Freenas timemachine en backup

Misschien doe ik heel ingewikkeld, maar ik had, volgens mij wel slim, het volgende bedacht als backupsysteem.

Ik heb een imac en die backup ik met timemachine naar een Freenas servertje. Dit werkt allemaal helemaal perfect. Echter staat deze server nog in dezelfde ruimte (zelfde huis). ivm met brand is dat natuurlijk niet veilig.

Nu had ik het idee om een 2 freenas servertje te installeren op een oude pc die ik nog heb. Deze machine wil ik dan bij mijn ouders zetten. Zodat ik ook een remote backup heb.

Vervolgens kan ik de timemachine backup (sparsebundle) met rsync overzetten naar de andere Freenas server. Ik heb dit lokaal al getest en dat werkt. de volledige sparsebundle is overgezet.

Dit heb ik gedaan via ssh met het volgende commando, zodat het straks ook veilig kan gebeuren over internet:

rsync -avz -e ssh root@xxx.xxx.xxx.xxx:/mnt/Disk_Server1/Users/Internal/ /mnt/Disk_Server2/Users/External

Maar nu komt het... als ik deze 2e TM sparsebundle nu wil openen met mijn account via afp, dan heb ik geen rechten en kan ik hem dus ook niet openen zoals ik met de originele wel kan. Ik ben er dan ook niet helemaal gerust op dat dit echt veilig is en dat ik mijn bestanden indien nodig nog kan terughalen.

Hebben jullie een idee? of moet ik wat anders proberen?

1. Is mijn ssh commando goed, neemt hij alle rechten wel goed mee?
2. Of kan ik beter andere backup software gebruiken?
3. Of kan ik beter de rsync naar een externe schijf doen en deze fysiek steeds van locatie verplaatsen?

Je mist misschien de extended attributes ("E" flag).
Een van de stappen in [url=http://www.readynas.com/?p=253]dit artikel[/url] gebruikt de volgende opties voor het [url=https://developer.apple.com/library/mac/#documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/rsync.1.html]rsync[/url] commando:

[code]rsync -avE source.sparsebundle destdir[/code]

Super, bedankt voor je antwoord!
Ik heb de rsync opnieuw voltooid met de toevoeging van de -E flag en het lijkt goed te zijn.

Ik zal vanavond voor de zekerheid checken of ik de TM sparsebundle op de remote machine kan openen.

De volgende stap is dan om het geheel op automatische basis te laten verlopen doormiddel van een ssh key. denk ik. Het enige nadeel is dat ik dan niet echt controle heb op de uitkomst (evt errors).

iig bedankt tot zover!

De TM sparsebundle kan ik nu ook gewoon openen via afp op de andere machine :)
nu kan de 2e machine verplaatsten en de boel laten bijwerken over internet :)

:thumbsup: