ftp en leopard

Met Tiger kon ik de ftp-server aanzetten via 'systeemvoorkeuren'--> 'delen'.

In Leopard is dit veranderd, er staat geen ftp-mogelijkheid meer bij ‘delen’.

Waar kan ik dat nu aanzetten ?

Alvast bedankt 8)

even reageren, dan kan ik dit topic makkelijker in de gaten houden... ik wil het namelijk ook weten...

Delen>Bestandsdeling>Opties...

Thnx,

Ik vond dit bij Apple:

Bestandsdeling instellen

Kies Apple-menu > ‘Systeemvoorkeuren’ en klik op ‘Delen’.

Schakel het aankruisvak ‘Bestandsdeling’ in.
Gebruikers waarvoor u accounts hebt ingesteld in het paneel ‘Accounts’ in Systeemvoorkeuren kunnen toegang krijgen tot uw computer door hiermee verbinding te maken via het netwerk.

U kunt de toegang van gebruikers tot uw computer nader specificeren en specifieke mappen of volumes instellen voor delen, door op de knop met het plusteken (+) onder in de lijst ‘Mappen’ te klikken en de map te selecteren die u wilt delen.

U kunt de gebruikerstoegang nog verder specificeren door op de knop met het plusteken (+) onder in de lijst ‘Gebruikers’ te klikken en een gebruiker te selecteren uit ‘Gebruikers en groepen’ (accounts die u hebt ingesteld in het paneel ‘Accounts’ in Systeemvoorkeuren), ‘Netwerkgebruikers’ of uw Adresboek. U kunt ook op ‘Nieuwe persoon’ klikken en een naam en wachtwoord invoeren om een account voor schermdeling te maken. Selecteer de gebruiker uit de lijst en klik vervolgens op ‘Selecteer’.
Nadat de gebruiker is opgenomen in de lijst, gebruikt u de driehoekjes naast de gebruikersnaam om bevoegdheden toe te wijzen aan die gebruiker (‘Geen toegang’, ‘Lezen en schrijven’, ‘Alleen lezen’ of ‘Alleen schrijven (Aflevermap)’).

Klik op ‘Opties’ en selecteer de manier waarop u uw computer wilt delen: via AFP, FTP of SMB.
Als Windows-gebruikers verbinding zullen maken met uw computer om bestanden te delen, zorgt u ervoor dat SMB is geselecteerd, schakelt u het aankruisvak ‘Actief’ in naast de naam van de account die uw computer zal delen en voert u het wachtwoord voor die gebruiker in.

Totaal veranderd tov Tiger dus, en ergens bevalt het mij niet een extra gebruiker te moeten aanmaken, al kan je de beperkingen goed instellen.
De firewall zit nu bij ‘Beveiliging’, en die staat standaard uit, tenminste ik heb nergens aangezeten sinds de installatie, ik zou willen adviseren dit even te controleren als je bent overgestapt op Leo.

Alles ingesteld zoals beschreven, maar degene die wil uploaden (WinXP) krijgt steeds een foutmelding dat de gebruikersnaam of het wachtwoord niet zou kloppen, terwijl ik toch echt de naam en wachtwoord goed heb ingesteld.
Vanaf een andere mac in mijn netwerk lukt het mij ook niet met zijn naam, router staat goed ingesteld. Ik vond het in Tiger handiger, en werkte het wel, ook vanaf een WinXP.

De gebruiker typt ftp://mijnipadres/192.169.0.3

Via mijn ftp-programma vanaf een andere mac krijg ik ook ‘access denied’

Je FTP adres moet anders. Als je mensen van buitenaf toegang wilt geven voor FTP dan moet je in je modem/router poortje 21 doorsturen naar jouw FTP server (standaard FTP poort). Die doorsturing (portforwarding genoemd) zorgt er voor dat na je modem/router alle FTP verkeer naar die server gaan.

Als je dat hebt ingesteld kun je de gebruikers het volgende adres geven: (IP-adres kun je zien door naar whatismyip.com te gaan)

ftp://IP-adres

Hier heb je genoeg aan als je de portforwarding goed gedaan hebt.
Tot zover de toegang van buitenaf.

Wil je op je lokale netwerk met FTP werken dan gaat dat eigenlijk op dezelfde manier:
Je weet je interne IP-adres als het goed is, 192.169.0.3

De andere netwerkgebruikers tikken dan in hun browser het volgende in:

ftp://192.169.0.3

Daarmee krijgen ze dan verbinding met de server.
De server klinkt groot, maar is eigenlijk de FTP software die jij aanzet in je OS X.

Dit lijkt me ook wel handig. Alleen lees ik [url=http://www.macworld.com/article/132002/2008/02/mobilemac2503.html]hier[/url] dat FTP niet encrypted is, waar ik natuurlijk niet zo vrolijk van wordt. Als ik een apart account maak, die alleen in een bepaalde map kan lezen, hoe veilig is deze opzet dan? Is mijn eigen username/pass te achterhalen? Op het moment kan ik hiermee in m'n complete thuis-map komen (weliswaar alleen lokaal, maar toch). De extra user die ik net heb aangemaakt wordt trouwens niet goedgekeurd als ik hem wil bekijken (met finder of bijv Transmit). Zijn er (naast FTP) trouwens nog meer mogelijkheden om -veel- bestanden buitenaf beschikbaar te stellen? FTP is dus niet zo heel erg veilig, maar voor degene die het in mijn geval gaat gebruiken wel redelijk toegankelijk. Iemand tips?