FSX of X-Plane?

Ik wil me gaan wagen aan het flight simulator spelen maar ben er nog niet over uit of ik FSX of X-Plane zal gaan gebruiken. Ik heb een of twee keer een uurtje flight simulator gespeeld dus moet bij nul beginnen. Is het dan een betere keuze om FSX te kiezen, of raden jullie toch X-Plane aan?

Ik wil wel dat de Flight Simulator zonder haperingen op mijn mac draait. Ik heb een 13\" Witte MacBook uit begin 2008 met een 2,4 GHz Intel Core 2 Duo processor en 4GB aan werkgeheugen.

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen.
Bij voorbaat dank!

Ik speel Flight Simulator X op mijn iMac via Boot Camp. Op zich kan jouw Mac dat spel wel aan. Geen idee hoeveel videoram je hebt natuurlijk. Ik heb 'maar' 512MB maar blijkbaar is dat ruim voldoende om het spel vrij stabiel te draaien.

met X-Plane heb ik geen ervaring.

Ik speel Fligt Simulator X op mijn gewone windows computer van 5 jaar oud met een 2,4 GHz quad core Intel Core 2 Duo processor, 4 GB ram en 1 gb video kaart vanaf een gewone HDD.
Ik heb best wat ervaring en vlieg al ongeveer 1 jaar met het spel.
Het spel werkt erg goed zonder downloads en andere uitbreidingen, het is dan ook erg snel.

[b]Maar,[/b] zodra je veel extra dingen toevoegd, zoals ik bijvoorbeeld wat vliegtuigen en vliegvelden als Schiphol en Rotterdam toevoeg, dan krijg je soms met slechte downloads dat het een beetje traag is en dat er sommige dingen als een virtuele cockpit missen.

Dat het spel soms wat traag is kan komen doordat mijn computer al 5 jaar oud is en bijv geen i7 en SSD heeft..

Ook ik heb met X-Plane geen ervaring maar ik dacht dat je daar extra's kan kopen terwijl bij FSX standaard erg veel dingen zitten en je kan veel uitbreiding pakketen makkelijk downloaden op internet, waarbij ik ze download op Spotnet, die werken bij mij erg goed. Ik weet niet of je zelf natuurlijk erg van het downloaden bent..

Als je nog vragen hebt, ik weet er best wat van.

Hangt er vanaf wat je wil, ik heb met zowel FS9, FS-X, X-Plane 9 en X-Plane 10 ervaring en vlieg zelf IRL regelmatig.

Grafisch lijken FS9 en X-Plane 9 behoorlijk op elkaar (niet heel realistisch), FS-X is al wat mooier, X-Plane 10 helemaal geweldig, maar het grafische stuk is niet (wat mij betreft) het meest belangrijke. Mocht je overigens voor een FS versie gaan, kijk dan eens naar NL2000, een gratis pakket met heel gedetailleerde beelden van Nederland.

Het vliegmodel van X-Plane is veel beter; waar je met FS nog een eind komt met pijljtestoetsen, heb je voor X-plane eigenlijk een set met stick, roer en throttle nodig. Sterker nog, komende vanaf FS crashte ik in X-plane in eerste instantie continue. In X-Plane heb ik het toestel waarmee ik regelmatig mee meevlieg (ik ben niet gebreveteerd) als toestel, en ik moet zeggen dat in ieder geval zaken als klimsnelheid en handling behoorlijk lijken op de realiteit. Voelt minder als een spelletje aan dan FS, al blijft dat het wel.

Ik zou dus zeker voor X-plane gaan (mits realisme is wat je wilt). X-plane 9 draait bij mij op een MBP met core2duo processor prima (256 mb nvram), X-plane 10 voor geen meter. Stap dit weekend daarom over op een nieuwe MBP met sterkere grafische kaart.

Op je huidige hardware zou je dus X-Plane 9 kunnen draaien. Kostte voor uitkomst van X-Plane 10 ongeveer 30 euro. Ik heb er geen seconde spijt van gehad maar stap dit weekend met veel nieuwsgierigheid over op versie 10. Succes met je keuze!

Groet, Wouter

PS: als je eens echt gaaf wilt simmen, kijk dan eens op vliegveld Lelystad bij SimCenter. Daar kun je als particulier voor redelijk acceptabele tarieven (ok, nog steeds paar honderd euro voor een uur) in een full-motion Boeing 737NG sim vliegen. Heel erg gaaf om een keer te doen!

Ik sluit mij hier bij aan. X-Plane bootst het 'karakter' van een vliegtuig veel beter na dan MFS. Hier wordt de z.g.n. 'blade' methode voor toegepast zodat besturen veel realistischer is. (Bij MFS gedraagt haast elk vliegtuig zich het zelfde) Ik 'vlieg' al jaren met X-Plane (v 5-9) en het is doodeenvoudig de beste simulator. Het enige 'nadeel' zijn de systeem vereisten, die zijn nogal zwaar. (Feitelijk was dit voor mij een van de belangrijkste redenen om mijn dual CPU PowerMac te vervangen voor een quad core Intel Mac.)

Maar ook X-Plane heeft nog een aantal dingen die niet zo realistisch zijn (herten op de runway!) en ik vind wel dat de aandacht voor details op de grond wat minder mag en het feitelijke vliegen wat meer.
Maar ik zou X-Plane geen spel willen noemen, want afgezien van stuntvliegen of formation en dog fights (met online spelers!) is het precies wat de naam zegt: een vlieg simulatie. Ook heb je de mogelijkheid om via plug-ins te communiceren met 'echte' verkeersleiders.

Ook aan aanrader is Plane Maker dat bij het pakket zit. Daarmee kun je zeer gedetailleerd zelf een vliegtuig maken (al dan niet gefantaseerd). En hoewel er aparte third party tools voor zijn leent Plane Maker zich zelfs voor het maken van gebouwen en ander 'niet vliegend' materiaal zodat je zelf een scenery kan maken.
Zoals deze van Rotterdam (zelf gemaakt dus):[img]/uploads/community/ebf7c25e9f17b4b2955c48ac9b28ca559075f663_0.png[/img]

Ik heb de demo gespeeld en zou nu graag wel de volle versie willen hebben, is er ergens een gratis download? (die kon ik zo snel niet vinden) Ik vind €70,- toch iets teveel voor een overstap..