Foutmelding partitioneren

Ik zou graag bootcamp willen installeren op mijn macbook aluminium eind 2008 met os x 10.8.3. Ik heb al aardig wat uitgeprobeerd. Hieronder in stappen wat ik heb gedaan.

1. Bootcamp opgestart, DVD met drivers gebrand. Uiteindelijk foutmelding gekregen. Weet niet meer precies wat de foutmelding was.
  2. Daarna schijfhulpprogramma opgestart om een MS-DOS FAT partitie aan te maken voor Windows. Dat lukte niet, en er werd toen aangegeven om de schijf te herstellen via het tabblad schijf-EHBO.
  3. Onder het tabblad op de knop ‘schijf herstellen’ geklikt. Daarna de foutmelding “de schijf ‘macintosh HD’ kan niet worden gedeactiveerd” gekregen.
  4. Daarna heb ik de computer opnieuw opgestart, maar dan met cmd+r, en kwam in de recovery HD partitie. Daar ook het schijfhulpprogramma opgestart, naar schijf-EHBO gegaan, ‘schijf herstellen’ geklikt, en daar kreeg ik de foutmelding niet.
  5. OS X opnieuw opgestart, en geprobeerd om een partitie aan te maken aangezien dat via het schijfhulpprogramma in de recovery HD partitie niet mogelijk was. In OS X kreeg ik weer dezelfde foutmelding als bij stap 3.
  6. Toen een online zoektocht gestart om het probleem definitief te verhelpen. Terecht gekomen bij het peperdure DiskWarrior. Voor hetzelfde geld kan ik een gloednieuwe SSD kopen, en OS X zonder problemen opnieuw installeren.
  7. Omdat ik het niet voor elkaar kreeg om de partitie voor Windows aan te maken en de foutmelding ‘De schijf kan niet worden gedeactiveerd’ niet weg kreeg besloten om heel OS X opnieuw te installeren.
  8. OS X opnieuw opgestart in recovery mode, en ditmaal gekozen om OS X opnieuw te installeren. Omdat ik geen DVD heb met OS X, heb ik ervoor gekozen om via recovery mode OS X opnieuw te downloaden. Na het downloaden werd de installatie uitgevoerd tot aan het configureren van OS X. Want na de installatie van een half uur zag ik net 1 seconde het configuratiebeeld waarin je je taal kan selecteren. Dat ging na 1 seconde weg en toen kwam ik weer terecht op het recovery mode menu. Dat beeld bleef ook even staan en daarna werd OS X opgestart, en kwam ik niet terecht bij het configuratiescherm voor OS X wat eigenlijk wel had moeten gebeuren. Deze keer werd OS X gewoon opgestart, en kwam ik weer terecht in mijn oude installatie. Niets was veranderd. Ook nog even voor de zekerheid schijfhulpprogramma opgestart, en naar schijf-EHBO gegaan, maar ik kreeg weer dezelfde foutmelding “de schijf ‘macintosh hd’ kan niet worden gedeactiveerd”.
  9. Daarna heb ik OS X weer opgestart in recovery mode en heb ik hetzelfde gedaan als bij stap 8, met dezelfde uitkomst.
  10. Ditmaal OS X via de app store gedownload en op een USB stick gezet. En uiteindelijk met dezelfde uitkomst. Na de installatie zou de computer opnieuw moeten opstarten. Dat deed hij na 1 seconde het configuratiescherm te laten zien met de taalkeuze, daarna een paar seconde het menu van de recovery mode.
  11. Daarna weer gaan zoeken naar wat ik zou kunnen doen. Uiteindelijk terecht gekomen bij appletips.nl en OS X in single user mode opgestart. Toen het commando fsck -fy gevolgd door een enter uitgevoerd. Daarna OS X opnieuw opgestart. Schijfhulpprogramma opgestart en nog steeds dezelfde foutmelding.
  12. Filevault uitgeschakeld en is nu de schijf aan het decoderen. Misschien dat dat effect heeft.
  13. 17/3 16.30 Op dit moment bezig met OS X Recovery Disk Assistant v1.0
  14. 17/3 16.45 Bovenstaande werkte ook niet. USB via deze tool eerst ingesteld, daarna via de option key de USB met deze tool geselecteerd. Het vreemde is dat OS X gewoon opstartte in de oude installatie.

Wat ik dus wil is een nieuwe partitie aanmaken, het liefst zodat mijn huidige installatie behouden blijft. Maar als het niet anders kan dan ben ik bereid OS X opnieuw te installeren. Dat laatste lukt dus ook niet en heb ik al geprobeerd. Een optie die ik heb is het kopen van DiskWarrior, maar aangezien dat net zo duur is als een SSD, zou ik liever een nieuwe SSD kopen, en die dan installeren met een nieuwe installatie van OS X.

Wat kan ik nu nog doen om een partitie te installeren van bootcamp zonder een nieuwe installatie van OS X?

Wat een gedoe zeg wat je daar allemaal opschrijft… Heb je de Bootcamp instructies doorgenomen en uitgeprint?
Waarom ben je niet bij #1 gebleven? Bootcamp partitie aanmaak nogmaals uitvoeren en de eventuele foutmelding noteren.
Met die foutmelding ga je aan de slag, zelf foutmelding googlen en/of hier op forum vragen.

[quote=Leander url=http://www.onemorething.nl/community/topic/foutmelding-partitioneren/#post-2531864 time=1363535478]
Waarom ben je niet bij #1 gebleven? Bootcamp partitie aanmaak nogmaals uitvoeren en de eventuele foutmelding noteren.[/quote]
+1.

Was het toevallig de foutmelding dat er onvoldoende ruimte was om een Boot Camp partitie aan te maken, en dat je je schijf eerst moest defragmenteren? Dat is een probleem wat vaker voorkomt tijdens het aanmaken van een BC partitie.

Er was meer dan genoeg schijfruimte over. De oplossing was uiteindelijk het uitzetten van Filevault en het decoderen van de schijf. Bootcamp werkt nu. Bedankt voor de hulp.