G3 Gebruikers Met Panther?

Hi,

Ik vroeg me af of ermiddels al G3 gebruikers zijn die Panther hebben geinstalleerd? Kan het hier tegen een leuk prijsje krijgen via de Universiteit, maar wil weten of het al het gedonder wel waard is.

Waar het mij vooral om gaat is hoe de snelheid is i.v.m. 10.2 & welke nieuwe features er nu precies beschikbaar zijn met een G3.

[off topic] :? Beetje flauwe Avatar :wink:

Ik gebruik een G3 600 iMac en de ben zeer te spreken over de performancewinst met Panter. Vooral het navigeren gaat veel sneller. Het openen van applicaties vond ik ook ineens verbazend vlug, vooral als je er een dag of 2 mee werkt. Oorzaak: Panther defragmenteert alle bestanden onder 20 Mb tijdens het openen. Hierdoor versnellen je veel gebruikte apps nog eens extra. Je kunt het ook goed merken aan de geringe HD-activiteit.

Over de nieuwe features kan ik kort zijn: ik kan ze alle 150 niet vinden. Oftewel, stel je naast een vernieuwde finder, het gebruik van expose en de continue-versie van iChat AV daar niet te veel van voor.

Al met al is deze upgrade echt de moeite waard…laten we eerlijk zijn, onze grootste ergenis van 10.x - 10.2.8 was toch de stroperige Finder. Die loopt nu als liqued!!!

Hankie

Ik hab begrepen dat de meeste snelheidswinst juist was te behalen in de 'oudere' machines zoals de G3. Dus juist voor die groep zou Panther een uitkomst zijn.

Ik heb Panther geinstalleerd op een Powerbook G3 400Mhz met 192 MB RAM en dat werkt prima.

Het is iets minder snel dan 9.2, ik kan het niet vergelijken met 10.2 want dat heb ik nooit durven installeren op de powerbook.

Overigens gebruik ik de powerbook voor relatief eenvoudige zaen (tekstbewerking, mailtjes schrijven) en weet dus niet wat er gebeurt als je bv video gaat bewerken.

Jan

Ik heb hier Panther draaien op een iMac G3 400 Mhz met 576 MB RAM. De snelheid is merkbaar vooruit gegaan. Dus mijn advies is: doen!

ik heb hier een iBook 800 en daarop draait hij echt als een zonnetje :lol: 8)

Ik heb hier een iBook 800 en daar is de upgrade foutloos gegaan. Alles werkt zeer snel en zelfs 'fast user switch' werkt inclusief animatie.

De dock reageert sneller, menu’s klikken vlot open. Alle programma’s werken nog. Kortom: een aanrader op een G3.

Zoals in een ander draadje al werd gezegd: het gevoel van OS 9 is terug op mijn iMac DV SE (500 MHz, 640 MB).

Mijn Pismo 400 mgh is een stuk sneller geworden van Panther. Het is echt de moeite waar d om te upgraden.

[quote:b4b26b0023="KarelWillem"]Ik heb hier een iBook 800 en daar is de upgrade foutloos gegaan. Alles werkt zeer snel en zelfs 'fast user switch' werkt inclusief animatie.

De dock reageert sneller, menu’s klikken vlot open. Alle programma’s werken nog. Kortom: een aanrader op een G3.[/quote:b4b26b0023]

Ook bij mij werkt het vlekkeloos op mijn iBook 800 :lol:

Ik heb Panther nu een week draaiend op me iBook 700Mhz met 256MB memory. En hij draait prima! Veel beter dan Jaguar. Het opstarten gaat veel sneller en starten van applicaties ook. Verder de security updates zoals FileVault en password protection als je 'm uit z'n slaap haalt is ook erg handig. Natuurlijk niet te vergeten de Expose, echt wicked!

[quote:86aa5f0e0b="meneer de koekepeer"]Kan het hier tegen een leuk prijsje krijgen via de Universiteit[/quote:86aa5f0e0b]

Goedkoper dan als student in de Apple store?

Draait uitstekend op m'n iBook 500 Mhz met 256 Mb. Ik dacht dat ik absoluut meer RAM nodig had, maar hij kan er nog prima mee door. Ik doe natuurlijk geen zware dingen op m'n iBookje. :P

iMac 350 mhz draait nu lekker soepel met 10.3. Het genie effect reageert nu bijna net zo snel als op mijn G4 toen deze nog 10.2 draaide. Het is allemaal stukken sneller geworden.

Natuurlijk moet je niet teveel tegelijk gaan doen want dan kom je er weer snel achter dat het een G3 is.

Idem hier. iBook 800 (640 MB) en het loopt prima. Kan niet zeggen dat ik het sneller vind dan Jaguar eigenlijk, maar die vond ik ook al niet traag.

Met name tragere G4 machines zouden veel baat hebben bij de Panther upgrade. Zelf heb ik een G3-600, naar mijn mening niet traag. Ik heb niet echt duidelijke snelheidsverschillen opgemerkt tussen Jaguar en Panther, moet ik zeggen, maar ben gewoon tevreden.

Werkt gewoon lekker, inclusief de leuke effectjes bij fast user switching en een goed functionerende Exposé. Enige minpuntje is dat de Terminal nog steeds tergend langzaam is soms.

Mhh, een vriendin van mij wil OSX op haar b&w G3 350. Ze kocht toendertijd 10.1 maar heeft deze nooit gebruikt omdat de belangrijke grafische apps nog niet allemaal op 10.1 draaiden. En bovendien heeft ze maar 192 RAM op haar machine. Met een RAM upgrade denk ik na het lezen van de reakties hier dat ze toch kan gebruikmaken van Panther.

Een vriend van me heeft panther op zijn ibook (clamshell) 366mhz, 256mb ram draaien. Niet super snel, maar voor internetten, emailen beetje tekstverwerken is het niet verkeerd hoor.

Het os zelf voelt nog redelijk “snappie” aan.

:smiley:

Imac G3 /600mhz loopt zeer goed het is net of ik een nieuwe mac.heb. Maar sedert deze namiddag niks meer uit men printer te krijgen (epson stylus color 740),ik had deze namiddag een security update kan daar toch niks mee te maken hebben?