ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik hou mijn eigen website bij, dat deed ik altijd met de laptop. Nu werk ik sinds kort met de Mac, maar dat ftp’en, ik krijg het niet voor elkaar. Heb geprobeerd:
FileZilla
via de Finder
Cyberduck
De laatste heb ik nu in gebruik, nou ja ‘gebruik’… Ik heb een pagina gemaakt waarin ik een link wil maken (in Dreamweaver). De link moet weer verwijzen naar een andere pagina. Maar waar moet ik in godsnaam op de mac die websitepagina’s (mappen) neerzetten, om er fatsoenlijk mee te kunnen werken? Ik heb ze in een laatste wanhoopspoging maar gewoon op het bureaublad gezet, dat werkt ook totaal niet. Ik kan niks verplaatsen of wat dan ook, hoe werkt dat hier in godsnaam? Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!!!
Je kunt toch gewoon elk willekeurig bestand uploaden, ongeacht waar het staat? Volgens mij zit je probleem meer bij je webdesign skills en niet zozeer bij het FTP programma. Zorg dat de links relatief zijn, danwel verwijzen naar een pad op je server. Geen lokale links opgeven.
Het maken van een site doe je altijd vanuit een hoofdmap. Dat is zogenaamd de map van je host waar de website in beheer is. In die hoofdmap werk je op een index pagina. Deze indexpagina kan naar van alles verwijzen. Alle verwijzingen beginnen achter jouw domeinnaam en beginnen met een "/". De slash geeft aan dat het om een map gaat. Zo dus:
www.voorbeeld.nl/map/contact.html
Beeld kan je in een map naar keuze plaatsen, wat je zelf overzichtelijk vind. Bijvoorbeeld:
www.voorbeeld.nl/beelden/contact-verzend-knop.jpg
of
www.voorbeeld.nl/contact/contact-verzend-knop.jpg
Nu zie je in mijn voorbeelden het webadres van een site er bij staan. Dit hoeft dus niet in je HTML!! Daar verwijs je vanaf de hoofdmap en dat gaat als volgt:
/beelden/contact-verzend-knop.jpg
/contact/contact-verzend-knop.jpg
Bij het verwijzen naar andere websites of beelden op andere websites gebruik je dus WEL het hele adres inclusief http://
Hopelijk vullen anderen mij aan voordat ik hier een boek ga schrijven “HTML voor dummies”
Ik gebruik Cyberduck, maar ik snap niet wat je met websites bedoelt. Je regelt alles vanuit Cyberduck. Bestanden uploaden en downloaden. Gaat allemaal prima. Je moet alleen toegang tot de FTP maken.
Ik heb laatst omdat ik een probleem had met Forklift (werd bij mijn provider geblokt omdat ik te veel connecties tegelijk startte terwijl ik dat in Forklift uit had gezet :-() eens gekeken naar Fetch en dat ging echt super.
Het was heel even uitvogelen wat waar zat maar daarna was het prima.
De prijs viel me eigenlijk ook wel mee. :-)
In Cyberduck zie je de mappen en bestanden op de server waar je gebruikt van maakt ... het is een soort finder voor je server zeg maar ... vanuit de gewone finder sleep je de files/mappen naar de desbetreffende plaats in cyberduck en voila .
Cyberduck is inderdaad geen geweldige oplossing. Ik gebruik de tandem Transmit en Code. Werkt perfect samen en is samen voordelig te krijgen! Bookmarks worden wederzijds geimporteerd en het is gewoon een kwestie van drag and drop!!
Superduo!
Verder maak je gewoon je site in DreamWeaver, Coda of enig ander programma en je zorgt ervoor dat je links op je lokale map volledig kloppen! (Je kan best één speciaal aangemaakte map daarvoor gebruiken) en dan zet je de hele zooi via drag and drop op je server. Transmit laat dan mooi je lokale map zien en je server map. Je kan zelfs de optie “Syncronize” kiezen en dan ben je helemaal goed. Hij zal dan de oude bestanden vervangen door de nieuwe. Beter kan niet!!
Het probleem lijkt inderdaad niet bij cyberduck te liggen, maar bij de links in je website. (of je website-bouw-capaciteiten? Het maken van een website werkt -in principe- het zelfde als op je windows-pc...)
[quote:09f84bbf74="J-R0eN"][b:09f84bbf74]FETCH[/b:09f84bbf74][/quote:09f84bbf74]
Je hoeft niet te schelden hoor! *boehoe!*
:evil:
[quote:09f84bbf74]De laatste heb ik nu in gebruik, nou ja ‘gebruik’… Ik heb een pagina gemaakt waarin ik een link wil maken (in Dreamweaver). De link moet weer verwijzen naar een andere pagina. Maar waar moet ik in godsnaam op de mac die websitepagina’s (mappen) neerzetten, om er fatsoenlijk mee te kunnen werken? Ik heb ze in een laatste wanhoopspoging maar gewoon op het bureaublad gezet, dat werkt ook totaal niet. Ik kan niks verplaatsen of wat dan ook, hoe werkt dat hier in godsnaam? Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!!![/quote:09f84bbf74]
Bestanden waarmee je wilt werken orden je op de Mac net als op Windows, Linux, Unix, OS/2 enzovoorts: in mappen. Voor mijn part maak je onder “Documenten” een nieuwe map genaamd “Mijn coole website”, waarin je alle bestanden van je website neerzet. Kan je ze daar mooi allemaal terugvinden en bewerken.
En wat bedoel je met “ik kan niks verplaatsen”? Je bedoelt te zeggen dat je met Finder een bestand niet van je Desktop naar een andere map kan slepen? Of van map A naar map B?
Sorry, je verhaal is niet heel erg coherent. Het is misschien niet zo bedoeld, maar het klinkt half-panisch alsof je niet meer weet wat boven en wat onder is.
Cailin, dat klopt, ik was echt gestresst en gefrustreerd en wist boven niet meer van onder te onderscheiden, haha. Toen ik een uurtje later (grotendeels gekalmeerd) weer verder ging, bleken dingen toch gewoon te lukken. Ik heb nu de hoofdmap van website op m’n bureaublad gezet, niet de meest elegante oplossing (of misschien zelfs fout??) en daar alles heen gedownload met Cyberduck, dus gewoon mijn website die in de lucht was, erin getrokken. Het enige dat mij nog verbaasd, is dat ik 1 afbeelding niet zichtbaar krijg, hij zit in dezelfde map als een andere afbeelding, waarmee het wel lukt (en ja, ik heb ze allebei geupload ;-)) Ik wil dat straks nog proberen. Sommige links ben ik op dit moment aan het activeren, aangezien de andere wel gelukt zijn inmiddels, ga ik ervan uit dat dit wel moet lukken. Ik wil alleen echt een andere afbeelding, deze is zo agressief (www.tim983.nl) en ik heb een nieuwe, dus daar wil ik mee pronken, haha.
[quote:d1d40ea336="Tim983"]Ik heb nu de hoofdmap van website op m'n bureaublad gezet, niet de meest elegante oplossing (of misschien zelfs fout??) [/quote:d1d40ea336]
Niet fout, maar inderdaad ook niet elegant.
In je home directory heb je een map genaamd “Sites”. Als je de map met je gedownloadde website daar in neerzet is het best een logische plek, niet waar? Bovendien kan je het geheel dan zelfs testen omdat de web server die op jouw Mac draait die locatie automatisch beschikbaar maakt onder http://localhost/~USERNAME (waarbij USERNAME vervangen moet worden door de “korte” naam van je account op de Mac). De web server van je Mac kan je starten onder System Preferences -> Sharing.
[quote:d1d40ea336]Het enige dat mij nog verbaasd, is dat ik 1 afbeelding niet zichtbaar krijg, hij zit in dezelfde map als een andere afbeelding, waarmee het wel lukt (en ja, ik heb ze allebei geupload ;-)) Ik wil dat straks nog proberen. [/quote:d1d40ea336]
Let op, als je website wordt gehost op Unix of Linux, dan zijn bestandsnamen hoofdletter-gevoelig (case sensitive). Let er dus op dat de filenaam in je IMG tag exact is geschreven zoals de naam van het plaatje zelf.
Nou mijn problemen met de website blijven welig tieren:
Tjetta: ik vrees dat je gelijk hebt. Mijn internetcapaciteiten laten flink te wensen over. Ik kon me echter altijd behelpen, nu zit ik met de handen in het haar. Overigens ligt mijn site nu - m.u.v. de index - helemaal plat.
De reden dat ik niet snap wat er aan de hand is, is dat ik alles doe wat ik op de pc probleemloos deed (en dat nu dus niet werkt). Ik zet alles op de server, dat is geen probleem, maar de links worden gewoonweg niet teruggevonden.
Wat ook gek is: ik heb 1 plaatje aangepast (groter gemaakt). Op internet zie je nu dat het plaatje groter is (hij ontbreekt wel, en in het midden staat een vraagteken, maar linksbovenin staat nog steeds wel de alt! Toch is het een gewone gif…)
Wat gister vreemd was: de helft werkte wel, de helft niet. Terwijl ik ALLES naar een nieuwe plek verhuisd had. Vreemd dus. Alles zou moeten werken… of niets. Nu ja, vandaag is het dus: niets. Ik wilde je advies opvolgen en een relatief pad maken, ik weet niet of ik het goed heb gedaan, ik heb map/map/map.htm vervangen door: …/map.htm
Werkte echter niet.
Misschien hebben jullie nog een tip voor me. Desnoods helemaal opnieuw beginnen, ik zou dan alles uploaden en weer terug zetten, maar ik heb zo het gevoel dat dat echt nergens op slaat.
Voorbeeld van mijn probleem: ik heb de index aangepast en er 2 plaatjes opgezet. De tekst pakt ie, de plaatjes niet. Het is gewoon jpeg, rgb en ik heb 't ook met gif geprobeerd. Niks! Alleen de alt laat ie zien. Ik weet niet, wat ik nog kan proberen…
Het uploaden gaat natuurlijk vanaf de nieuwe plek foutloos, alleen eenmaal op internet wordt er niets gevonden…
Verwijzen naar pad op server lijkt me ook een goede oplossing, ik weet alleen niet, hoe dat moet…
Ik heb voor de zekerheid vanaf bureablad maar ook vanuit de map ‘websites’ geupload, zonder succes.
Dan heb ik nog een - in vergelijking klein - probleem: als het me niet lukt om alles netjes te reorganiseren in de tabellen (ik zet de pagina’s altijd in tabel-vorm op internet), zet ik ze even om in layers, zet alles netjes en schakel dan weer om naar tabel-versie. Wat me echter steeds overkomt: als ik omzet naar layers, blijkt die tabel-versie ontzettend veel layers extra te hebben neergezet. Ik snap wel dat er grids gezet moeten worden (wanneer ie omschakelt naar tabellen) maar ik moet ze 1 voor 1 verwijderen en soms zijn het er echt onwaarschijnlijk veel! Is er een betere manier, om dit te omzeilen? Ik denk het haast wel, ik heb zo het gevoel dat ik Dreamweave vergelijkbaar met stofzuigen met behulp van een pincet…