FTP server

Ik heb een netwerkje met een iMac G5 (systeem 10.4) een LinkStation voor de back-up en een iMac G3 met systeem 10.3. De laatste wil ik gaan gebruiken als FTP server en heb hem uitgerust met CrushFTP. In het schermje laat deze keurig zien: IP=62.221.225.90:21 = RUNNING. Maar wat er ook gebeurt: inloggen van buitenaf lukt niet. Als proef heb ik op mijn werk het programma'tje Fetch geïnstalleerd om op bij FTP-server in te loggen maar zonder succes. Wie kan mij helpeN?

Een eigenaardigheid vind ik trouwens dat als ik met mijn G5 de website: www.watismijnjp.nl hetzelfde nummer krijg (62.221.225.90) als met de iMac G3. Is dat normaal?

Zit er nog een router tussen de macs en het internet? Want dan is het normaal dat je maar 1 IP ziet.

Verkeer van buiten naar binnen moet jouw FTP server wel weten te vinden. Heb je op je router ingesteld dat binnenkomend FTP verkeer naar je iMac G3 toe moet?

62.221.225.90 is je externe IP. Door gebruik te maken van een router kun je meerdere computers (een netwerk van computers) aan 1 verbinding hangen. Deze computers krijgen een intern IP adres (in de trand van 192.168.x.x, 10.x.x.x of 172.x.x.x), dit interne IP adres werkt alleen in je eigen netwerk en niet van buitenaf.

Om te zorgen dat je van buitenaf een computer binnen het netwerk kan bezoeken (via bijvoorbeeld FTP), moet je instellen in de router waar zaken die naar een bepaalde poort binnen het eigen netwerk naartoe gestuurd moeten worden. Dit heet ‘port forwarding’ in de meeste routers, pak hiervoor even de handleiding van je router erbij.

Soms komt het ook voor (zoals bij een oude router van mij), dat hij het niet toe laat om je externe IP adres te gebruiken om daarmee internete services te bezoeken. Waarom dit precies is en of dit voor jou ook geld, weet ik niet. Het is in ieder geval verstandig een webbased FTP client te gebruiken om te testen of iemand te vragen het voor je te testen.

Je interne IP adres vind je overigens in Systeemvoorkeuren en dan in Netwerk (als je daar niet direct een IP adres ziet staan… bij een gewone ethernet verbinding zie ik hier het IP adres, terwijl ik niet een IP adres zie voor een wifi verbinding), kun je ook de configuratie bekijken van de betreffende verbinding en dan onder het tabje ‘tcp/ip’ kijken.)

Jochem

Het is verstandig in een dergelijke situatie de FTP server uit te rusten met een 'fixed ip'. Wanneer je netwerk is uitgerust met een DHCP server kan het zo zijn dat je af en toe een nieuw intern ip adres krijgt. Niet waarschijnlijk in een klein netwerk, maar zeker niet onmogelijk. Dit fixed ip kun je binnen je prefs/networking instellen.

Beste mensen; Ik ben erg blij met jullie reacties, maar helaas... ik snap er geen bal van. Op mijn leeftijd ben ik al blij dat ik het allemaal een beetje kan volgen maar als jullie een opmerking maken als: 'Heb je op je router ingesteld dat binnenkomend FTP verkeer naar je iMac G3 toe moet' dan zou ik het op prijs stellen als je mij uit zou kunnen leggen hoe dat moet. De opmerking van Jochem klopt. Ik heb de IP nr's 10.0.0.1 (G5) en 10.0.0.2 (G3). Kunnen jullie mij verder helpen? Bedankt!

Nitram,

Omdat ik je situatie niet precies ken kan ik geen handleiding voor je schrijven ;-). Zoals XBL al duidelijk omschreef moet je ‘port forwarding’ gebruiken. Dat zal voor iedere router net weer anders zijn. In de handleiding staat dit ongetwijfeld besproken. Verder nog een suggestie, heb je de firewall zo ingesteld dat je FPT verkeer binnen mag komen?

Remember, Google is your friend in these cases…

Ook dit gaat me weer boven de pet. Kan je mij uitleggen: Wat is en waar vind ik 'port forwarding' Wat is en waar vind ik de 'router' (is dat het modem?) In > Systeemvoorkeuren > Netwerk > Ingebouwd Ethernet > Proxy's vind ik de instelling Venster 'FTP-proxy' [die is niet aangevinkt] Wel is aangevinkt de regel helemaal onderaan: 'Gebruik passieve FTP-modus'

Het duizelt zij…
:cry:

www.portforward.com ;) die lui zijn echt goed !

[quote:f36fff586c="Nitram"]Ook dit gaat me weer boven de pet. Kan je mij uitleggen: Wat is en waar vind ik 'port forwarding' Wat is en waar vind ik de 'router' (is dat het modem?) Het duizelt zij.. :cry:[/quote:f36fff586c] Je router is meestal je modem, als je modem over meerdere netwerkaansluitingen beschikt. Tik in safari of een andere browser je ip van je modem in. Bij het gratis kpnadslmodem is dat meestal 10.0.0.138 Daar kun je bij de nat -instelling de ftp-port forwarden