ftp server op eigen computer draaien?

Volgens mij is het mogelijk om andere mensen via ftp te laten inloggen op mijn computer om zo bestanden te kunnen uploaden en downloaden.

Ik heb pureftpd manager geinstalleerd en dit draait… zelf maak ik gebruik van een router en airport express. Als ik bij delen naar mijn ftp adres kijk krijg ik http://10.0.1.2/

Maar wanneer ik dit invoer in mijn ftp programma fetch krijg ik geen verbinding/kan ik niet inloggen.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik mijn computer van buitenaf kan benaderen…

Help…

dat ip adres is volgens mij je interne ip adres en je moet je externe adres hebben

kijk is op http://www.whatismyip.com/

dan is het altijd nog ftp://10.0.1.2/ ;) Als je mensen van buiten wil laten up/downloaden moetje poort 21 op je router doorverwijzen naar je Mac.

klopt via what is my ip dan heb ik mij ip achterhaald maar ben ik er dan wanneer ik in een webbrowser gewoon het ip adres invul? want dan gebeurt er nog bar weinig

check indd even of poort 21 open staat ..denk dat hier het probleem ligt owja en firewalls ezo willen ook wellus lastig doen

mooie site trouwens :)

[quote:c16585eea7="erikaatjuh"]check indd even of poort 21 open staat ..denk dat hier het probleem ligt owja en firewalls ezo willen ook wellus lastig doen[/quote:c16585eea7]

Zowel firewall van router als Mac OS X instellen! Jij liever dan ik, best vervelend :frowning:

Als je er geraakt mag je het zeker posten want het interesseert me wel :slight_smile:

Zoek ook eens op dit forum en/of dat van Tweakers.net hoe je poorten open zet bij je router.

Thanx... ik heb in mijn router settings... voorzover ik er verstand van heb een publieke poort aangemaakt... port 21... router geherstart en nu effe kijken wat hij doet...

via adslmodem kan je niet via internet bij jezelf komen. je moet vragen of iemand je ipadres kan controleren. wel moet je de poorten van je modem open hebben staan.

daan.

shit ik heb adsl... moet ik ook via de router checken of mijn poorten openstaan?

Als je een firewall op je modem/router aan hebt staan kan die op je Mac uit. (1 firewall is genoeg) Op je modem/router moet je idd poort 21 openzetten, je Mac een vast IP geven op je modem/router (bv. 10.0.0.1), en met een NAT script op je modem/router instellen dat al het inkomende FTP-verkeer naar dat IP gaat. Dan komen mensen die jouw IP intikken (dus niet dat 10.0.0.1 maar je provider IP) via die poort op jouw harde schijf.

Try it

Dat anderen 10.0.1.2 intikken werkt niet, want ik kom dan op de iMac van een van m’n kids terecht :wink: de 10.0 etc nummers zijn voor je home netwerk…

Gebruik het pragramma Crushftp

[quote:683d00da4f="onfire"]shit ik heb adsl... moet ik ook via de router checken of mijn poorten openstaan?[/quote:683d00da4f]

Uiteraard! De poorten moeten open staan in je router en in het besturingssysteem.

Als je Airport Express ook werkt als router moet je ook kijken om daar de poorten open te zetten.

Nou ik ga maar eens wat kutten want in mijn router kan ik de wereld aan getallen invoeren en dus heb ik nog wat te doen. :)

Het is heel goed mogelijk dat je provider dit verhindert - ik heb een router van mijn provider waarin alleen zij kunnen sleutelen en de juiste poorten kunnen openen en sluiten.

FTP kan gewoon met je Mac software (in Sharing), dat is handig voor interne netwerken, schijnt nog niet goed genoeg te zijn om ‘pubic’ te gaan, bijvoorbeeld omdat het nog eenrichtingsverkeer is.

Om vanuit internet toegang te krijgen tot jouw computer moet je (1) een vast IP adres hebben (liefst een tweede voor ftp om te zorgen dat niemand op de rest van je computer komt) en (2) je provider moet dat instellen. Vervolgens inderdaad portforwarding instellen op je router (of laten stellen door je provider) zoals eerder in deze draad gemeld.

Ik vind .Mac trouwens erg goed werken voor dat soort dingen (daar kan je password beschermde ftp sites configureren, supereenvoudig, je hoeft niets te snappen. Dat is voor 99 EUR per jaar inclusief email en sitehosting misschien een goedkopere optie dan je internet abonnement upgraden, want vergeet ook niet dat jouw uploadsnelheid de downloadsnelheid van je bezoekers wordt - en dat probleem heb je niet als je spullen op een externe server staan.