fout type -127

Ik dacht laat ik mijn oude iMacje G3 eens opruimen. (draait OS 9.2.2) Nu zitten er twee bestandjes in de prullenbak die niet verwijderd kunnen worden. 1: 'naam bestand' kon niet worden verwijder, omdat er een fout van het type -127 is opgetreden.

Heb even op google gezocht wat deze fout betekend, en hoe ik dit evt. kan oplossen maar ik kan er niks over vinden. Volgens de computer is het bestand 110,93 GB op schijf groot… :frowning:
Lijkt me een beetje groot, heb geen id wat voor bestand het is.
Weet iemand hier een oplossing voor?

Dan staat er nog een leeg mapje in de prullenmand, maar die kan niet verwijderd worden ‘omdat het bestanden bevat die nog in gebruik zijn’ …vaag, het mapje is leeg!

Iemand een idee hoe ik mijn prullenmandje leeg krijg?

Thanx!! Gr Sabina

Al eens ge-herstart en toen geprobeerd?

Yep, de bestanden staan al zo'n 2 jaar in de prullenmand, al meerdere malen opnieuw opgestart en de bestanden ook een andere naam gegeven door de jaren heen, dat wil ook nog wel eens helpen, in dit geval niet dus. Maar die fout van het type -127 snap ik ook niet..

:| 2 jaar! Misschien eens van een 9.2 cd opstarten en dan proberen?

Haha ja als ze niet verwijderd kunnen worden! :p lol Had er toen der tijd geen last van, maar nu wil ik gewoon weten waarom ze niet verwijderd kunnen worden.. vind et maar vaag!

Als ik me niet vergis is het een 'out of memory'-error. Met een flink bestand zou dat dus kunnen.

Er zijn verschillende programmaatjes die je kunnen helpen de prullenmand te legen. Volgens mij voor Classic ook wel. Kijk maar ff bij VersionTracker of zo.

Ik heb in de duistere dagen van OS 6, 7, 8 en 9 ook weleens dergelijke problemen gehad. Mocht er FireWire op het Macje zitten, kan je ook proberen op te starten in FireWire Target Disk Mode (opstarten met de ‘T’-toets ingedrukt) terwijl hij aan een andere Mac hangt. Dan is de kans dat het bestandje in gebruik is, vrijwel nihil. Als je geen FW hebt, kan je ook opstarten vanaf een CD. Dan heb je ook meer kans dat je de prullenmand gewoon kan legen…

Suc6 ermee

Maakt het uit met wat voor cd je opstart? Moet je dan ook de T ingedrukt houden?

De CD moet een opstart-CD zijn. Je kan hier bijvoorbeeld een systeem-installatie voor gebruiken. Daar staan alle bestanden op (systeemmap) die de Mac nodig heeft om op te starten.

De ‘t’-toets gebruik je alleen om op te starten in Target Disk Mode. Als je de Mac op wil laten starten van CD (zonder dit te hoeven installen in het regelpaneel ‘Opstartschijf’) houd je de ‘C’-toets ingedrukt.

Suc6

Ok thanx, dat ga ik vanavond eens proberen.

Prullenbak legen met alt ingedrukt heb je natuurlijk ook al geprobeerd?

Ja, dat haalde ook niks uit. Maar ga binnekort ff tijd zoeken om m via n cd op te starten, hopen dat dat helpt!

Wellicht helpt het intoetsen van (in meen..) de alt-toets bij het leegmaken van de prullenmand. Er was een toets die je moest inhouden bij het legen van de prullenmand als er bestanden in zaten die - volgens de Mac - in gebruik waren. Wellicht helpt dit ook tegen het grote bestand.

Nog een probeerseltje: comprimeer het bestand met Stuffit. Ik heb zelf standaard ingesteld staan dat wanneer het iets comprimeert, het dit bestand ook verwijderd. Wellicht lukt dit en kan je het gecomprimeerde bestand wel verwijderen. Anders idd gewoon ff met een opstart-CD...

Goed idee, ga ik proberen! Thanx!

Vanaf een cd (iMac Programmatuurinstallatie) opstarten helpt niet, de bestanden zitten dan nog steeds in de prullenbak en zijn ook niet te verwijderen... Comprimeren met stuffit kan ook niet, ik krijg deze foutmelding:

An error occured during the Stuff operation
(I/0 error, possibly bad media).
Error #-36

Als ik het lege mapje, dat ook niet verwijderd kan worden, door stuffit gooi krijg ik ook een foutmelding:

An error occured during the Stuff operation
(File not found.)
Error #-43

Iemand nog een oplossing op deze stomme bestandjes te verwijderen?

-127 = Internal file system error.

De directory van je HD is beschadigd. Rebuilden en vervangen met Diskwarrior voor OS 9 is je beste optie.

Zo, lekker dan :| Had t niet zo erg verwacht, hoe zou dat kunnen komen? Nouja hij doet t verder pima, zolang hij verder geen kuren vertoont... Hij staat er meer voor de sier, werk toch altijd op mn G4

Dit soort dingen gaat wel altijd van kwaad tot erger en zal uiteindelijk een HD crash tot gevolg hebben. Maar ja, als je hem nauwelijks gebruikt kan dat nog heel lang goed gaan.