Freecom externe harde schijf wordt niet herkend

Ik zoek software om mijn Freecom FHD-2 Pro externe harddisk ook op mijn Powerbook zichtbaar te maken. Op mij Intel Mac wordt ie gewoon herkend en kan ik back-ups maken, echter thuis op de Powerbook sluit ik hem aan en gebeurt er helemaal niets, zelfs geen icoontje op het bureaublad.

Wie weet hoe dit op te lossen?

Dank alvast.

Jeffo :apple: :?

In welk formaat is die schijf geformatteerd?

Hoe kan ik dat zien? Ik heb zelf niets geformatteerd.

Schijf selecteren, appeltje + i

Structuur: MS-DOS bestandssysteem (FAT32)

Verschijnt 'ie op de PowerBook wel in Schijfhulpprogramma? Hij is goed geformatteerd, in elk geval, misschien dat je beter HFS+ zou kunnen gebruiken als je de schijf alleen maar voor je Macs gebruikt.

Waar vind ik die directory?

En hoe formateer ik naar HFS+?

Dank voor je hulp!

Nee, ook bij schijfhulpprogramma's is ie niet te zien. Dacht hem gevonden te hebben maar dat bleek een andere externe schijf te zijn.

Probleem met de kabel? Of met de poort van de Powerbook?

Nee, kabel werkt wel op de Intel Macs! En de poorten werken prima met andere apparatuur.....

Het zou aan de manier van partitioneren kunnen liggen, ofwel het parition scheme. De intel macs gebruiken het GPT ofwel GUID Partition Table scheme en de powermacs het APM ofwel Apple Partition Map scheme. Op je intel mac zou je in de schijfhulp utitlty je schijf opnieuw moeten partitioneren en daarbij bij de opties selecteren dat er geen GUID wordt gebruikt. Je externe hardeschijf is dan te gebruiken op zowel je powermac als je intel mac, hoewel je op de laatste er niet vanaf kan opstarten.

Gebruik de schijf alleen voor het maken van backups. Maar het blijft héél vreemd dat de schijf gewoon helemaal niet herkend wordt.

Tks.

Nee dat zou niks uit mogen maken, alleen voor als je OSX er op zou willen installeren.

Tja, Freecom :sealed: Zoek maar 's op Freecom op dit Forum, het is om te :cry:

Zelf was ik een poosje geleden bezig om windows te laten booten vanaf mijn externe harde schijf aan mn iMac. In de instructies die ik vond werden Freecom harde schijven ook genoemd om de problemen die deze hierbij gaven. Het lag eraan dat deze harde schijven op een rare manier gepartitioneerd en geformateerd zijn. De guide gaf [url=http://h18000.www1.hp.com/support/files/serveroptions/us/locate/69_6073.html]deze[/url] link naar een hp tool, eigenlijk bedoelt voor het bootable maken van een hp disk of usb key, waarmee de Freecom harde schijf goed geformateerd kon worden.

Dus probeer deze utility eens. Dit zou een bootable hardeschijf op moeten leveren welke wel herkent wordt, en welke je daarna gewoon opnieuw zou moeten kunnen partitioneren/formateren. :smiley:

ga ik doen maar dan moet ik eerste de back-up ergens anders zetten, kan dat pas maandag doen. Laat dan weten of het gelukt is.