G3 Blue&White naar de vaantjes?

Mijn petekind heeft nog een oude G3 B&W 300 rev1. De processor werd opgeklokt tot 350 en heeft twee jaar goed gewerkt. Maar nu constateren we schijfbeschadiging op elke harde schijf groter dan 6 GB., zowel als hij verbonden is met de interne ATA als met en Sonnet Tempo Ultra ATA 100. We slagen er niet in OSX 10.3 te installeren, tenzij op die 6GB die verbonden is met de interne ATA. De schijven werken goed in een andere computer. IK zapte de PRAM, resette de CUDA, verving de PRAM batterij. Installeerde ander geheugen PC-100. (vroeger zaten er 2x128 MB PC 66 modules in). Het bracht allemaal geen aarde aan de dijk... (Met XBench stel ik vast dat de computer CPU zo'n 10% snelle werkt op een schijf die verbonden is met de Sonnet Tempo in vergelijking met een originele 6 GB die gekoppeld is aan de interne ATA.) TIA

Dat is een bekende beperking van sommige oudere mac's (volgens de tekst niet, maar ik dacht dat het ook voor de B&W geld): ze kunnen met OS X werken

MITS de boot partitie max 8 GB groot is!!

oplossing: van een grotere schijf maak je twee partities, eentje max 8 GB, en daar boot je van.

op http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75389 vond ik (is ook voor 10.3 en 10.4 gewoon geldig):

[i:6c80785f6c]Installing on an original Power Macintosh G3, or an iMac

If you install Mac OS X Server on an original Power Macintosh G3 (Beige), or an iMac with a CD drive tray (Rev. A, Rev. B, Rev. C, or Rev. D), be sure to install Mac OS X Server on a disk partition that is completely within the first 8 GB of the disk. If your hard disk is larger than 8 GB and it is not partitioned or the first partition is larger than 8 GB, you will need to reformat and partition your disk so that the first partition is less than 8 GB.[/i:6c80785f6c]

Maurits

Het is een bekend probleem met de revisie 1 B&W G3, op de interne ATA aansluiting werkt alleen de originele harde schijf betrouwbaar. Je hebt al een extra ATA controller, de problemen die je daarmee hebt zouden wel eens veroorzaakt kunnen worden door het overklokken. Probeer dat eens ongedaan te maken en de G3 weer op 300 MHz te laten werken. Mac OS X is erg kieskeurig als het om hardware gaat.

Succes,

P@ul

Ik heb het voor mekaar gekregen. Bedankt voor de suggesties. Eén geheugenmodule van 256 MB RAM PC-100 was de eerste boosdoener, en het overklokken de tweede. De machine draait dus wel met 256 MB RAM (2x128 PC-100) en de Sonnet Ultra ATA Tempo 100 als de kloksnelheid 300 MHz is. Van zodra ik de 256 MB RAM-module in een DIMM slot steek krijg ik via geheugencheckers zoals RAMoMeter of Gauge een foutmelding. Die module, een PC 100, werkt perfect in a G3 Beige maar is blijkbaar niet compatibel met deze G3 B&W rev1. De boot-partitie op een schijf gekoppeld aan de Tempo mag blijkbaar toch 40 GB zijn, dat is geen enkel probleem. Maar de computer is traag. Tijd voor rnog 2 x 128 MB extra RAM en een goedkope G4 upgrade.

Tja, heb zelf ook een 40 gieg schijf in mijn B/W 400mhz gedaan met OSX, en geen centje pijn. Hij is nog nooit zo stabiel geweest moet ik zeggen. OS 9 zoog nog wel eens behoorlijk....

OS 9 wil idd nog wel eens freezen. Gelukkig is dat oud. :innocent: :D

[quote:0912278984="mjsanders"]Dat is een bekende beperking van sommige oudere mac's (volgens de tekst niet, maar ik dacht dat het ook voor de B&W geld): ze kunnen met OS X werken

MITS de boot partitie max 8 GB groot is!!

oplossing: van een grotere schijf maak je twee partities, eentje max 8 GB, en daar boot je van.

Maurits[/quote:0912278984]

Idd, dat doe ik dan altijd al standaard, 2 partitities, 1 voor het OS en 1 voor mijn werkstukken.
Wat ik zeg, geen enkel probleem.
Ik heb een B/W 400mhz -640mb