Freeway start niet meer op... enkel een vage melding.

Ik gebruik al maanden Freeway, nog nooit problemen gehad. Geen veranderingen gedaan aan de computer, aleen een airport kaart ingebouwd.

Nu wou ik verder gaan met mijn site, krijg ik ineens deze melding:

[img:499beae778]http://home.zonnet.nl/stevejobs/freeway.jpg[/img:499beae778]

Leukste is, als ik de Mac van het internet af haal, dus de
ethernet stekker eruit haal, is er niets aan de hand…

Wie weet raad ?

Legale versie?

Staat hetzelfde programma ook op andere computers in je netwerk?

[quote:cfe203ff1d="sigterm"]Legale versie?[/quote:cfe203ff1d]

Ja! idd Legaal??

[quote:7f9873629d="fvni"]Staat hetzelfde programma ook op andere computers in je netwerk?[/quote:7f9873629d] Ik heb het ook naar m'n iBook gezet, maar gewoon gekopieerd vanaf de G5, dus daar niet opnieuw geinstalleerd, maar op het moment van de fout stond de iBook niet aan...

En ja, legaal.

Vreemd, het lijkt door internet deling te komen.

Ik deel mijn internet sinds kort met mijn iBook.
Als ik internet deling uit zet, start Freeway gewoon goed op.

Moet je eens vermelden op de freeway discussion list .

Ik heb vreselijk de schurft aan programma's die zichzelf controleren via het netwerk. Al snap ik prima wat de bedoeling er van is blijft het gewoon gegevens uitwisselen vanaf je computer naar de rest van de wereld en vind ik het een schending van je privacy dat dit ongevraagd gebeurt. Ja, ik weet dat softwareupdate en vergelijkbare technieken dat systeem ook hanteren, maar het blijft waardeloos dat dit gebeurt. Het zou verboden moeten worden.

net als illegale software !

[quote:8b213565c4="levski"]net als illegale software ![/quote:8b213565c4] Dat is al verboden toch?? Ik heb niks tegen een goede softwarebeveliging, en dat ik geen verklaard voorstander van illegale software ben is ook wel duidelijk. En dat ik niet roomser dan de paus ben wellicht ook. Maar van die gammele checks via het netwerk zijn waardeloos en in principe een schending van je privacy en zorgen voor nodeloos netwerkgebruik.

We drijven af, en dat is nog altijd verboden in sommige landen :D

Ik meen te weten dat Freeway geen enkel contact maakt met wie dan ook via het net tenzij je zelf besluit om bv. je site te uploaden. Er moet een andere oorzaak zijn!

Ik zou hem niet weten, het gebeurt enkel als ik het internet deel met mijn iBook via Airport. Zet ik dat uit is er niets aan de hand....

[quote:fe61142a10="levski"]net als illegale software ![/quote:fe61142a10] Suggereer jij hier dat ik 8 posts geleden heb gelogen toen ik zei dat ik hem legaal had ?

:?

Alhoewel het raar is dat een internet verbinding er kennelijk iets mee te maken heeft, zou het wellicht mogelijk zijn dat het komt omdat je freeway 'gekopieerd' hebt, i.p.v een normale installatie ?

Ik weet het niet... zou kunnen.

Inmiddels heb ik Freeway van de iBook gehaald, zowel de G5 als
de iBook herstart, geen problemen als ik een computer-naar-computer
netwerk maak, maar nog steeds als ik internet deling aanzet…

:x

Ja, als je geen router gebruikt kan dit wel gebeuren natuurlijk ! Als je via een ethernet hub werkt en je hebt 2 IP adressen bij je provider kom je volgens mij ook niet in de problemen..

Dit snap ik maar deels, want er staat op de iBook geen Freeway, dus waarom dan nog steeds die waarschuwing ?

Tijd voor little snitch... http://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html Dit handzame programmaatje snuffelt je netwerkactiviteiten af en je kunt het toestemming geven dit te doen... of niet. In de demoperiode kun je in ieder geval zien wat en hoe Freeway dit doet. Hel tijkt er op dat het een foutje is in de check van freeway.

ik denk dat het probleem niet zozeer met "internet" te maken heeft maar gewoon met het feit dan Freeway (blijkbaar) binnen het lokale netwerk kijkt of er een versie met hetzelfde serienummer geînstalleerd is of was. Er zijn wel meer programma's die dat hebben of hadden, zoals Photoshop, Freehand en Streamline. Met Freehand hebben we ook vergelijkbare problemen gehad, ondanks dat er voor iedere computer een licentie was en Freehand geeneens open stond op andere machines. De netwerk copy protection ging gewoon in de fout. Misschien wordt er wel ergens een onzichtbare file op je computer geschreven, je weet het niet.

Het zou natuurlijk ook kunnen komen doordat je Freeway hebt gekopieerd, en niet geinstalleerd.
Soms bestaat de kopieerbeveiliging uit een uniek nummer dat niet alleen bestaat uit het serienummer, maar ook uit een uniek id van je computer.(bijv hardware adres) Of een combinatie van serienummer en gebruikersnaam, zoals Quicktime Pro.

Het beste is denk ik om Freeway eraf te gooien, opnieuw te installeren en je S/N in te voeren. Probleem is wel dat je niet weet of je alles weggooit, en of er niet ergens voorkeuren of onzichtbaar bestand blijft staan. Of bel ze even of stuur ze een e-mail.