full colour opbouw van een pms kleur, wie kan mij helpen?

Ik wil graag de full colour definitie bij benadering van PMS 375. Wie kan mij met spoed helpen? alvast bedankt.

Ik zoek niet de softwarematige omzetting, maar een full colourboek benadering.
Zelf heb ik namelijk geen fullcolour boek op de werkplek waar ik ben.
Drukker is een buitenlandse drukker :frowning:

In Photoshop de kleur PMS kiezen in je paletje, en dan op FC zertten :)

Oh, [b:ec83882b0c]53 0 100 0[/b:ec83882b0c] trouwens, hehe

in mn waaier : 41/0/78/0

en de grap is, in illustrator is het software matig

41% C / 0% M / 73% Y / 0% K

Is dit photoshop benadering beter? en gelijk aan een full colour boek?

ik heb even in mij Pantone "solid to process" waaier gekeken en daar geven ze aan dat, hij te benaderen is d.m.v. :

C 42
M 0
Y 76
K 0

hij is dan wel wat zachter groen, als je foto’s ervan nodig hebt (niet dat dat zo precies is maja), dan hoor ik het wel.

hoop dat je er wat aan hebt… :slight_smile:

[quote:7b287b1afd="reaction"]en de grap is, in illustrator is het software matig

41% C / 0% M / 73% Y / 0% K

Is dit photoshop benadering beter? en gelijk aan een full colour boek?[/quote:7b287b1afd]

photoshop is slechter dan ill…

marloez, waar staat dat bij jou dan?

Pantone solid to process guide coated EURO: Pantone 375 C > 42 / 0 / 85 / 0

ik zou erg uitkijken met het softwarematig omzetten van kleuren. bij sommige pakketten komen er wel erg vreemde waardes uit.

ik zou zeker zelf even bij een drukker in de buurt gaan kijken, of een bevriende ontwerper met een waaier, want de fc-versie wijkt best af als ik het zo eens bekijk :?

[quote:7db3e4c051="reaction"]marloez, waar staat dat bij jou dan?[/quote:7db3e4c051]

de ill waardes komen altijd bijna gelijk overeen met mn solid to process waaier, die van ps wijken teveel af. De waarde die ik gaf komen dus uit mn waaier.

@.pixr: hoe oud is jouw waaier? ik word een beetje bezorgd nu :roll:

is de laatste versie, heb hem volgens mij een maand of 4/ 5 geleden gekocht. (complete pantone survival kit)

[quote:9e5dff9e09="marloez"][quote:9e5dff9e09="reaction"]en de grap is, in illustrator is het software matig 41% C / 0% M / 73% Y / 0% K Is dit photoshop benadering beter? en gelijk aan een full colour boek?[/quote:9e5dff9e09] photoshop is slechter dan ill...[/quote:9e5dff9e09]

Hoe kom je daarbij eigenlijk? Photoshop staat erom bekend dat het een veel beter kleur-transformatie heeft dan Illustrator :o Tenminste… dat is wat ze me op school (en onze kleurbeheer-instructeur op het werk) me hebben verteld.

Nu moet ik zeggen dat de waardes van een waaier ook niet altijd even juist zijn.
Vooral bij heel heldere kleuren (fel groen bijvoorbeeld) moeten we er nog wel eens
van afwijken om meer in de buurt van de PMS-kleuren te komen.

[quote:6c4f875649="phobia"]@.pixr: hoe oud is jouw waaier? ik word een beetje bezorgd nu :roll:[/quote:6c4f875649]

jij gebruikte de EURO waaier, er is ook nog een verschil tussen de EURO en de gewone…

60 cyaan en 90 geel zeggen mijn waaiers, uit ervaring weet ik echter dat die appeltjes kleur in fc nooit goed uitkomt.

je kunt toch ook aan die drukker doorgeven dat ze die pms kleur moeten benaderen
en om een proef vragen?

[quote:8f1f996cdd="marloez"][quote:8f1f996cdd="phobia"]@.pixr: hoe oud is jouw waaier? ik word een beetje bezorgd nu :roll:[/quote:8f1f996cdd]

jij gebruikte de EURO waaier, er is ook nog een verschil tussen de EURO en de gewone…[/quote:8f1f996cdd]

ik gebruik ook de EURO, dat was ik even vergeten te posten :o

leuk die duidelijkheid :D

onze waaier is ergens tussen de 6 en de 9 maanden oud… wel vervelend dus, al die verschillen (indesign cs 1 maakt er 41/0/78/0 van, photoshop cs1 maakt er 54/0/100/0 van)

[quote:1b445de1ae="cyp"]60 cyaan en 90 geel zeggen mijn waaiers, uit ervaring weet ik echter dat die appeltjes kleur in fc nooit goed uitkomt.

je kunt toch ook aan die drukker doorgeven dat ze die pms kleur moeten benaderen
en om een proef vragen?[/quote:1b445de1ae]

zou ik ook doen, deze kleur is anders niet goed te krijgen

[quote:d202b2f771="phobia"]leuk die duidelijkheid :D[/quote:d202b2f771]

inderdaad, had niet verwacht dat er zoveel antwooren zouden zijn op deze vraag :smiley:

cyp, welke vergelijking maak jij?

pms waaier op full colour book?
want mijn solid to process zegt 43% cyaan en 79% yellow

Ik denk dat we met nog véél meer waardes zullen komen. De precieze waardes zijn afhankelijk van de papiersoort, druktechniek e.d.

Dit soort lastige kleuren zijn 't best “ter plekke” te bepalen,
of door een heel goede print als referentie te gebruiken.
Weij gebruiken met dit soort kleuren vaak een proefdruk,
welke we vergelijken met onze print, en PMS-waaier.
Dan is het gewoon een kwestie van een beetje schuiven
om tot een gewenst resultaat te komen.