wens configureren (en soms programma’s opnieuw van serienr en zo voorzien) of je moet beginnen aan het langzaam omzetten van bestaande pref-bestanden.

Give it a try zou ik zeggen. Je weet dan in ieder geval of je systeem nog in orde is en dat het alleen gebruikersbestanden zijn die overstuur zijn.

Heb het geprobeerd maar ook dit geeft geen veranderingen. Heb het inmiddels opgegeven. Heb de 10.2.1 installer schijf er gestopt en deze erover heen geinstalleerd met behoud van programmatuur en gebruikers. Heb software update gedraaid. Nu alleen nog drive10 proberen. Hoop niet dat dit vaker gaat gebeuren.

[quote:2dcddd8be6="Deskman"]weer op de hoogte is van de fysieke locatie op je harddisk (welk block etc)[/quote:2dcddd8be6]

Misschien heb ik het dan niet goed geformuleerd, want het is wel wat ik bedoelde. Met de verwijzing bedoelde ik de verwijzing naar het juiste punt/de juiste locatie…
Mijn ervaring is in ieder geval dat DW meer voor elkaar en werkend krijgt dan Norton. Norton is wel duidelijker m.b.t. welke flags etc. precies gerepareerd worden en een uitgebreider pakket natuurlijk. DiskWarrior is wat vager, Drive 10 is nog vager… :?

Sinds classic heb ik norton afgezworen. Als je echt radeloos bent en geen andere uitweg meer kunt verzinnen. Gebruik dan Norton weet je in iedergeval zeker dat je systeem vakundig omzeep geholpen wordt. Wat ik op een classic systeem altijd deed. Kopieer het hele systeem op een andere schijf en initializeer je schijf, kopieer daarna alles weer terug en hopakee alles draait weer. Bij OSX gaat dat iets minder makelijk je hebt dan carbon copy cloner nodig, anders krijg je niet alles goed gekopieerd. Ik heb dit echter nog niet uitgeprobeerd.

BTW bedankt voor al jullie tips mijn systeem draait inmiddels weer als een zonnetje. 8)