FTP en met Terminal ?

Ik probeer wat te FTP en naar mijn drukker Hij heeft een MS FTP server waar je als anonymous kan inloggen Met een FTP programma lukt het niet, krijg i/o time out errors.

Met de terminal schiijnt het ook te kunnen.
ik heb ingetypt: ftp IP adres drukker
dan krijg ik: connected to
op de name prompt geef ik anonymous
password
dan krijg ik:
welkom bij N. Offset BV
anonymous user logged in.
etc.

Dan de ftp> prompt
tot zover dus prima

maar wat type ik nu in als de file op de desktop staat ?

ik neem aan dat je wil uploaden?

met het commando list krijg je een lijst met bestanden te zien…

maar als je man ftp in de terminal intypt (dus niet in de ftp prompt) dan zie je alle commando;s :slight_smile:

ja ik wil uploaden.

hoef nu toch alleen maar ftp en dan het pad naar mijn file te geven ??

[code:1:2eef167ac3]man ftp[/code:1:2eef167ac3] levert je de handleiding op (enter om verder te scrollen) Ik kan me amper voorstellen dat het handig is om dit te doen als je geen vlotte terminalgebruiker bent. Welk FTP-prog gebruik je? Transmit en RBrowser ondersteunen allerlei rariteiten in instellingen. Daarmee moet je er toch ook op komen...

FTP programma is Cyberduck blijft heel lang hangen op "list" en geeft dan error

verder nooit problemen met het programma

Met de terminal is voor mij ook nieuw, maar ben wél ingelogd :slight_smile:
nu nog die file sturen…

zal toch wel iets zijn van ftp/users/BOb/destop/kaartje_folder.zip

maar hoe precies ???

Nou, valt me weer tegen van jullie TerminalRidders. zogauw het geen drag en drop is wordt het zeker te ingewikkeld :wink:

anyway, ik heb toch maar “Transmit” in de strijd gegooid.
En nu gaat mijn file met 55KB/s richting Aalsmeer !

dus bedankt maar weer Deskman :slight_smile:

Geef even het commando 'passive', nadat je bent ingelogd. Daarna zou je wel netjes een list moeten krijgen. Files kun je versturen met put en ophalen met get.

Best wel lef trouwens van die drukkert, om een MS FTP server met anonymous toegang zomaar open te zetten voor het internet :wink:

[quote:6bd6614f6f="Quack"]Geef even het commando 'passive', nadat je bent ingelogd. Daarna zou je wel netjes een list moeten krijgen. Files kun je versturen met put en ophalen met get.[/quote:6bd6614f6f] ok, bedankt maar hij is al onderweg (en passive mode staat "off") [quote:6bd6614f6f="Quack"]Best wel lef trouwens van die drukkert, om een MS FTP server met anonymous toegang zomaar open te zetten voor het internet ;)[/quote:6bd6614f6f] hij staat normaal dicht, je moet even bellen dan pas zet ie de deur open

Dan nog... Je kunt er vrolijk met 50 man tegelijk naar binnen vliegen waarschijnlijk...

Als je veel FTP’t is het wellicht toch handig om Transmit eens te proberen. Daarin kun je ook gewone ftp-commando’s kwijt. Het lijkt me toch sterk dat dat niet zou lukken.

Hé Deskman,

moet wel lezen wat er staat
ik héb Transmit toch geprobeerd !
En met succes :slight_smile:

Wel vreemd dat het verschil maakt. FTP is FTP zou je denken.

Tjiezus... jullie posten af en toe ook zo snel.

Misschien moet je anders de terminal eens proberen. Dan duurt het allemaal wat langer :wink:

Of probeer [url]web2ftp.com[/url]

Geen gezeur met losse applicaties, en ook nog in het Duits!

Goed. Voor de volledigheid.

$ ftp <ipadresvan server>
inloggen.
dan krijg je je ftp prompt. Enkele commandos die min-of-meer overeenkomen met gewone shell commandos (let op, hoofdlettergevoelig):
ls = list van de directory op de server
lls = list van je working directory lokaal
pwd = print working directory
lpwd = print local working directory
cd = change directory
lcd = change local directory
put <filename> = zet <filename> op de server
get <filename> = haal van de ftp server
quit = bye :wink:
wildcards werken ook, * voor meerdere karakters ( macintosh = ma*osh) en bijvoorbeeld . voor de hele working directory. Je begrijpt vast wel wat er gebeurd als je get . typt.

Die terminal is helemaal zo erg niet. Na een paar minuten wennen gaat het best, hoor.

Overigens kan je ook na appletje-K een ftp-adres opgeven. Is alleen wel erg traag.

Net eens even geprobeerd en ja, het werkte wel. Gebruik toch liever gewoon Transmit als jullie het niet erg vinden ;)

[quote:bb9a367ebc="Waterman"] put <filename> = zet <filename> op de server [/quote:bb9a367ebc]

ok, dus dan zou ik typen:

put users/B0b/desktop/my_file.zip

dat was eigenlijk alles wat ik wilde weten !

[code:1:15409993cf]put local-file [remote-file] Store a local file on the remote machine. If remote-file is left unspecified, the local file name is used after process- ing according to any ntrans or nmap settings in naming the remote file. File transfer uses the current settings for type, format, mode, and structure. [/code:1:15409993cf]

Eerst inloggen dan [code:1:15409993cf]put /Users/bobbie/Destop/LOTR.zip[/code:1:15409993cf]

hey

Ik kan jullie wel ff melden daat “ftp-client” van vicomsoft wel de snelste ftpclient is.
Ik heb de meeste getest maar die is en blijft de snelste.

greetzz

[quote:36eadf4fe3="Quack"]Geef even het commando 'passive', nadat je bent ingelogd. Daarna zou je wel netjes een list moeten krijgen. Files kun je versturen met put en ophalen met get.

Best wel lef trouwens van die drukkert, om een MS FTP server met anonymous toegang zomaar open te zetten voor het internet ;)[/quote:36eadf4fe3]

tik ook ff ‘bin’ in… anders zijn vaak die files zo waardeloos…