Freecom Portable II onder OS X

Ik heb zojuist een Freecom Portbable II FireWire Burnproof 12x8x32 (2e handsje) aangeschaft.. Zou uitstekend werken onder OS X

Hij leest wel maar als ik uit Itunes wil branden ontbreekt er cdbrandprogrammatuur.

Iemand ervaring met zo’n ding onder OS X of moet ik nu alsnog de Classic eropgaan gooien…

Dat er niet vanuit iTunes kan worden gebrand duidt er misschien op dat iTunes jouw Freecom niet ondersteunt. Je kan het volgende doen om te kijken of jouw brander wordt ondersteund: zorg dat je brander aan de Mac gekoppeld is en aan staat. Na het openen van iTunes toets je Appeltje-Y, je komt dan in het menu 'Algemeen'. Klik daar op 'Branden' en iTunes gaat zoeken naar ondersteunde branders. Verschijnt jouw Freecom niet (je ziet dan 'geen ondersteunde branders gevonden'), dan wordt hij niet ondersteund. Je kunt voor de zekerheid ook even kijken op www.apple.com/itunes/compatibility Daar zie je alle branders die op dit moment door iTunes worden ondersteund. Ik weet echter niet of je brander in OS 9 wel wordt ondersteund. Het lijkt me alleen sterk omdat Itunes 3 natuurlijk nieuwer is dan versie 2 in Classic...En Apple heeft aangegeven dat OS 9 verleden tijd is en niet meer actief wordt ondersteund. Dat geldt dus ook voor de OS 9 programma's die van Apple afkomstig zijn..: die worden niet meer bijgewerkt voor zover ik weet. Het enige wat je dan kunt doen (als er echt geen oplossing te vinden is voor jouw probleem) om toch te branden is het programma Toast Titanium aanschaffen van Roxio, als je dat nog niet hebt. Dat kost rond de 100 euro en het werkt met vrijwel elke brander (intern of extern, USB, FireWire, SCSI...) die je maar kunt kopen, zelfs als ie officieel alleen voor de PC gemaakt lijkt te zijn omdat er nergens Macintosh-documentatie te vinden is in de handleiding...En je kan met Toast Titanium veel meer doen dan alleen muziek CD-tjes branden...Bovendien werkt het prima samen met iTunes. Hopelijk heb ik je kunnen helpen en wellicht weten andere mensen een (betere) oplossing. :finderoud:[/i]

Mijn dank is groot Papa.... Onderin de doos lag inderdaad nog een origineel schijfje met daarop Toast 5... Na het installeren waren alle problemen verholpen..

Geweldig ding. Niet echt snel… Maar je hoort hem niet en hij doet zijn werk in de achtergrond…

Graag gedaan, hoffelijk. Wij Maccers moeten elkaar helpen in deze wereld die bedorven is door Microsoft en hun Windhoos-bakken... :lol:

Er moet op het net ook een driver zijn waarmee OSX de brander herkent, ik werk met dezelfde brander en hij doet het prima onder OSX, zoek even op Macupdate :wink: