Foutmelding bij branden van DVD-R

Beste Maccers,

Na ongeveer een 40-tal dvd’s te hebben gebrand krijg ik de laatste dagen plots af te rekenen met een nukkige iMac. Plots wilde hij niet meer schrijven, zelfs geen dvd’s meer lezen en ergst van al, de dvd/cd-lade wou niet meer open.
Af- enaanzetten van de computer hielp ook niet. Vandaar dat ik de iMac naar de verdeler heb teruggebracht voor controle. Daar werden enkele opkuisprogramma’s op mijn iMac losgelaten die de foutjes in het register wel zouden oplossen.
In eerste instantie leek dit te lukken : de lade ging opnieuw probleemloos open en hij las opnieuw probleemloos muziekceedees en dvd’s.
Echter, eens thuisgekomen bleek dat hij opnieuw moeilijk begon te doen en dan vooral met het branden van dvd-r’s. Branden op een dvd-RW gaat dan wel zonder problemen, als dat niet vreemd is.

Als errormelding krijg ik (bij een dvd-r) tijdens de “Writing Lead-In” van Toast :
“The drive reported an error.
Sense key = Medium error
Sense Code = 0x0C, 0x08
Write error = recovery failed”
Als ik daar dan OK op klik krijg ik de melding “The disc failed to be written” wat dan betekent dat de dvd-r om zeep is en weggegooid mag worden ook al staat er niets op.

WIE WEET ER WAT ER HIER BLIJKBAAR AAN DE HAND IS ?

Waarvoor dank uiteraard.

QS D

Het ligt waarschijnlijk aan het merk dvd-r's. Misschien gebruiken ze een dye die niet zo goed werkt met je dvd-brander.

Beste CubeOwner,

Sorry hoor, maar wat is een dye ?
Vreemd toch dat ik al 2 spindles van dat merk probleemloos gebruikt hebt en het nu plots met mijn derde spindle misgaat. Ik gebruik trouwens Sentinel dvd-r.

QS D

Beste QSD,

Ik heb regelmatig hetzelfde probleem als jij (de foutmelding vanuit Toast).

Het argument van goedkope media is voor mij niet valide, ik heb al van allerlei merken DVD’ s gebrand.
Ik heb het ook gehad met de orginele dvd-r 's van Apple, uiteraard heb ik daarover in februari een brief gestuurd naar apple, ik moet nog antwoord krijgen.

De ervaring die ik inmiddels opgedaan heb is dat als ik een dvd ga branden eerst mijn imac opnieuw laat booten, dan gaat het (tot nu toe) goed.

Als je een oplossing hebt , wil je me dan inlichten.
BVD, succes

Peppie

Het is niet omdat twee spindels goed waren dat de derde ook goed is. Vroeger kon je er op voort gaan dat eens je en merk kocht ze zich hielden bij hun fabrikant van dvd of cd. Tegenwoordig switchen ze van fabrikant als het hen uitkomt. Als het vandaag Ricoh dvd zijn, kan een volgende spinde als Ritek of iets anders zijn. Dus staar je daar niet op blind..

[quote:858721fe03="Peppie"]Ik heb regelmatig hetzelfde probleem als jij (de foutmelding vanuit Toast).

De ervaring die ik inmiddels opgedaan heb is dat als ik een dvd ga branden eerst mijn imac opnieuw laat booten, dan gaat het (tot nu toe) goed.
[/quote:858721fe03]

Maar inderdaad, na een frisse start is er geen enkel probleem met schrijven.

Vreemd verschijnsel, maar het werkt wel.

Dus, beste Peppie en KarelWillem,

De oplossing voor mijn probleem is gewoonweg om net voor het branden de computer af te leggen en her op te starten. Is inderdaad nogal omslachtig maar goed, tot er een nieuwe oplossing uit de bus komt zal ik het daarmee moeten stellen.

Mijn Applevertrouwen heeft er toch al weer een deuk door gekregen, moet ik zeggen.

Alvast bedankt voor de tip; ik ga ze dadelijk eens uitproberen.

Andere oplossingen blijven uiteraard welkom.

QSD

Ik gebruik een externe firewire brander en dat ding werkt altijd zonder problemen (Mac G4 DP) MAAR: in mijn G4 zit ook en combi CD writer/DVD lezer en die vertoonde ok wel een vreemde capriolen zoals hiervoor beschreven oa niet meer opengaan; ik gebruik die dus niet meer

wat betreft de schijfjes: het klopt dat véél firma’s links en rechts producten aankopen waardoor de resultaten van batch tot batch sterk verschillen: Sentinel, Imation, Verbatim, Emtec enz…

Een goed artikel hierover te vinden onder www.digitalFAQ.com (engelstalig)

Het is opgelost.

Mijn derde spindle DVD-R was er een van het type 4XSPEED.

Mijn vorige spindles waarmee alles perfect verliep waren van het type 2XSPEED.

Ik heb deze “snelle” spindle terug ingeleverd en omgeruild voor een terug 2XSPEED en alles werkt weer als voorheen.

Dus mensen met vergelijkbaar probleem. Misschien kan je “snelle” IMAC die “te” snelle dvd’s niet aan ?

Ik kijk dus voortaan goed uit vooraleer is nieuwe dvd’s koop.

Groetjes.

QSD

PS; Wat als er geen 2XSPEED meer verkrijgbaar zal zijn. Wat doe ik dan ?

het heeft waarschijnlijk weinig te maken of die spindles 2 x speed of 4x speed waren, maar wel dat beide van een andere produktieeenheid/bron komen;

Klopt.

Ik heb enkele dvd’s van andere merken moeten proberen omdat de voorraad 2x van Sentinel op was en ik dringend dvd’s moest branden.

En inderdaad, ook deze werkten !

Het zal inderdaad te maken hebben met de produktie van deze schijven.

Waar een mens toch allemaal niet mee zijn hoofd moet breken!!!