Zonder de discussie over het al dan niet illegaal downloaden weer te willen herhalen, meld ik met zeer grote voldoening, dat in Frankrijk de wet tegen het illegaal downloaden is afgewezen door de Constitutionele Raad. Justitie zou dan de bevoegdheid kunnen krijgen om, na drie keer betrapt te zijn op illegaal downloaden, de gebruiker voor een jaar de toegang tot het internet te ontzeggen. De argumenten waarmee deze wet is afgekeurd zijn altijd de mijne geweest: de overheid mag niemand het recht op vrije meningsuiting en het recht op vrije nieuwsgaring ontzeggen. Onbegrijpelijk dat een overheid daar zo maar even overheen wilde walsen. Maar overheden zijn de laatste decennia sowieso al in hun wetgeving, het spoor bijster wat betreft de privacy-rechten van het individu... http://europakiest.nos.nl/nieuws/artikel/id/tcm:44-528245/
Goed nieuws!! :D
Heel goed nieuws :D :D
Hoewel ook ik meen dat de platen- en filmindustrie zich wel wat innovatiever mag gedragen, blijf ik het absurd vinden dat het downloaden van illegaal verkregen materiaal door iedereen wordt goedgepraat. Als ze je op een parkeerplaats uit de kofferbak prachtige nieuwe iPods aanbieden waarvan je met hele grote stelligheid kunt raden dat ze gejat zijn, dan neem je die toch ook niet af? Wat is dat toch voor flauwekul? En je dan beroepen op vrije nieuwsgaring? Ammehoela...
Ik las idd al zoiets op Tweakers.net. Goed nieuws verder, al blijft het natuurlijk een duister zaakje, dat downloaden.
[quote:c5eb8a095d="jbh"]Hoewel ook ik meen dat de platen- en filmindustrie zich wel wat innovatiever mag gedragen, blijf ik het absurd vinden dat het downloaden van illegaal verkregen materiaal door iedereen wordt goedgepraat. Als ze je op een parkeerplaats uit de kofferbak prachtige nieuwe iPods aanbieden waarvan je met hele grote stelligheid kunt raden dat ze gejat zijn, dan neem je die toch ook niet af? Wat is dat toch voor flauwekul? En je dan beroepen op vrije nieuwsgaring? Ammehoela...[/quote:c5eb8a095d] Dus, als iemand een krant achterover drukt, en hij wordt gepakt, dan zou hij een heel jaar geen krant mogen lezen?! Je kunt hem voor het stélen straffen, niet voor het lézen. Het verbieden van het lezen van een krant is een onterechte bijkomende straf. In de wet staat, zo eenvoudig is het, dat iedereen het recht heeft om te lezen wat hij wil. En "Ammehoela" op dat gebied komt alleen maar voor in totalitaire staten.
echt heel krom inderdaad, en als je een krant jat bij een kiosk mag je ook een jaar de straat niet meer op zeker. het zijn lastige vraagstukken omtrent de donwloadpraktijken, maar de aanpak die geschetst werd in Frankrijk is echt kul, je kan niet zomaar iemand toegang tot internet ontzeggen. daarbij keur ik het downloaden (illegaal) van muziek niet goed, en ik probeer het ook niet goed te praten, maar over de aanpak wordt ook niet echt nagedacht en dan krijg je zulke slechte oplossingen.
[quote:1eaafdcf96="Zakske"]Bestaat al een topic over.
-> http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=146272[/quote:1eaafdcf96]
Mijn excuses. Heb vooraf wel gezocht, maar niet gevonden.
Daar graag verder dus... :wink: