FTP en Firewall ?

Als ik de firewall uit zet is kan ik inloggen op mijn FTP server die draait op mijn Mac. Wat in niet echt snap is het volgende: Als ik de firewall in schakel, waar toch duidelijk staat als ik het ftp vakje aanvink als uitzondering zodat dat het wel mogelijk moet zijn om te kunnen ftp-en, lukt dit dus niet meer. Ook niet als ik de proxy in het netwerk voorkeuren paneel aanvink.

Wat doe ik verkkeerd of zie ik over het hoofd ???

:finderoud:

In de zin "Ook.... paneel" ontbreekt volgens mij een werkwoord.

Heb je een ook een router met een firewall?
Is de poort die je gebruikt ook echt open? Soms vind het verkeer plaats over een poort die niet in apple’s standaard rijtje van uitzonderingen staat.

Alle poorten zij vrij !

Kijk eens of je in je FTP pakket een optie heb om active of passive ftp te bedrijven. En speel daar eens mee.

[quote:488c1fcf9a="wimbo"]Kijk eens of je in je FTP pakket een optie heb om active of passive ftp te bedrijven. En speel daar eens mee.[/quote:488c1fcf9a]

Maak ook niet uit.

Ik had hetzelfde probleem. Bij passive ftp pakt de osx ftp server een random poort tussen 1024 en 64000 of zo. Als je die allemaal openzet in je firewall dan gaat het goed, net als wanneer je de firewall helemaal uitzet.

Uiteindelijk heb ik pureftpd inclusief de osx frontend geinstalleerd en die gebruik ik nu ipv de ingebouwde ftp server. Bij deze kun je de passive ftp poort-reeks instellen en dan alleen die reeks openen in je firewall. Geeft een wat beter gevoel. En je hoeft niet voor elke ftp user een osx user aan te maken, pureftpd heeft zijn eigen user-administratie, incusief quota voor bandbreedte en diskspace. Van harte aanbevolen dus.

Op onderstaande link kun je de ftp server en de bijbehorende osx frontend downloaden. Installeren is een fluitje van een cent.

http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/