Foute afbeelding character glyph in xml -> flash

Ik heb een externe xml file die ingeladen wordt in flash. De info wordt eruitgehaald en gedisplayed in een dynamisch tekstveld waar een css-bestand op wordt losgelaten. Alles wordt dus als html gerenderd.

In mijn xml zie je het volgende :

[code:1:ebc6a56839]
<info>
<![CDATA[<p>Mr. Zdeněk Venera, President<br/>Mrs. Ivana Svojtkova, Contact Point<br/>Klárov 311821 <br/>CZ-Praha 1, Czech Republic</p>]]>
</info>
[/code:1:ebc6a56839]

Het gaat hem dus over het 5e karakter in de Zdenek naam. In Flash toont hij een gewone ‘e’.
Xml in utf-8 of iso, maakt allemaal niets uit.

Het karakter op zich bestaat in een htmlentity, meerbepaald ě (& #283:wink: maar flash herkent dit niet, en geeft dan garbage als output.

Als ik die info laadt in een dynamisch tekstveld zonder htmlopmaak, dus met font-embedding werk, dan is het hetzelfde probleem, allicht omdat dit karakter tot de latin 2 groep behoort, en je die niet kunt embedden in flash.

Iemand een tip voor mij? Thx

Je moet UTF 8 gebruiken: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> Je zet html tags in flash aan op je textvlak en embed je font. In je xml file zet je é en niet & e a c u te ;

Bedankt, maar accentjes zijn geen probleem, die toont hij allemaal mooi. Die speciale karakters zoals ě toont hij niet naar behoren.

Hij maakt er gewoon een e van, zonder zo’n speciale glyph erboven.

xml staat reeds op UTF-8

En kan dat lettertype dat letterbeeld aan? Je moet deze vraag anders eens stellen op ultrashock forum, de member neverrain zal zeker wel een antwoord weten.

Ik heb het geprobeerd in Arial & Times, zowat de meest gangbare lettertypes, en in beiden toont hij het karakter niet.

Ik zal even het ultrashock forum raadplegen, bedankt voor de tip.

Als je een oplossing hebt, kan je ze dan posten?

Heb niet zelf een thread aangemaakt op ultrashock, heb eerst gezocht in bestaande topics ;-)

Daar worden verschillende problemen gemeld, ook met speciale karakters. Alle ‘gewone’ speciale karakters zoals & é è zijn makkelijk op te lossen met de encoding aan te passen, useCodePage etc.
Blijkt dat het toch wel moeilijker is om die andere speciale chars af te beelden, als je ze binnenhaalt uit een externe file dan toch.

urlencoding (%134 etc) werkt in sommige gevallen ook, ik heb nu een sluitende methode gelezen, al is die wel wat meer werk, en bypassed eigenlijk de flash functions zelf…

Komt er op neer dat je dus idd urlencoding toepast op je externe data, maar eenmaal in flash ga je ze niet unescapen, maar schrijf je een eigen search&replace functie die de karakters op hun plaats zetten.

Dat lukt dus wel, en met enige handigheid maak je een herbruikbaar script met een tabel waar je alle speciale karakters kunt matchen.
Mss vind ik ooit een nog betere methode, of is die van mij te omslachtig, maar dit voldoet voor wat ik nu nodig heb, anders ga ik over het budget gaan :wink: