Foutje in agifte IB 2005 programma ondernemers

Hallo Forum,

Vandaag heb ik de aangifte gedaan voor 2005. In het programma voor de Mac (en mogelijk ook de andere versies) staat een fout in de uitleg bij de berekening voor het resterende bedrag van de autokosten op de winst en verlies berekening.

Er staat in de uitleg bij de rekenvoorbeelden (autokosten 10.000 euro, bijtelling 22% etc…) dat er moet worden uitgegaan van het totaalbedrag van de autokosten INCLUSIEF de afschrijving, maar dat moet zijn EXCLUSIEF.

Als je dat niet weet dan krijg je een te hoog ingevoerd bedrag voor de autokosten en dan loop je vast in het laaste deel van de aangifte omdat het programma een vergelijking maakt tussen de fiskale winst, berekend met de balans gegevens, en de winst berekend uit de invoer in de Winst en verlies gedeelte van het programma.

Je krijgt dan terecht een boodschap dat er een verschil is maar je zoekt je rot waar dat in kan zitten als je deze info niet hebt. De belastingdienst wist er niet van en ik heb getracht ze ervan op de hoogte te stellen maar bij de belastingtelefoon zijn ze niet in staat om feedback door te geven aan de ontwikkelaars en/of op eigen houtje dit soort info te verwerken.

Heel hartelijk bedankt en of ik maar een briefje wilde sturen naar DenHaag (min. van ec.zaken) zodat ze het kunnen onderzoeken… ja daaagggg…
Makkelijker kan ik het ze niet maken, moeilijker wel, ze zoeken het maar uit…

Veel plezier met het belasting programma en veel success met het eindeloos invoeren van page-breaks in het text overzicht dat er zoals gewoonlijk uit komt rollen als een lint van 15 pagina lang zonder opmaak.

Groeten Wim.

heb het doorgegeven aan iemand die ik ken bij de belastingdienst, we wachten af.

evengoed : tnx voor de uitleg !