Ik heb nu zo'n 3 maanden een MBP. In die 3 maanden heb ik de 23 battery-cycles gehad. Dit waren geen complete drains (alsin helemaal leeg), maar ik heb 'm wel netjes elke 4 weken ge-calibreerd door 'm even helemaal leeg te laten lopen. Dat heb ik inmiddels 3 keer gedaan. Tot mijn verbazing zag ik dat mijn battery health nog maar 86% is. Volgens wat ge-google zou je na 300 cycles nog rond de 80% moeten zitten.
Nu maken die cijfertjes mij opzich geen fluit uit, ware het niet dat mijn MBP gisteren in ongeveer 1 uur volledig leeg was terwijl ik 'm niet eens zwaar belastte. Via dezelfde google opdracht kwam ik ook terecht bij de ‘battery exchange pagina’ van apple. Ik heb daarna even m’n serial# bekeken, maar die komt niet overeen, afgezien van het model nummer. Echter, ik zag ook dat er een aantal zwarte (naar mijn idee hitte)vlekken op de batterij zaten die er ook niet af te vegen zijn.
Wat kunnen jullie hiervan maken? Kan ik hiermee gewoon teruggaan naar de store en een nieuwe batterij vragen/eisen?
ik zat gelukkig wel bij die battery exchange ....
maar dit ziet er niet gezond uit. zou maar oppassen.... en liefst meteen terug naar de winkel
en suc6
[quote:dc48f68c32="maarten20"]Bel Apple Care maar even op. Die sturen je wel een nieuwe batterij op ;)
Ik heb inmiddels al mijn 5e accu Schijnen wel meer MBP last van te hebben![/quote:dc48f68c32]
Inderdaad! Ik kon ook een nieuwe ophalen in r’dam toen ik even gebeld had naar apple. Ook al was het buiten de garantie en had ik geen apple care plan.
[quote:2ae43c7418="iCohn"][quote:2ae43c7418="maarten20"]Bel Apple Care maar even op. Die sturen je wel een nieuwe batterij op ;)
Ik heb inmiddels al mijn 5e accu Schijnen wel meer MBP last van te hebben![/quote:2ae43c7418]
Inderdaad! Ik kon ook een nieuwe ophalen in r’dam toen ik even gebeld had naar apple. Ook al was het buiten de garantie en had ik geen apple care plan.[/quote:2ae43c7418]
Jij valt hieronder: http://www.apple.com/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/
En ik hoop ik ook, ik heb mijn batterij vrijdag op laten sturen (1,10 jaar oud)
[quote:a0f40d1e85] maar ik heb 'm wel netjes elke 4 weken ge-calibreerd door 'm even helemaal leeg te laten lopen[/quote:a0f40d1e85]
Waarom zou je dat doen? Het helemaal leeg laten lopen van de accu is helemaal niet goed. Apple gebruikt vaak Lithium-ion-accu’s. Als die ergens slecht tegen kunnen is het als ze helemaal leeg zijn (diepontlading).
[quote:b3724c3406="Klompje"][quote:b3724c3406] maar ik heb 'm wel netjes elke 4 weken ge-calibreerd door 'm even helemaal leeg te laten lopen[/quote:b3724c3406]
Waarom zou je dat doen? Het helemaal leeg laten lopen van de accu is helemaal niet goed. Apple gebruikt vaak Lithium-ion-accu’s. Als die ergens slecht tegen kunnen is het als ze helemaal leeg zijn (diepontlading).
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Li-ion-accu[/quote:b3724c3406]
Klopt, maar er is wel een verschil. In laptops zitten slimme batterijen, de elektronica in de batterij weet de resterende capaciteit en kan zodoende de resterende tijd etc. berekenen. Eens in de zoveel tijd moet de batterij volledig leeglopen om de electronica in de batterij te kalibreren zodat deze weer precies weet wat de huidige capaciteit van de batterij is, anders krijg je verschijnselen zoals laptops die uitvallen (lege batterij) terwijl OS X nog 18 min. resterend (voorbeeld) aangaf of dat de resterende capaciteit van 20% ineens naar 7% springt (ook een voorbeeld).
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal eens contact zoeken met apple. Leuk gegeven is trouwens dat de health nu weer 91% aangeeft.
Wat betreft het één keer per maand calibreren van de batterij: Dat deed ik op aanraden van apple zelf wanneer je veelal alleen op de voeding werkt (en dus niet op de batterij). Volgens mij stond 't zelfs ook nog letterlijk in een artikel van apple zelf. Zal vanmiddag eens kijken of ik dat artikel nog ergens kan vinden.