FTP Probleem

Ik heb twee dezelfde Mac's staan. Op de ene mac kan ik gewoon met een ftp programma bij klanten op de ftp komen. Op de andere mac kan ik met geen enkel programma op een ftp komen. Mijn voorkeuren voor de ftp (systeemvoorkeuren) staan overal gelijk.

Wie weet er een oplossing??

[quote:1266c90a07="RM"]Mijn voorkeuren voor de ftp (systeemvoorkeuren) staan overal gelijk. [/quote:1266c90a07] Systeemvoorkeuren voor FTP? Je kunt wel je firewall op de FTP poorten instellen, maar verder eigenlijk niks. Met welk programma FTP je? De instellingen daarin zijn het belangrijkst.

Transmit. Ik heb ook fetch geprobeerd maar hij kan geen verbinding maken.

[quote:c546e3adab="RM"]Ik heb twee dezelfde Mac's staan. Op de ene mac kan ik gewoon met een ftp programma bij klanten op de ftp komen. Op de andere mac kan ik met geen enkel programma op een ftp komen. Mijn voorkeuren voor de ftp (systeemvoorkeuren) staan overal gelijk.

Wie weet er een oplossing??[/quote:c546e3adab]
je zegt dat je 2 macs staan hebt dus alletwee op hetzelfde netwerk neem ik aan… Dan werk je hoogstwaarschijnlijk met een router als bindingspunt. Een router maakt van 2 ip adressen (2? computers) 1 ip adres. Als je een poort van je mac in dit geval ftp poort 21 wilt forwarden moet je dit instellen op de router als een nat poort. Eens dit gebeurt is kan je extern met je computer verbinden door het ip op te geven van router met de nat poort. Dan word je doorverbonden naar je computer waar de nat poort is op ingesteld.
Dit kan dus een reden zijn waarom je niet op de ftp kan aangezien ze beiden op poort 21 staan.
Moest je nu de ene computer op poort 20 specifieren en ook een apparte natpoort hiervoor openstellen dan kan je poort 21 gebruiken voor de andere computer en poort 20 voor de ene. Terwijl je wel steeds naar hetzelfde ip connect (dat van de router).

Als je geen router hebt… Laat dan iets weten en dan zoek ik wel nog wat verder naar een oplossing.
Kan je me ongeveer omschrijven hoe je netwerk eruit ziet?

[quote:43eeee471c="Joopmicroop"][quote:43eeee471c="RM"]Ik heb twee dezelfde Mac's staan. Op de ene mac kan ik gewoon met een ftp programma bij klanten op de ftp komen. Op de andere mac kan ik met geen enkel programma op een ftp komen. Mijn voorkeuren voor de ftp (systeemvoorkeuren) staan overal gelijk.

Wie weet er een oplossing??[/quote:43eeee471c]
je zegt dat je 2 macs staan hebt dus alletwee op hetzelfde netwerk neem ik aan… Dan werk je hoogstwaarschijnlijk met een router als bindingspunt. Een router maakt van 2 ip adressen (2? computers) 1 ip adres. Als je een poort van je mac in dit geval ftp poort 21 wilt forwarden moet je dit instellen op de router als een nat poort. Eens dit gebeurt is kan je extern met je computer verbinden door het ip op te geven van router met de nat poort. Dan word je doorverbonden naar je computer waar de nat poort is op ingesteld.
Dit kan dus een reden zijn waarom je niet op de ftp kan aangezien ze beiden op poort 21 staan.
Moest je nu de ene computer op poort 20 specifieren en ook een apparte natpoort hiervoor openstellen dan kan je poort 21 gebruiken voor de andere computer en poort 20 voor de ene. Terwijl je wel steeds naar hetzelfde ip connect (dat van de router).

Als je geen router hebt… Laat dan iets weten en dan zoek ik wel nog wat verder naar een oplossing.
Kan je me ongeveer omschrijven hoe je netwerk eruit ziet?[/quote:43eeee471c]

Met port forwarding en dergelijke heb je alleen te maken als je SERVERS achter je NAT router wil bereiken. Voor FTP clients heb je hier niets mee te maken. Je kan achter een router net zoveel FTP clients, of wat voor clients dan ook, gebruiken.

[quote:b605bc86b9="wmstudio"]

Met port forwarding en dergelijke heb je alleen te maken als je SERVERS achter je NAT router wil bereiken. Voor FTP clients heb je hier niets mee te maken. Je kan achter een router net zoveel FTP clients, of wat voor clients dan ook, gebruiken.[/quote:b605bc86b9]

Ja, dat is zo maar gaat het altijd goed? Want als ik een FTP client sessie opstart gaat er natuurlijk ook verkeer van de remote server naar mijn Mac. En dan moet de router/firewall natuurlijk wel weten WELKE mac. De client Mac initieert de FTP verbinding dus je zou zeggen je zet dan een ‘point to point’ verbinding op. Toch vraag ik me af of de router dan toch niet moet weten welke machine hij moet hebben.

Maar of dat de reden voor een crash is…

Hans Erik

Ik heb 2 mac's en een antal pc's staan die zijn verbonden met een hoofdcomputer(server) via deze computer gaan we naar buiten het internet op. Op beide computers kan ik wel gewoon het internet op tegelijkertijd. Ook als ik op de ene mac het ftp programma sluit kan ik nog steeds niet met de andere mac op een ftp komen.

Dan zou ik toch de instelling van de firewall even goed nakijken, want het lijkt erop dat ook het uitgaand verkeer voor die ene Mac beperkt is tot bepaalde protocollen.

HE

De firewall en voorzieningen staan bij beide computers uitgeschakeld.

[quote:77703f8085="digidivi"][quote:77703f8085="wmstudio"]

Met port forwarding en dergelijke heb je alleen te maken als je SERVERS achter je NAT router wil bereiken. Voor FTP clients heb je hier niets mee te maken. Je kan achter een router net zoveel FTP clients, of wat voor clients dan ook, gebruiken.[/quote:77703f8085]

Ja, dat is zo maar gaat het altijd goed? Want als ik een FTP client sessie opstart gaat er natuurlijk ook verkeer van de remote server naar mijn Mac. En dan moet de router/firewall natuurlijk wel weten WELKE mac. De client Mac initieert de FTP verbinding dus je zou zeggen je zet dan een ‘point to point’ verbinding op. Toch vraag ik me af of de router dan toch niet moet weten welke machine hij moet hebben.

Maar of dat de reden voor een crash is…

Hans Erik[/quote:77703f8085]

Dit gaat altijd goed (althans dat zou altijd goed moeten gaan). Je hebt dezelfde situatie als je je webbrowser gebruikt. Ook dan wordt er een sessie gestart en moet iets of iemand in de keten weten waar het antwoord naar toe moet. NAT zorgt daarvoor. Zie ook NAT

[quote:e4098af2f0="RM"]De firewall en voorzieningen staan bij beide computers uitgeschakeld.[/quote:e4098af2f0]

Ja, maar ook op de server / router?

Het lijkt me haast dat daar een poortje dicht staat.

Hans Erik.